بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از اعتبار سفر رئیس جمهور به همدان اختصاص یافت

همدان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان اختصاص یافته است.

«تورج الوانیان» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اجرا و تکمیل ۱۸۶ طرح با ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهور در سال گذشته (مردادماه ) به استان مصوب شد.

وی در خصوص اعتبارات سفر رییس جمهور به استان در سال گذشته توضیح داد: همدان جز استانهای آخر در سفر رئیس جمهور بود و این اعتبارات اختصاص یافته از سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با بیان اینکه اعتبارات مصوب سفر هیات دولت باید تا سال ۱۴۰۳ به طور کامل اختصاص یابد ادامه داد: ویژگی مهم همه طرح های مصوب سفر رئیس جمهور به استان تاثیر عمده آن در بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

الوانیان خاطرنشان کرد: تاکید رئیس جمهور برای تصویب این طرح ها با پروژه هایی بوده که دارای پیشرفت بالایی بودند و ۳۰ وزارتخانه نهاد دولتی و غیر دولتی درگیر این سفر هستند و محل تامین اعتبارات قسمتی از آن از محل برنامه و بودجه کشور، برخی از محل وزارت خانه ها و ستادهای مرکزی و بخشی نیز از محل نهادهای عمومی غیر دولتی از جمله کمیته امداد، فرمان اجرایی امام و بنیاد مستضعفان است.

وی با بیان اینکه طرحهای عمده و بزرگ خوبی در نقاط مختلف استان در حال پیگیری است افزود: در حوزه راه محور همدان - گل تپه- علیصدر با سه هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب، کنارگذر غرب همدان با چهار هزار میلیارد ریال، کنارگذر اسدآباد هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، ایستگاه راه آهن همدان هزار میلیارد ریال و راه دسترسی به آن ۶۰۰ میلیارد ریال و راه آهن همدان - ملایر با سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در اولویت اجرا قرار دارد و در حال پیگیری است.

الوانیان ادامه داد: در وزارت نیرو در مجموع ۲ هزار ۳۵۰ میلیارد ریال، جهاد کشاورزی ۲۰ هزار میلیارد ریال، بهداشت و درمان هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال و آموزش و پرورش هشت هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال مصوبه داشته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان همدان گفت: برخی از مصوبات سفر رییس جمهور ریال ندارد و قابل اندازه گیری نیست از جمله اینکه مقرر شد کمیته امداد ۲ هزار و ۴۰۰ سری جهیزیه تهیه کند که در همان سال محقق شد.

به گفته وی برخی از طرح ها نیز بین چند شهرستان مشترک است و اسم یک شهرستان داخل آن نیست.

الوانیان با اشاره به ظرفیت های حوزه کشاورزی نیز گفت: در زمینه قنات ها کار بزرگی با جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور انجام شده است چراکه باید از همه منابع آب استفاده بهینه کنیم و در این زمینه ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهور مصوب شده است.

اعتبارات عمرانی همدان ۵۰ درصد افزایش یافت

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان افزود: با تلاش دولت ۱۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبارات طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) استان ابلاغ شد که در مقایسه با ابتدای سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت.

بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از اعتبار سفر رئیس جمهور به همدان اختصاص یافت

الوانیان اعتبارات عمرانی سال گذشته را ۱۳هزار و ۷۴۰میلیارد ریال عنوان کرد و اظهارکرد: سال گذشته ۶۸ درصد از اعتبارات عمرانی اختصاص یافت و ویژگی بارز آن پرداخت نقدی ۹۴ درصدی این اعتبارات بود.

وی مهمترین اولویت توزیع اعتبارات امسال را تکمیل طرح های نیمه تمام عنوان کرد و ادامه داد: طرح هایی که سال جاری و سال آینده با هماهنگی فرمانداران به بهره برداری می رسد در اولویت توزیع اعتبارات قرار دارد.

تدوین سند تحول استان همدان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان از تنظیم سند تحول و پیشرفت استان خبر داد و گفت: در این سند سه ساله سعی شده است که برنامه ها واقع گرایانه باشد.

الوانیان افزود: در این برنامه که با همکاری دستگاه های اجرایی در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خدمات تنظیم شده است اهداف کلی و شاخص ها تعریف شده تا با مقایسه آن با کشور راههای رسیدن به توسعه و پیشرفت استان هموار شود.

وی ادامه داد: این سند پس از دریافت مجوز به صورت مستند چاپ می شود و در اختیار افراد نخبه و اهل فن قرار می گیرد.

مهمترین رکن برنامه هفتم توسعه مساله محور بودن است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان در خصوص برنامه هفتم توسعه نیز گفت: رشد اقتصادی مبتنی بر عدالت محوری مهمترین رکن برنامه هفتم توسعه و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است چراکه اگر اقتصاد درست شود بقیه ارکان جامعه اصلاح می شود.

الوانیان افزود: اولویت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برنامه پنج ساله هفتم توسعه ابلاغی سیاست کلی رهبر معظم انقلاب است که در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: مهمترین رویکرد برنامه هفتم توسعه کشور آسیب شناسی نسبت به برنامه های گذشته است چراکه در برنامه های گذشته حدود ۳۰ درصد اهداف اجرا شده است و باقی اهداف دست نیافته است.

الوانیان مهمترین رکن برنامه هفتم توسعه را مساله محور بودن آن دانست و گفت: در این راستا مشکلات جامعه احصا و با ارائه راهکار قسمت عمده آن حل و فصل می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان یادآور شد: برنامه هفتم توسعه مردم پایه است و باید شرایط و زمینه ای فراهم شود تا دغدغه ها و مشکلات به حداقل برسد تا مردم تصمیم گیری کنند.

الوانیان ادامه داد: مشارکت دادن ذینفع ها در اجرای سیاست ها، اصلاح نظام بانکی، ساختار بودجه و صندوق بازنشستگی از دیگر ارکان برنامه هفتم توسعه است.

وی اصلاح نظام مالیاتی را از دیگر ارکان برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و افزود: مهمترین راهکار آن شناسایی منابع مالیاتی جدید است که استان همدان در این زمینه پیشرو بوده و سال گذشته رتبه برتر را کسب کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: تلاش دولت این است که طرح های کلان و پیشران را در اولویت قرار دهد که نفع آن به مردم برسد.

به گفته وی در این راستا مولد سازی انجام شده است تا طرح هایی که صرفه اقتصادی ندارد متوقف و اگر قابلیت واگذاری دارد به بخش خصوصی واگذار شود.

الوانیان اظهار داشت: برش استانی و مقدمات کار برای برنامه هفتم توسعه از سال گذشته برنامه ریزی و تدوین شده و در معرض اظهار نظر نخبگان قرار گرفته و برای کارشناسان، فرمانداران، ائمه جمعه و نمایندگان ارائه شده است.

جشنواره تئاتر کودک در همدان حفظ می شود

وی در خصوص جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: جشنواره جزو اعتبارات هزینه ای استان است که بخشی از این اعتبارات تامین شده است.

الوانیان افزود: برای برگزاری جشنواره ها مذاکراتی بین استان و وزارت خانه اتفاق می افتد و طبق تفاهماتی که انجام می شود بخشی را استان و بخشی را وزارتخانه متقبل می شود.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده این جشنواره در همدان حفظ می شود.

تدوین سند توسعه روستاها

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: هم اینک برای ۵۹۳ روستا سند توسعه تدوین شده است و مطالعات ۳۴۰ روستا نیز در حال انجام است.

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد، سفر رییس جمهور ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha