۳۷۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل استان اردبیل به مدرسه باز می‌گردند

اردبیل - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل گفت: یک‌هزار و ۵۳۸ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی شده که ۳۷۳ نفر از آنان در مدارس حضور خواهند یافت و تلاش و پیگیری برای بازگرداندن بقیه به کلاس‌های درس نیز ادامه دارد.

وحید خدابنده روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا کرونا، فوت، طلاق والدین، فقر، بدسرپرستی و بی سرپرستی، بیماری‌های لاعلاج و مهاجرت را از دلایل بازماندن برخی دانش‌آموزان از تحصیل ذکر کرد و افزود: از یک‌هزار و ۱۶۲ دانش‌آموزی که هنوز بازمانده از تحصیل اطلاق می‌شوند، متاسفانه ۴۸۴ نفر به دلیل داشتن مشکلات جسمی و حرکتی، بیماری‌های لاعلاج و بدسرپرست و بی سرپرست بودن شرایط تحصیل را ندارند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات این گروه از دانش‌آموزان را برطرف کند و به حمایت و همکاری دستگاه‌های اداری از جمله کمیته امداد، بهزیستی، دادگستری و سایر ادارات نیاز داریم اما همچنان برای به مدرسه بازگشتن آخرین دانش‌آموز بازمانده از تحصیل فعالیت می‌کنیم.

معلمان ابتدایی ساماندهی شدند

وی اظهار کرد: ساماندهی معلمان و مدارس مقطع ابتدایی برای آغاز مهرماه پرشور انجام گرفته است و یک‌هزار و ۵۴۵ مدرسه ابتدایی شامل ۳۰ مدرسه استثنایی، ۱۴۶ مدرسه غیردولتی و یک‌هزار و ۳۹۹ مدرسه دولتی با ۶ هزار و ۷۹ کلاس و معلم برای میزبانی از حدود ۱۳۴ هزار و ۵۷۹ دانش‌آموز آماده است.

خدابنده با اعلام اینکه آمار دانش‌آموزان ابتدایی مربوط به سال قبل است و احتمال افزایش حدود یک‌هزار نفر به آنها وجود دارد، گفت: به‌رغم اینکه کمبود معلم وجود دارد، اما با استفاده از ظرفیت تمام معلمان، اضافه تدریس و بهره‌مندی از فرهنگیان بازنشسته، همه کلاس‌های ابتدایی دایر خواهد بود.

او ادامه داد: ثبت‌نام برای دریافت کتاب‌های درسی انجام گرفته است و از ۲ هفته آینده توزیع کتاب‌ها آغاز خواهد شد و سرویس سیار رایگان آموزش و پرورش برای چند مدرسه دارای زیر ۱۰ دانش‌آموز در مناطق دورافتاده فعال خواهد شد تا آنها را به مدارس روستای همجوار منتقل کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل به کمبود تجهیزات آموزشی نظیر گیت‌های ریاضی و علوم تجربی در ۷۰ درصد مدارس روستایی اشاره کرد و گفت: برای جبران این نواقص، مجدانه تلاش می‌کنیم و در مدارس شهری از این قبیل کمبودها نداریم.

۴۳۰ کودکستان اجازه فعالیت دارند

خدابنده تصریح کرد: ۵۷۰ کودکستان در استان موجود است که با بررسی شرایط آنها مجوز ۴۳۰ کودکستان با شرایط قانونی تطبیق یافته و برای آنها مجوز صادر شده است و بقیه به دلایل مختلف از جمله مشکلات شخصی، حقوقی و انصراف متصدی از همکاری امکان فعالیت ندارند و نظارت‌ها بر کودکستان‌ها با جدیت ادامه خواهد داشت.

وی ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان و ارتقای شایستگی دانش‌آموزان را ۲ کار محوری مهم توصیف کرد که طی یک‌سال گذشته در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل انجام گرفته است و افزود: در راستای ارتقا صلاحیت حرفه‌ای معلمان با استفاده از ظرفیت ۲۹۰ معلم به عنوان مدرسن میانی، برای ۲ هزار و ۹۰۰ معلم در حلقه‌های ۱۰ نفره در هشت عنوان دوره آموزش تخصصی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: به شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی، گواهینامه صادر شد و برگزاری این دوره‌ها ادامه خواهد داشت.

وی گفت: آموزش‌های درس پژوهی ضمن خدمت حضوری و مجازی و اعزام ۷۸ راهبر آموزشی و تربیتی به مناطق روستایی برای تقویت و ارتقای سطح حرفه‌ای معلمان از دیگر اقدامات انجام گرفته در معاونت آموزش ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل گفت: برای ارتقای شایستگی دانش‌آموزان نیز طرح‌های کیفیت بخشی نظیر جابربن حیان، مهمانی در مهمانی و آموزش‌های مهارت محور برگزار شده و به تناوب ادامه خواهد داشت.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده و آموزش و پرورش در مناطق و نواحی ۱۹ گانه این استان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha