طرح‌های پیشنهادی برای سفر دوم رییس جمهور تا راهکارهای حل مساله کم‌آبی + فیلم

سمنان- ایرنا- پرداخت به شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده، مساله کم‌آبی و راهکارهای آن، پیشنهادهای اعتباری برای طرح‌های نیمه‌تمام در سفر دوم رییس جمهور، و شرایط ساخت طرح نهضت ملی مسکن، از مطالبی بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در نشست خبری بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حمیدی روز سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه در سالن همایش ساختمان شماره ۲ استانداری سمنان افزود: ۱۴ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم از محل مالیات بر ارزش افزوده به ۲۱ شهرداری استان پرداخت شد.

وی ادامه داد: جمعیت شاخص توزیع اعتبارات از محل ارزش افزوده در بین شهرداری‌های استان سمنان است.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها طبق قانون موظف به هزینه‌کرد ۶۰ درصد اعتبارات از محل مالیات بر ارزش افزوده در بخش عمرانی و ۴۰ درصد در بخش جاری هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: ۴۰ دستگاه ماشین‌آلات در دولت سیزدهم خریداری و تحویل شهرداری‌های استان سمنان شد.

حمیدی بیان کرد: پیرو سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان سمنان در آبان ۱۴۰۰ حدود ۱۴ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال در سال مالی ۱۴۰۰، حدود ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال در سال مالی ۱۴۰۱ و در سالجاری تا کنون یکهزار میلیارد ریال تخصیص یافت.

وی با اشاره به پایان سال مالی در سی و یکم شهریورماه افزود: نگرانی در جذب اعتبارات ۱۴۰۱ نیست و مدیران با اهتمام ویژه پیگیر جذب اعتبارات هستند.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان، کم آبی و تصادفات جاده‌ای از جمله چالش‌های مهم استان سمنان است که رفع این چالش‌ها با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها سمنان جزو سه استان برتر کشور در جذب اعتبارات مصوبه سفر رییس جمهور است، اضافه کرد: ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مازاد تعهد اعتبارات سفر رییس جمهور به استان سمنان برای تکمیل طرح‌ها جذب شد.

پیشنهاد تخصیص اعتبار برای تکمیل و افتتاح ۲۳ طرح در دور دوم سفر رییس جمهور به استان سمنان

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان برای تکمیل و آماده‌سازی و افتتاح ۲۳ طرح با سفر رییس جمهور به استان سمنان درخواست ۹ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار شده است که باید منتظر بود تا میزان موافقت با اعتبار پیشنهادی اعلام شود.

حمیدی اظهار کرد: تکمیل باند سرخه- سمنان، بهسازی قطعه ۲ سمنان- فیروزکوه، تکمیل تقاطع غیر هم‌سطح شهرک صنعتی سمنان، تکمیل مرکز درمان سرطان، تقاطع غیر هم‌سطح آرادان، مجتمع فرهنگی، ورزشی جانبازان سمنان و شاهرود و سیلوی ۱۲۰ تنی گرمسار از جمله طرح‌های نیمه تمام استان سمنان است که درخواست تامین اعتبار برای تکمیل این طرح‌ها پیش از سفر دور دوم رییس جمهور ارایه شده است.

وی اظهار کرد: ۴۶۰ طرح نیمه تمام در استان سمنان وجود دارد که برای تکمیل این طرح‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان یادآور شد: در دور دوم سفر رییس جمهور به استان سمنان کلنگ‌زنی طرح جدید پیش‌بینی نشده است و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در اولویت قرار دارد.

وی گفت: برای تکمیل پل شهرک صنعتی سمنان ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان طی صورتجلسه سه جانبه تامین اعتبار پیگیری شد و در آینده‌ای نزدیکی این طرح افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۷۵۲ طرح عمرانی با اعتبار ۲۹ هزار میلیارد ریال هفته دولت امسال در استان در حال بهره‌برداری است، یادآور شد: بیشترین اعتبارات مربوط به بخش آب و فاضلاب، نوسازی مدارس، راه، و جهاد کشاورزی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: ۲هزار و ۸۳۷ هکتار زمین برای تعهد ساخت مسکن در طرح نهضت ملی طی چهار سال در استان سمنان نیاز است که ۲ هزار هکتار مربوط به شهر جدید ایوانکی است و طبق آخرین گزارش‌ها یکهزار و ۱۷۱ هکتار زمین تاکنون تامین شد و یکهزار و ۵۵۳ هکتار باقی‌مانده است.

وی افزود: فقط در شهر سمنان و گرمسار مشکل زمین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، تعهد برای چهار سال ساخت بیش از ۲۷ هزار واحد مسکونی است که اکنون ۱۶ هزار واحد در حال ساخت است.

حمیدی ابراز کرد: بیشترین افراد واجد شرایط دریافت واحد از طرح نهضت ملی مسکن مربوط به شهر سمنان است و ضمن ساخت مسکن، طرح واگذاری زمین به چهار نفر نیز وجود دارد تا افراد هر گونه‌ می‌خواهند بسازند.

هشدار بحران جدی در تامین آب آشامیدنی سمنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اعلام هشدار بحران کم‌آبی در استان سمنان و اینکه چاه‌ها طی سال‌های آینده جوابگوی نیاز سمنان نیست، افزود: با ادامه همین روال در تامین آب طی پنج سال آینده وضعیت سفرهای آب زیرزمینی بحرانی می‌شود و باید تامین آب خارج از چاه پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ شهر سمنان و شاهرود دارای مشکل کم‌آبی جدی هستند، گفت که احداث سد فینسک با اهتمام به منظور رفع بحران تامین آب آشامیدنی در دست پیگیری است و این طرح دارای توجیه فنی، تصویب قانونی، ردیف قانونی است و انتظار می‌رود برای تسریع در اجرای طرح تخصیص اعتبارات ملی در این بخش مدنظر مسوولان کشوری باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: تامین آب آشامیدنی شهرستان شاهرود از چاه‌های قطری به دلیل مشکلات قضایی مسکوت شد و برای گذر از تنش آب در تابستان چاه حفر شد و برای رفع مشکل کم‌آبی در کالپوش میامی احداث مجتمع آب‌رسانی کالپوش با اهتمام در دست پیگیری است.

وی با اشاره به وجود بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده، افزود: بازآفرینی شهری در بافت فرسوده با اصلاح ضوابط ساخت و ساز تخفیف عوارض شهرداری پیگیری می‌شود و اکنون این پیشنهادات در شاهرود تصویب شد و در سمنان نیز در دست تصویب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: فرار دود لحظه‌ای شرکت فروسیلیس طبق پیگری‌های بنده از اداره‌کل حفاظت محیط زیست در حال رفع است.

سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

۸۱۱ طرح عمرانی، زیربنایی و اقتصادی با صرف اعتبار ۲۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال، هفته دولت سال ۱۴۰۲ در استان به بهره‌برداری رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha