۲۰۰ هزار میلیارد ریال خسارت در یک دهه اخیر به باغات چهارمحال و بختیاری وارد شد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزری چهارمحال و بختیاری گفت: در ۱۰ سال اخیر به‌طور میانگین ۲۰۰ هزار میلیارد ریال خسارت به باغ‌های استان وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین برزگر روز شنبه به خبرنگاران تاکید کرد: سرمازدگی سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد ریال خسارت به باغ‌های استان وارد می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه باغ‌های بادام از دهه ۷۰ تاکنون افزود: هم‌اکنون بسیاری از این باغات باید حذف و جایگزینی باغات انجام شود.

برزگر تصریح کرد: در این راستا از سال‌های قبل وضعیت ثمردهی ۶۵ رقم تجاری و ژنوتیپ‌های اُمیدبخش بادام در طرح مقایسه و بررسی سازگاری این ارقام در چهارمحال و بختیاری مورد برسی قرار گرفت.

وی با اشاره به عمر بالای درختان گردو یادآور شد: در باغات گردو به‌علت عمر بالای درختان گردو سرشاخه‌کاری انجام می‌شود.

برزگر اظهار داشت: به‌همین منظور توسعه بذرهای اصلاح شده از ارقام جدید در سطح‌های پرورشی و مادری در ایستگاه مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری در حال تکثیر و آزمایش است.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در این طرح ۶۵ رقم اُمیدبخش بادام انتخاب و در استان‌های مستعد پرورش بادام از جمله این استان کشت شد.

حسن جهانبازی تاکید کرد: اُمیدواریم در آینده‌ای نزدیک برای معرفی ارقام با کیفیت بهتر و مقاوم به تنش‌های محیطی به باغداران اقدام شود.

عضو هیأت علمی و مدیر گروه باغبانی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی جهارمحال و بختیاری نیز گفت: ۶۵ رقم تجاری و ژنوتیپ‌های اُمیدبخش بادام در باغات کشور از جمله این استان کشت شد.

سید علی‌اصغر موسوی تصریح کرد: بسیاری ژنوتیپ‌ها درختان، دیرگل هستند و ارزیابی سازگاری نسبت به پایه انجام شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با ۲۴ هزار تُن تولید و اشتغال‌زایی ۲۰ هزار نفر دارد.

شهرستان سامان ۱۴ هزار و ۱۹۸ هکتار باغ با تولید ۶۸ هزار و ۳۱۵ تُن انواع محصولات دارد که ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تُن محصول مختص بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha