سمنان جزو سه استان‌ برتر کشور در ایجاد محیط کسب و کار برای تعاونی‌ها است

سمنان- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: سمنان سومین استان برتر کشور در زمینه بهترین محیط کسب و کار در بخش تعاون است.

جعفر کاشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: ۲۵ تعاونی با ۷۱۷ عضو و ایجاد ۱۸۳ فرصت شغلی و سرمایه اولیه ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در رشته‌های مختلف طی یکسال از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال در استان سمنان تشکیل شد که نشان از مهیا بودن شرایط کسب و کار در بخش تعاونی و استقبال تعاونگران برای فعالیت در این استان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با اشاره به اینکه هفته تعاون امسال با شعار محوری «حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم» نامگذاری شده است، گفت: ۱۳ شرکت تعاونی با ۲۴۹ عضو و اشتغالزایی برای ۱۷۲ با سرمایه‌گذاری اولیه ۹۷۲ میلیارد ریال نیز هفته تعاون امسال افتتاح شد.

کاشانی تصریح کرد: انتخاب سه تعاونی برتر ملی، هشت تعاونی برتر استانی و ۹ تعاونی شایسته تقدیر در جشنواره تعاونی‌های برتر سال ۱۴۰۱ از دیگر دستاوردهای استان سمنان در بخش تعاون است.

وی گفت: اجرای طرح کهکشان به عنوان الگوی شبکه‌سازی کسب و کارها در تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به صورت آزمایشی در استان سمنان از دیگر تلاش‌ها برای ارتقای سهم تعاونی در اقتصاد استان سمنان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان افزود: طرح کهکشان تعاون طرحی ارزشمند در راستای ایجاد زنجیره ارزش با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه است.

وی با تاکید بر نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال گفت: نتیجه افزایش تولید، مهار تورم مهار است و بر اساس سیاست های کلی بخش تعاون، تعاونی‌ها می توانند در ایجاد اشتغال مولد برای دانش‌آموختگان و افراد فاقد شغل و پیشبرد اهداف جامعه نقش موثری ایفا کنند.

سمنان جزو سه استان‌ برتر کشور در ایجاد محیط کسب و کار برای تعاونی‌ها است

کاشانی با اعلام آمادگی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به منظور تشکیل شرکت های تعاونی، گفت: متقاضیان تشکیل تعاونی می توانند با مراجعه به سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور نسبت به ثبت درخواست تشکیل تعاونی و انجام سایر خدمات قانونی با هماهنگی ادارات تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شهرستان مربوطه اقدام کنند.

بیش از یکهزار و ۱۵۹ شرکت تعاونی در ۱۴ رشته در استان سمنان فعالیت دارند.

استان سمنان زادگاه تعاون روستایی ایران

تعاون در ایران از سابقه‌ای بسیار طولانی برخوردار است. بسیاری از محققان عقیده دارند که اوضاع خاص جغرافیایی و شرایط کلی حاکم بر مشرق زمین، از جمله ایران، موجب شده است که مردم برای مقابله با مشکلات و غلبه بر طبیعت با یکدیگر متحد شوند و تعاونی‌های سنتی را پایه‌گذاری کنند.

هر چند تعاون با سنت‌های مردم این سرزمین آمیخته شده و همواره با زندگی مردم عجین بوده است، ولی آغاز رسمی تعاون در ایران را می‌توان تاریخ تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۰۳ شمسی دانست که موادی از آن به بحث در مورد تعاونی‌های تولید و مصرف اختصاص یافته بود.

از لحاظ تشکیل و ثبت رسمی تعاونی‌ها، می‌توان سال ۱۳۱۴ را آغاز فعالیت تعاونی های روستایی در ایران دانست. نخستین شرکت تعاونی روستایی در منطقه داورآباد در غرب استان سمنان تاسیس شد. مبنای تشکیل شرکت تعاونی یادشده قانون تجارت بود. بر این پایه، داورآباد از توابع شهرستان آرادان استان سمنان را می‌توان زادگاه تعاونی‌های روستایی ایران دانست.

روستای داورآباد در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان گرمسار و چهار کیلومتری جنوب مرکزی شهرستان آرادان از توابع استان سمنان است که در سال ۱۳۱۴ نخستین شرکت تعاونی روستایی ایران در آنجا تاسیس شد. در آن زمان هر کشاورز در این تعاونی مالک ۲۰ سهم ۵۰ ریالی، در مجموع یک ریال بود و از اقدام‌های این شرکت ایجاد فروشگاه تعاونی و اعطای تسهیلات به سهامداران بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha