سهم کرمان در تولید کالاهای کشور افزایش یافت

کرمان - ایرنا - سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمان با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی این استان در یک سال گذشته به ارزش قیمت جاری ۴۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: تولید تاخالص داخلی ما برای نخستین بار از ۳.۶ درصد به چهار درصد کشور رسیده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا وحیدی روز چهارشنبه در نشست خبری ضمن تبریک هفته دولت افزود: افزایش تولیدات استان کرمان در بخش های مختلف کشاورزی و صنعت و معدن صورت گرفته است.

وی بیان کرد: سند آمایش استان کرمان در شورای عالی آمایش سرزمینی کشور به تصویب رسیده و مهمترین جهت گیری این سند اصلاح ساختار از طریق کاهش سهم کشاورزی و افزایش خدمات و صنعت و معدن است و تحقق این هدف در بخش های مختلفی برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه محصولات گلخانه ای، تجاری سازی و برندسازی خرما و گیاهان دارویی و افزایش زنجیره طیور، دامداری و دامپروری در برنامه قرار دارد اظهار داشت: در حوزه صنعت و معدن تکمیل زنجیره فولاد، صنایع خودرویی، ساخت محصولات فراوری معدنی همچون تیتانیوم، کروم و مس نیز در برنامه قرار دارد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: در حوزه خدمات زیربنایی با توجه به اسناد آمایش ارتقای منطقه اقتصادی سیرجان و بم به عنوان لجستیک مکران، احداث آزاد راه یزد - سیرجان - بندرعباس و کرمان - بندرعباس و ارتقای محورها در برنامه است.

وی ادامه داد: تکمیل شبکه بم - زاهدان - محمدآباد ریگان - جاسک و جیرفت - بافت - سیرجان و لوپ جاسک - قلعه گنج و چابهار در برنامه توسعه قرار دارند. احداث راه آهن - بم - جیرفت - جاسک و بم - ریگان - چابهار نیز در دست اقدام است.

وحیدی با بیان اینکه احداث و تکمیل نیروگاه خورشیدی ۲ هزار مگاواتی در منطقه مد نظر است افزود: علاوه بر سند آمایش استان کرمان، اسناد شهرستان ها را نیز در دست اقدام داریم و در این زمینه پنج شهرستان در دست مطالعه قرار گرفته که اسناد آن در راستای آمایش استان و کشور تهیه می شود.

وی یادآور شد: برنامه توسعه روستایی و اشتغالزایی در این مناطق را تدوین می کنیم که مطالعات برای ۳۴ بخش آن انجام شده است. استان کرمان از نظر مطالعات اقدامات خوبی انجام داده و مطالعات شهرستان‌ها، استان و بخش ها در دست اقدام است.

سهم کرمان در تولید کالاهای کشور افزایش یافت

کرمان در رتبه ۶ اشتغال کشور

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: نرخ بیکاری از ۱۱.۲ به ۸.۶ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت و تحقق ۱۱۲ درصدی اشتغال با ۶۷ هزار و ۶۴۰ فرصت شغلی جدید در این استان اتفاق افتاد و در همین راستا از کرمان قدردانی شد.

وی بیان کرد: خالص ایجاد اشتغال استان کرمان حدود ۲۰ هزار نفر در سال گذشته بود و این در حالیست که ۱۵ استان کشور خالص منفی اشتغال داشتند و کرمان در رتبه ۶ کشور قرار گرفت.

وحیدی ابراز داشت: جذب سرمایه گذاری خارجی استان کرمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ میلیون دلار و سال گذشته ۱۴ برابر شد و به ۲۷۸ میلیون دلار رسید که رتبه نخست کشور کسب کرد.

وی با بیان اینکه رتبه فضای کسب و کار استان کرمان از ۳۱ به ۱۶ رسید عنوان کرد: در این زمینه اقدامات حوزه رفع موانع تولید در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار ویژه انجام شد و استقبال مردم و مراجعه کنندگان از فرآیندها اصلاح شده و این ۲ عامل سبب بهبود این رتبه و بهبود محیط فضای کسب و کار استان شد.

۳۱ درصد از کل اعتبارات سفر رییس جمهور به کرمان تحقق یافت

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ابراز داشت: مردادماه سال گذشته در سفر رییس جمهور به کرمان ۲۹۹ مصوبه با ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که ۳۱ درصد از این اعتبارات از محل سازمان برنامه و بودجه، ۳۱ درصد تسهیلات بانکی، ۲۳ درصد توسط وزارت خانه ها و ۷.۶ درصد صنایع بزرگ و مابقی سایر روش ها بود که در یک سال اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان از این اعتبار اختصاص پیدا کرد و ۳۱ درصد تحقق یافت.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد از اعتبارات منابع استانی سفر رییس جمهوری محقق شد که این آمار بی سابقه بود؛ همچنین در این زمینه پنج پروژه افتتاح و تعدادی مصوبه اجرا و تسهیلاتی نیز به چند مصوبه پرداخت شد و بطور کلی ۶۶ پروژه افتتاح یا پیشرفت آنها ارتقا یافته است.

وحیدی افزود: خوشبختانه در تعداد اتومبیل سواری تولید شده ۱۲۲ درصد و در تولید مفتول و میلگرد آهنی و فولادی ۴۸ درصد، شمش فولادی ۲۶ درصد و آهن اسفنجی ۱۵ درصد رشد داشتیم و در این زمینه ارتقای زنجیره ارزش فولادی مد نظر است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان کرمان بسترسازی برای احداث هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از طریق بخش خصوصی و صنایع صورت گرفت و توسعه انرژی خورشیدی و اتصال به شبکه به میزان ۹.۶ مگاوات صورت گرفته است.

دولت سیزدهم راندمان کشاورزی را در افزایش داد

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به همت کشاورزان و مدیران این حوزه، رتبه نخست تولید محصولات گلخانه ای، رتبه دوم تولید گیاهان دارویی، رتبه نخست تولید خرما با رشد ۲۴ درصدی و سوم تولید مرکبات کشور را با ۹۸ درصد رشد داشتیم.

وی تصریح کرد: همچنین اقدامات خوبی برای افزایش راندمان بخش کشاورزی و کاهش مصرف آب در استان کرمان انجام شده که یکهزار و ۴۴۰ هکتار سامانه نویی آبیاری، احیا و مرمت ۷۰ قنات، رشد ۳۵ درصدی برداشت گندم داشتیم و بازسازی و نوسازی قنوات به طول ۳۵ کیلومتر توسط دستگاه های اجرایی انجام شد.

کرمان به مربع گردشگری کشور اضافه شد

وحیدی با اشاره به توسعه گردشگری در راستای سند آمایش استان کرمان و ملی گفت: با توجه به سند ملی آمایش کشور استان کرمان در مربع گردشگری کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در استان کرمان ۷۰۱ اثر ثبت ملی، ۶۰ مرکز اقامتی، ۳۳۷ واحد بوم گردی وجود دارد، در ایام نوروز بیش از ۲.۵ میلیون نفر گردشگری در استان کرمان به صورت میانگین ۲.۴ شب اقامت داشتند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: ۲۱ پروژه گردشگری، بوم‌گردی و آژانس مسافرتی در استان کرمان در سال گذشته به بهره برداری رسیده و کتاب دل عالم به پنج زبان تهیه و تدوین شد و افتتاح هتل چهار ستاره، بزرگترین هتل سنتی و افتتاح بزرگترین موزه صوت و تصویر و بهسازی باغ شاهزاده ماهان انجام شده است.

بازسازی ۳۷۰ منزل خسارت دیده از سیل در کرمان

وی گفت: در حوزه راه و شهرسازی ۶۵ کیلومتر راه اصلی به بهره برداری رسید، ۲۰ کیلومتر بزرگراه احداث و تکمیل شد، ۶۶۰ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت و ۱۴۷ کیلومتر راه روستایی احداث و بهره برداری رسید.

وحیدی بیان کرد: سال گذشته در حوزه مسکن با توجه به شعار دولت پنج هزار و ۷۴۲ واحد نهضت ملی در شهرهای استان افتتاح و ۳۷۰ منزل مسکونی در مناطق خسارت دیده از سیل بازسازی و ۲ هزار قطعه زمین به واجدان شرایط واگذار شد.

وی تاکید کرد: در راستای ارتقای رضایتمندی ارباب رجوع تعداد هفت مجتمع اداری در استان کرمان داشتیم که مجتمع ارزوییه، انار، نرماشیر و رابر بهره برداری رسیده و یا به زودی این اتفاق می افتد، مجتمع های اداری شهرستان های ریگان، فهرج و فاریاب نیز امسال تامین اعتبار و تا نیمه سال آینده به بهره برداری می رسد.

اجرای ۱۲۹۹ کیلومتر فاضلاب در سه شهر استان کرمان

وی با بیان اینکه در حوزه آب و فاضلاب و انرژی نیز اقدامات و فعالیت خوبی انجام شده است عنوان کرد: اجرای یکهزار و ۲۹۹ کیلومتر فاضلاب در سه شهر کرمان، سیرجان و زرند با پیشرفت بالای ۷۵ درصد انجام شد.

اقدامات حوزه آب، گاز و برق

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به گازرسانی ۹ شهر و ۳۷۰ روستا گفت: ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۶۰ درصد روستایی از نعمت گاز برخوردار شده اند، ۲ شهر و ۹۰ روستا به آب شرب دسترسی پیدا کردند که اکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۴ روستایی از نعمت سالم برخوردارند.

وی با بیان اینکه ۲۸ روستای استان کرمان در سال گذشته برق دار شدند افزود: پروژه های مهم تامین آب از جمله سد قدرونی راور، خطوط اول تصفیه خانه و آبرسانی به بم و بروات افتتاح شد و اجرای ۶۰ کیلومتر خط فولادی انتقال آب خلیج فارس به شهرهای کرمان و رفسنجان از خط صنعت تامین اعتبار شد.

وحیدی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش با کمک دستگاه ها خوشبختانه نرخ باسوادی به ۹۵.۴ درصد افزایش یافته و ۹۸ مدرسه در قالب ۸۷۰ کلاس درس افتتاح شد، عملیات اجرایی ۴۶۰ کلاس درس کلنگ زنی شد و پیش بینی می شود این کلاس ها تا سال آینده افتتاح شوند.

وی یادآور شد: سرانه فضای ورزشی استان کرمان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۹ مترمربع است که این سرانه ۵.۳ درصد نسبت به سال های گذشته بهبود یافته است.

کرمان قطب درمانی جنوب شرق شد

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: در سند آمایش کشور استان کرمان به عنوان قطب درمانی برای پیشتیبانی از پس کرانه‌مکران دیده شده و باید برای هفت درصد جمعیت کشور فضای درمانی مهیا کند.

وی ابراز داشت: سرانه تخت های بیمارستانی استان کرمان به میزان ۱۸۳ تخت به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و کرمان رتبه برتر کشور را در نسخه الکترونیک کسب کرد.

وی اضافه کرد: همچنین آزمایشگاه های ژنتیک استان کرمان طی یک سال گذشته مجهز شدند و مدت پاسخگویی از ۴۰ روز به ۱۴ روز کاهش یافته است. همچنین سامانه دارویار در استان کرمان اجرا شد.

۶۷۰ خدمت الکترونیکی شد

وحیدی با اشاره به ضرورت ارتقای رضایتمندی ارباب رجوع، تصریح کرد: ۶۷۰ خدمت دستگاه های اجرایی استان کرمان به صورت الکترونیکی صورت گرفته و فرایند ۵۹۰ خدمت اصلاح و بازنگری شده است.

وی افزود: برای توانمندسازی کارمندان دولت ۲۶۶ دوره آموزشی با ۱۷۰ ساعت آموزش داشتیم که این آمار ۵۵ درصد رشد داشته، ضمن آنکه برای ارزیابی مدیران حرفه ای سه دوره در این استان برگزار شد.

رشد ۷۱ درصدی شرکت های دانش بنیان

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: تعداد دانش بنیان ها با وجود اقدامات انجام شده به ۹۹ شرکت افزایش یافت که این آمار افزایش ۷۱ درصدی را نشان می دهد؛ همچنین برنامه توسعه دانش بنیان استان کرمان تهیه و تصویب شد.

وی ادامه داد: همچنین در این حوزه تفاهم نامه ای بین معاونت علمی رییس جمهور و استانداری کرمان در راستای توسعه دانش بنیان ها منعقد شد.

وحیدی با اشاره به نظام فنی و اجرایی که متولی آن سازمان مدیریت است گفت: یکهزار و ۳۵۰ پیمانکار و مشاور در استان کرمان تشخیص صلاحیت و تمام آزمایشگاه کیفیت مصالح رتبه بندی شدند و کرمان رتبه نخست کشور را در حوزه کارگروه پیمان کسب کرد.

برنامه ریزی برای رشد اقتصادی کرمان

وی افزود: در سال جاری برای رسیدن به اهداف ۷.۵ درصد رشد اقتصادی استان ۱۰ برنامه را در شورای برنامه ریزی استان کرمان مصوب کردیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: این برنامه ها از جمله فعال سازی واحدهای راکد و تکمیل زنجیره تولید، بهبود فضای کسب و کار و بهبود پنجره واحد، خلق منابع مالی و احصای فرصت های سرمایه گذاری، توسعه برنامه دانش بنیان، تحول آموزش عالی، در چرخه بهره وری، توسعه سالانه اشتغال و مدل سازی دارایی دولت بوده است.

وی بیان کرد: اقتصاد دیجیتال را برای نخستین بار برنامه ریزی کردیم و بهره برداری پروژه های کلان استان کرمان برای تحقق رشد ۷.۵ درصدی برنامه ریزی شده است.

وحیدی با اشاره به تخصیص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار تاکنون برای مرمت موزه مطبوعات تصریح کرد: مرمت این موزه را در اولویت قرار می دهیم.

وی اضافه کرد: در خصوص بهره مالکانه استان کرمان براساس قانون باید ۱۵ درصد از معادن اخذ کند و اما برای این اعتبارات در قانون بودجه رقم ۸۴۰ میلیارد تومان معادل ۲ درصد در نظر گرفته شد و با پیگیری استان های معدنی و کرمان این میزان در لایحه بودجه دولت به چهار هزار میلیارد تومان ارتقا یافت اما در مجلس تغییراتی ایجاد شد که این آمار به ۲ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: کرمان ۳.۲ درصد از وسعت کشور را با جمعیت سه میلیون و ۴۲۳ هزار نفر در برگرفته و ۶۱ درصد جمعیت این استان شهری و مابقی روستایی است. نسبت جوانی جمعیت در استان کرمان ۲۷.۳ درصد و کشور ۲۴.۶ درصد است ما جمعیت جوان بیشتری داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha