بهره‌برداری از مرکز فنی‌وحرفه‌ای خواهران یزد پس از ۱۳ سال

یزد- ایرنا- مرکز آموزش فنی ‌و حرفه‌ای خواهران یزد پس از ۱۳ سال به همت دولت سیزدهم، روز چهارشنبه در مراسمی با حضور معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و جمعی از مسوولان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این مراسم از همه دست اندرکاران این طرح که در به سرانجام رساندن آن تلاش کردند قدردانی کرد و گفت:توسعه آموزش های فنی و حرفه ای از برنامه های اصلی این سازمان است.

«مهرداد عظیمی» با بیان اینکه کاهش فقر و توسعه اشتغال دغدغدهای همه مسوولان و مطالبه همه مردم است افزود: با ساز و کارهای مالی و مکانیزم‌های موجود این امر محقق نخواهد شد و باید برای آینده کشور از مسیرهای میانبر استفاده کرد.

وی اظهار کرد: در موضوع توسعه از برخی وجوه آن غفلت کردیم به یک بخش توجه و اهمیت داده شده، اما به بخش دیگر آسیب وارد شده است.

عظیمی با اشاره به بروز آسیب‌های متعدد از جمله آسیبهای اجتماعی در مسیر توسعه کشور تاکنون، بر اهمیت تغییر ریل‌گذاری مسیر توسعه کشور تاکید کرد و گفت: باید در این راستا از ظرفیت‌های فناوری و موضوع جدی مهارتی بهره گرفت.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه از تدوین سند جامع مهارت آموزی خبر داد و گفت: موضوع آینده پژوهشی و استفاده از فناوری نو به صورت جدی در این سازمان دنبال می شود.

تاکید بر ایجاد نوآوری در مهارت آموزی

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع مهارت آموزی گفت: خروجی آموزش و پرورش باید منجر به ایجاد یک شغل شود لذا باید نهضت مهارت آموزی را در کشور با روحیه جهادی بسط و گسترش داد.

"محمد صالح جوکار" با اشاره به موضوع مهارت آموزی در دنیا گفت: در برخی کشورها حتی رشد تولید ناخالص ملی با مهارت‌آموزی گره خورده است .

وی با تاکید بر ایجاد نواوری در مهارتها، از جمله راهکارهای تحقق این مهم را افزایش مشارکت بخش خصوصی در بخش مهارت اموزی و اهتمام به آموزش مربیان و کارشناسان ذکر کرد.

مهارت، حلقه مفقوده بیکاری دانش آموختگان

استاندار یزد هم گفت: در این مرکز گام خوبی در جهت جبران کاستی‌های در بخش بانوان استان صورت گرفته است که امیدواریم در سایر بخشها نیز شاهد توسعه خدمات برای این قشر بود.

"مهران فاطمی" افزود: حلقه‌ مفقوده‌ بیکاری دانش آموختگان دانشگاه «مهارت» است و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می توانند این خلاء آموزشی را جبران کنند.

استاندار به طرح ابتکاری استان در زمینه بورسیه شغلی صنعت و اجرا ان در سطح ملی اشاره کرد و گفت: براساس این طرح که امروز ۴۰ صفحه از دفترچه کنکور را به خود اختصاص داده است، دانشجو در بدور ورود به دانشگاه از طریق صنعت بورسیه می‌شوند و آموزش‌های دانشگاهی در کنار مهارت آموزی در صنعت را ضمن برخورداری از حقوق و بیمه سپری می‌کنند و در نهایت نیز پس از فارغ التحصیلی در همان بخش صنعتی مشغول به کار می شود؛ به عبارتی شش سال از حالت عادی دانشجویی جلوتر خواهند بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در حاشیه این برنامه در گفت و گو با ایرنا همچنین به نرخ بیکاری در استان یزد اشاره کرد و گفت: این نرخ در سال ۹۸، ۱۳.۲ درصد، در سال ۹۹، ۱۱ درصد، در سال ۱۴۰۰ به ۱۱.۸ درصد ، در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ و در بهار امسال به ۷.۲ رسید.

مجید دهقانی زاده به کنترل نرخ بیکاری زنان استان اشاره کرد و افزود: این نرخ در بهار امسال به ۲.۳ درصد رسید در حالیکه رقم پیش از آن ۲۵ تا ۳۱.۶ درصد ثبت شده بود.

وی توسعه اموزش های مهارتی در توسعه اشتغال مهم دانست و تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای با توجه به مهارتی بودن موجب ایجاد اشتغال در جوانان می شود.

عملیات اجرایی مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران یزد از سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت سه هزار و ۴۶۰ متر مربع آغاز شده بود و سالها خاک خورد تا اینکه در سفر دور اول رییس جمهوری اعتباری براین مجموعه منظور شد و موجب تسریع در عملیات آن شد.

این مرکز دارای هفت کارگاه مهارتی به مساحت ۷۲۱ مترمربع و همچنین فضای جانبی شامل ۲ باب سالن، فضای اداری، موتورخانه و فضای عمومی و ارتباطی به مساحت ۷۲۹ مترمربع است.

در این مرکز سالانه ۴۰۰ هزار نفر ساعت آموزش به علاقه مندان ارائه می شود و برای این مرکز ۱۱.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha