۸ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۲۳
کد خبر: 85216125
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح سلامت خانواده در بردسیر کرمان

۸ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۲۳
کد خبر: 85216125
اجرای طرح سلامت خانواده در بردسیر کرمان

کرمان - ایرنا- طرح سلامت خانواده همراه با پزشک خانواده و مبتنی بر نظام ارجاع امروز چهارشنبه‌ در آخرین روز از هفته دولت دربردسیر آغاز شد.

به گزارش ایرنا، برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهر بردسیر به عنوان یکی از ۵۹ شهر منتخب و پایلوت کشوری با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و استان از پایگاه سلامت حضرت فاطمه بردسیر واقع در ساختمان بهداری قدیم آغاز شد.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت عصر چهارشنبه در حاشیه این مراسم و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح سلامت خانواده از مسیر نظام ارجاع پزشک خانواده، یک طرح مترقی است که در کلان دولت مطرح شده و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دنبال اجرای این طرح است.

مسعود مشایخی افزود: هر ایرانی یک مراقب سلامت دارد که برای یک سری خدمات به او مراجعه می کنند و حتی اگر افراد دوباره مراجعه نکنند، مراقب پیگیر مراجعات جمعیت تحت پوشش خود خواهد بود.

وی تاکید کرد: مردم با انتخاب خودشان پزشک خانواده شان را انتخاب می‌کنند و به این ترتیب هر یک نفر از جمعیت ایران یک پزشک خانواده دارد.

وی بیان کرد: پزشک خانواده پزشکی است که تمام موارد از لحاظ سلامت فرد را بررسی می‌کند و معمولاً ۹۵ درصد مشکلات توسط پزشک خانواده قابل حل است. حدوداً پنج الی ۱۰ درصد مشکلات است که نیاز هست فرد به پزشک متخصص مراجعه کند.

مشایخی خاطر نشان کرد: در این طرح مردم سرگردان نخواهند بود، زیرا مسیر درمان آنها مشخص و همه موارد را می‌توانند با پزشک خانواده خود مطرح کرده و از او مشورت بگیرند و پزشک نیز هر خدمتی بتواند برای او انجام می‌دهد و هزینه‌های درمان نیز بسیار کمتر خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان نیز گفت: مراقبین سلامت و ماماها در پایگاه‌های بهداشتی و مراکز جامع سلامت شهری تلاش می‌کنند بیماریابی صحیحی از جمعیت تحت پوشش خود داشته باشند.

محمد جعفری افزود: همانطور که می دانید شهر بردسیر ‌بین مراکز و پایگاه‌های بهداشتی مختلف تقسیم شده و هر خیابان دارای یک مرکز مراقبت سلامت و هر محله‌ای دارای یک مراقب و مامای مخصوص به خود است.

وی اظهار داشت: این مراقبین سلامت هم جمعیت شهر را بازسرشماری کرده و هم اینکه عوامل خطر و بیماری را در داخل جمعیت حوزه خود را کنترل خواهند کرد.

مدیر کل بیمه سلامت استان کرمان تصریح کرد: مثلا اگر کسی مبتلا به بیماری های مانند دیابت، فشار خون، مشکلات شخصیتی و روانی، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، اضافه وزن و غیره باشد، بیماری او توسط مراقبین سلامت تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: برای مدیریت بیماری‌های خطرناک باید به سراغ عوامل بیماری‌زا رفت و مراقبین سلامت از افراد سالم مراقبت می‌کنند تا به این بیماری‌ها و مشکلات دچار نشوند. در واقع بیمه سلامت بابت حفظ سلامتی مردم به مراکز جامع سلامت هزینه پرداخت می‌کند.

جعفری بیان کرد: مراقبین سلامت پس از شناسایی افراد بیمار آنها را به پزشک خانواده ارجاع می‌دهند و بیمار خدمات پزشکی را در سطح اول دریافت می‌کند.

وی افزود: بالای ۸۰ درصد از مراجعان قادر خواهند بود بیماری خود را توسط پزشکان خانواده درمان و مدیریت کنند و چنانچه لازم شد به سطوح بالاتر و پزشک متخصص نیز ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان تاکید کرد: برای اینکه مردم را ترغیب کنیم از خدمات این طرح استفاده کنند، سعی کردیم خدمات را در سطح اول رایگان کنیم. ما تلاش داریم اگر مردم برای دریافت خدمات در سطح مراقبین و پزشکان خانواده مراجعه کردند، بتوانند خدمات رایگان دریافت کنند و اگر در این مسیر و از طریق سامانه به سمت متخصص ارجاع گرفتند ویزیت انها در نزد متخصص نیز ارزانتر از مراجعه عادی شود.

وی تاکید کرد: همه شرایط به طور دقیق و علمی و در سطوح مراکز جامع سلامت شهری و مطب پزشکان خانواده فراهم شده و ارزانتر است. یعنی هم دسترسی اقتصادی و هم دسترسی جغرافیایی و کوتاه کردن بعد مسافت برای مردم فراهم شده است.

جعفری هدف این طرح را جلوگیری از مراجعت‌های غیرضروری و پرهزینه مردم به پزشکان متخصص و فوق متخصص دانست و افزود: در شرایطی که بیماری و مشکل حادی ندارند به راحتی و با پایش نزد یک مراقب بهداشتی و مشورت با یک پزشک خانواده، بیماریشان قابل درمان است.

مدیر گروه مرکز توسعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: مراقب‌های زنان باردار، کودکان، سالمندان، میانسالان، نوزادان، جوانان، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، برنامه سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد، مرقبت‌های نوجوانان، برنامه تغذیه گروه‌های سنی، برنامه بهداشت محیط و حرفه‌ای، برنامه فرزندآوری و جوانی جمعیت عمده مراقب‌ها و برنامه های قابل ارائه در طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع هستند.

مریم حسین پور افزود: در این طرح که در شهرستان بردسیر به عنوان پایلوت در فاز اول در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده، یک جمعیت ۳۴ هزار نفری تحت پوشش قرار می‌گیرد و به ازای هر 1500 نفر جمعیت یک مراقب سلامت در نظر گرفته می‌شودو مراقب‌های بهداشتی جمعیت از طریق پرونده الکترونیک سلامت به صورت فعال صورت می‌گیرد. مرکز

وی بیان کرد: هر مراقب سلامت می‌تواند جمعیت تحت پوشش خود را از طریق سامانه‌های سطح یک به پزشک ارجاع دهد و در صورتی که افراد از طریق ارجاع به پزشک مراجعه کنند، خدمات به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha