۸ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۰۹
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 85216193
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تدوین ۱۸۴ برنامه فرهنگی در خوزستان

اهواز _ ایرنا _معاون سیاسی استاندار خوزستان گفت: ۱۸۴ برنامه در کاهش مسایل اولویت دار فرهنگی خوزستان در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تدوین شده است .

به گزارش ایرنا، عبدالله افرازه شهاوند چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده در محل استانداری خوزستان افزود: نقشه برش مهندسی فرهنگی یکی از مهمترین اسناد بالا دستی در حوزه فرهنگی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است، لذا ضرورت دارد برخی مسائل فرهنگی متناسب با ظرفیت ها و شرایط خاص هر استان بررسی و نقشه راه ترسیم شود.

وی افزود: برای این که یک نسخه واحد برای نقشه مهندسی فرهنگی تمام استان ها تدوین نشود هر استان پنج مسئله را به عنوان مسائل اولویت دار طراحی می کند که باید طراحی مبتنی بر یک سری شاخص ها و داده ها و پژوهش های عینی و علمی باشد وهمچنین پژوهش‌های سازمان ها و دستگاه های مورد نظر دراحصا چالش ها و مسایل فرهنگی استان نیزدربرش استانی نقشه فرهنگی استفاده می شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: کمیته هایی ذیل شورای برنامه ریزی استان وتحت مدیریت شورای فرهنگ عمومی استان از اردیبهشت تا کنون تشکیل شد که پس از پرداختن به چالش های اصلی در حوزه فرهنگی استان هشت مسئله به عنوان پیشنهاد اولیه در شورای فرهنگی عمومی مطرح و در نهایت در قالب پنج مسئله اولویت دار فرهنگی استان به عنوان چالش فرهنگی از آن استخراج و هر کدام دارای زیر مجموعه و برای هر مساله اقدامات و برنامه تعریف شد.

وی با اشاره به پنج مسئله اولویت دار فرهنگی در برش استانی مهندسی فرهنگی کشور افزود: تغییر در سبک زندگی ایرانی و اسلامی، تضعیف باورهای دینی، تضعیف فرهنگ عفاف و حجاب، تضعیف جایگاه و تاثیر گذاری مراجع فرهنگی رسمی و غیر رسمی ،چالش های فرهنگی ناشی از حاشیه نشینی از جمله این مسائلی هستند که در این سند احصا شدند.

وی افزود: ۳۷ اقدام ملی جهت تخفیف و کاهش و کنترل این پنج مساله اولویت دارفرهنگی تعریف شده که۶ اقدام مرتبط با مسئله اول در سبک زندگی ایرانی و اسلامی پیشنهاد شد، پنج اقدام نیز مرتبط با کاهش و کنترل مساله باورهای دینی ، در حوزه فرهنگ و حجاب ۱۰ اقدام و در در حوزه تضعیف جایگاه نیزهفت اقدام و در خصوص مسئله پنجم نیز۹ اقدام پیشنهاد داده شده است.

شهاوند با اشاره به این که این سند پیشنهادی ابتدا باید درکارگروه فرهنگی اجتماعی استان مطرح شود افزود: نقطه نظرات شورا در این کارگروه پس از تکمیل به سند اضافه می شود ونسخه نهایی به شورای برنامه ریزی استان ارایه و بعد از نظر نهایی شورا به عنوان نقشه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشوربه شورای انقلاب فرهنگی کشورارایه می شود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از اقدامات و فعالیت هایی که در این سند تعریف شده اجراش بر عهده سازمان ها ی مردم نهاد و حلقه های واسطه است و اداره کل فرهنگ و ارشاد ارشاد به عنوان دبیر این کارگروه از ظرفیت مؤسسات و کانون های فرهنگی و هنری برای تولید محتوا باید استفاده کند و در واقع بخش اعظم این سند توسط ظرفیت های مردمی دستگاه ها و تشکل ها و کانون ها و موسسات مردم نهاد اجرا خواهد شد .

اعضای کارگروه فرهنگی و اجتماعی ،مدیران دستگاه های اجرایی مورد نظر در این جلسه با بررسی و ارزیابی موارد احصا شده در تکمیل برش استانی نقشه فرهنگی کشور به بحث و تبادل نظرو ارایه راه کار پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha