۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰:۳۹
کد خبر: 85216197
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسوایی رسانه های معاند بر دو اتفاق مهم خبری در بوشهر

۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰:۳۹
کد خبر: 85216197
مهرداد جشنی پور
رسوایی رسانه های معاند بر دو اتفاق مهم خبری در بوشهر

بوشهر_ ایرنا_ در حالی که رسانه های معاند از یک اتقاق ساده و معمول در جریان پدیدار شدن لکه های نفتی در نزدیکی ساحل گناوه، کاهی را تبدیل به کوه کردند تا عظمت افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین طرح این منطقه مشترک گازی را به حاشیه ببرند اما حضور منسجم و دقیق خبرگزاری ایرنا برای پوشش این دو واقعه سبب شد تا رسوایی دیگری برای رسانه های معاند رقم خورد.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا، روز پنجم شهریورماه، دقیقا یک روز قبل از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی، خبرگزاری ایرنا به نقل از رییس حفاظت از محیط زیست گناوه از مشاهده لکه های نفتی در دریا و ساحل گناوه خبر داد.

بلافاصله پس از آن بود که مسئولین استانی و کشوری دست به دست هم داده و با بسیج همه امکانات در کمتر از ۲۴ ساعت منشا این لکه ها که در محل لوله نفتی در فاصله ۲ مایلی بندر گناوه و در عمق تقریبی ۶ متری دریا بوده را شناسایی و در سریع ترین زمان ممکن عملیلت مهار را آغاز کردند.

بنا بر بررسی های انجام شده هم اکنون تمامی امکانات و تجهیزات دریایی در منطقه مستقر شده و شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی در حال جمع آوری آلودگی‌های نفتی در سطح دریا هستند، ضمن آن که در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی از امروز چهارشنبه هشتم شهریورماه صادرات نفت به روند عادی خود بازگشته و از سر گرفته شده است.

پیگیری های ایرنا نشان می دهد آلودگی نه در ساحل بلکه در سطح دریا بوده و لکه های نفتی به وجود آمده در سطح دریا در حال جمع آوری و بخش عمده ای از این آلودگی ها نیز بر طرف شده است.

بررسی ها نشان می دهد آلودگی در ساحل تنها در چند مورد به صورت نقطه ای بوده که با بسیج نیروها توسط نهادهای مسئول به سرعت رفع شده است.

آلودگی های نفتی در دریاها و اقیانوس ها هر از چندگاهی روی می دهد و این اتفاق مختص ایران نیست.

هر چند با نگاهی به اخبار رسانه های دنیا مشاهده می شود در طول تاریخ به ویژه پس از کشف نفت و انتقال آن از طریق نفتکش ها، آلودگی دریاها یکی از دغدغه های فعالان محیط زیست و مردم بوده است.

آلودگی های نفتی می تواند بر اثر ریختن نفت، ترکیدن لوله‌های نفت، برخورد و سانحه برای نفتکش ها و مواردی دیگر ایجاد شود.

به طور سالانه هزاران حادثه نشت نفت روی می دهد که بسیاری از آن‌ها در ابعاد کوچک بوده و قابل جمع‌آوری هستند اما برخی از آن ها در مقیاس بزرگ و فاجعه بار هستند.

یکی از فاجعه بارترین آلودگی های زیست محیطی ناشی از نشت نفت در ۲۴ مارس سال ۱۹۸۸ روی داد. در این حادثه ۱۱ میلیون گالن نفت خام پس از برخورد نفتکش اکسون والدز به یک صخره در آب های منطقه پرنس ویلیام آلاسکا به دریا ریخت.

همچنین جنگ خلیج فارس نیز باعث ریزش حجم زیادی از نفت و آلوده شدن محیط زیست آن شد.

در سال ۲۰۰۲ نفتکش پرستیژ که حامل ۸۵/۵ میلیون لیتر نفت خام بود، در نزدیکی سواحل اسپانیا غرق شد. اگر چه بیشتر محموله این نفتکش در تانکرها بود، با این حال ۵/۷ میلیون لیتر آن وارد آب شد.

بنابراین باید گفت که نشت نفت و ورود لکه های نفتی به دریا مختص به ایران نبوده بلکه با مقیاسی بسیار بزرگ تر از سواحل کشورمان در نقاط مختلف دنیا نیز روی می دهد و این موضوع با توجه به این که در تاریخ معاصر نفت و مشتقات آن به طور گسترده در مراودات تجاری دنیا راه یافته است، عادی به نظر می رسد.

بر اساس آمار معتبر فقط در خلیج فارس در سال گذشته ۴۳ مورد آلودگی نفتی شاهد بودیم و دلیل آن هم تردد پرتعداد نفتکش ها و به طور کلی نفت خیز بودن کل منطقه است.

روز دوشنبه، ششم شهریورماه سال جاری صنعت نفت کشورمان شاهد یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخی اش بود.

افتتاح و بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط رییس جمهور که به دست متخصصین و صنعتگران داخلی بدون برجام در مدت ۲۰ ماه به سرانجام رسید. در واقع متخصصین ایرانی توانستند پروژه ای که ۲۰ سال توسط شرکت های خارجی مانند توتال و سی. ان. پی. سی چین معطل مانده بود را با توان و اراده خود در کمترین زمان به بهره برداری برسانند.

این موضوع که واکنش های بسیاری در رسانه های منطقه و بین المللی در پی داشت به مذاق رسانه های معاند و مخالفین نظام جمهوری اسلامی خوش نیامد و با برجسته کردن خبر آلودگی نفتی در دریا در اطراف گناوه که البته خیلی زود توسط متخصصین صنعت نفت شناسایی و مهار شد، سعی کردند خبر مهم افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی را به حاشیه ببرند.

اگرچه مردم کشورمان با هوشمندی و ذکاوت خود همچون گذشته در زمین رسانه های معاند و مخالف جمهوری اسلامی بازی نمی کنند اما از کاه کوه ساختن این رسانه ها در نوع خود بسیار بی شرمانه و غیرحرفه ای است.

با نگاهی به فضاسازی های اینگونه رسانه ها باید گفت مسئولین ضمن اینکه می بایست برای کاهش چنین آلودگی هایی چاره اندیشی کنند، از طرفی هم باید خود را برای جنگ رسانه ای با رسانه های معاند از طریق اطلاع رسانی دقیق، سریع، شفاف و به موقع آماده کنند تا مانع از موج سواری این رسانه ها بر افکار عمومی شوند.

البته حضور عالی ترین مسئول امر در این حوزه یعنی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در اولین ساعت سانحه در منطقه آلوده و شناسایی منشا آلودگی و پیگیری تا برطرف کردن آن و اطلاع رسانی به‌موقع در همین راستا تعریف می شود که فرصت بهره برداری را از دشمن گرفت.

در این فضا، حضور رسانه ای مانند ایرنا در استان بوشهر که از بدو این اتقاق به شکل دقیق و با سرعت مناسب، روایتگر اول این رویداد بود، اجازه نداد تا رسانه های معاند بتوانند در موج سواری خودبر این اتفاق جز ناکامی دست آورد دیگری داشته باشند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha