افتتاح مرکز به‌نژاد دام مهدیشهر و رونمایی ۳ محصول فناورانه جهاد دانشگاهی با حضور وزیر کشور

سمنان - ایرنا - مرکز تخصصی به‌نژاد دام سبک در شهرستان مهدیشهر افتتاح و از تولید سه محصول دانش بنیان جهاد دانشگاهی استان سمنان با حضور وزیر کشور، هیات همراه، استاندار سمنان و دیگر مسوولان استانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد وحیدی عصر پنجشنبه در ادامه سفر به استان سمنان و پس از برنامه های شهرستانهای شاهرود و دامغان، مرکز تخصصی به‌نژاد دام سبک در شهرستان مهدیشهر را افتتاح و از تولید سه محصول دانش بنیان جهاد دانشگاهی استان سمنان رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سفر استانی آیت الله رئیسی رییس‌جمهور در آبان ۱۴۰۰ در نخستین برنامه استانی به صورت سرزده در سیاه‌چادر عشایر شهرستان مهدیشهر حضور یافت و به درد و دل آنان گوش داد و وعده ایجاد قطب دامپروری در شهرستان مهدیشهر این استان را اعلام کرد که به عنوان یکی از مصوبه‌ها در بیست و سوم دی ماه ابلاغ شد و زمینه‌سازی آن با تاکید بر مطالعات و همکاری نهادهای علمی در دستور کار قرار گرفت.

مطالعات طرح ملی ایجاد قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر به عنوان مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به استان سمنان با تشکیل هفت کارگروه تخصصی در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان به منظور تحقق این مصوبه ایجاد شد و راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دامی شتابدهنده برای تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور به استان سمنان است.

راه‌اندازی مرکز به نژاد دامی جهاد دانشگاهی، طرح ملی و فناورانه است که امکانات مناسبی از لحاظ فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاه و نیروی انسانی متخصص دارد که می‌تواند منجر به شتاب طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر شود.

به گفته کارشناسان، طرح‌های فناورانه مختلفی در حوزه اصلاح نژاد دام سبک در کشور تهیه و ارائه شد، اما طرح اصلاح نژاد و به‌نژاد دام گوسفند سنگسری از جانب جهاددانشگاهی استان سمنان جدا از اینکه یک طرح ملی است، دارای ویژگی های منحصر به این اقلیم و منطقه است.

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی برای راه‌اندازی مرکز تخصصی به‌نژاد دامی

فرماندار مهدیشهر گفت: طرح اصلاح نژاد دام از مصوبات سفر رییس جمهور به استان سمنان مرحله صفر در بخش مطالعات کامل انجام شد و ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح اصلاح به‌نژاد دامی تخصیص یافت و اکنون تجهیز آزمایشگاه و ساختمان تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

مجتبی اقوامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: نژاد دام سنگسری از نژادهای مرغوب و دارای کیفیت گوشت بالا است و اصلاح به‌نژاد دامی موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد.

فرماندار مهدیشهر با بیان اینکه این شهرستان قطب دامپروری کشور و دارای مزیت نسبی در بخش گردشگری است، تصریح کرد: یکهزار و ۲۰۰ عشایر و پنج‌هزار خانوار عشایری در شهرستان مهدیشهر زندگی می‌کنند و طبق آمار نزدیک به ۴۵ درصد خانوار عشایری استان سمنان در مهدیشهر هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان مهدیشهر در ۱۵ کیلومتری مرکز استان سمنان و ۲۳۰ کیلومتری تهران واقع است.

دستیابی جهاددانشگاهی استان سمنان به دانش فنی و تولید ۶ محصول دانش بنیان

رییس جهاددانشگاهی سمنان هم گفت: تولید و دانش فنی ۶ محصول دانش‌بنیان و طرح فناورانه به همت محققان، پژوهشگران و جهادگران این نهاد طی یکسال گذشته محقق شد.

علی منصفی راد افزود: ۶ طرح فناورانه و دانش‌بنیان توسط محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان، در حوزه معدن و خدمات تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ارائه شد.

وی بیان کرد: سه محصول فناورانه شامل کود گرانول آهسته‌رهش حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی به منظور اصلاح بستر و کاهش شوری خاک، محصول دوم تولید مالچ معدنی زیست سازگار به منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگرد و محصول سوم زئوتیمول به عنوان افزودنی خوراک دام است که نمونه‌های اولیه این محصولات تهیه و تولید شد و مقدمات تولید انبوه آنان نیز فراهم شده است.

رییس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: سه طرح جدید دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی بر پایه مواد معدنی که از مزیت‌ها و ظرفیت‌های غالب استان است در سال ۱۴۰۲ سال مهار تورم و رشد تولید تهیه و اجرا می‌شود.

منصفی راد بیان کرد که طرح فرآوری پوست سبز پسته با هدف تولید محصول نهایی شامل خوراک دامی، طرح سامانه های ثبت اتوماتیک رکوردهای اقتصادی در پرورش دام سبک (اتوفنوتایپینگ) و طراحی و ساخت حسگرهای هوشمند اندازه گیری رطوبت خاک از جمله طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان سمنان است.

رییس جهاددانشگاهی استان سمنان: ۲ طرح فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه اصلاح نژاد دام به‌عنوان طرح ملی از سوی جهاددانشگاهی کشور انتخاب شد و امید است در سال ۱۴۰۲ و با حمایت مسوولان، طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان وارد مرحله تجاری‌سازی و تولید شود، چون سمنان یک استان با ظرفیت معدنی است و جهت جلوگیری از خام فروشی، طرح‌های جهاددانشگاهی سمنان بر اساس مزیت غالب این استان تهیه و اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک فدک و رونمایی و بازدید از محضولات فناور شرکتهای دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان در شهرستان شاهرود، افتتاح سالن تخصصی والیبال شهید سلیمانی و افتتاح پست ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی در شهرستان دامغان، بازدید از ۲ واحد حوزه صنعت خودرو، افتتاح واحدهای طرح اقدام ملی مسکن، دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، دیدار با آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در شهرستان سمنان، و افتتاح شرکت نمک‌های خوراکی و افتتاح شرکت سیم و کابل در شهرستان گرمسار، برنامه سفر یکروزه احمد وحیدی وزیر کشور به استان سمنان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha