اعلام آمادگی شرکت روسی برای ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه

تهران- ایرنا- "دیمیتری رومانتس" معاون ساخت و ساز شرکت روس اتم سازنده نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در منطقه "آک.کویو" در جنوب این کشور اعلام کرد که شرکت متبوع وی آمادگی دارد تا دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه را نیز بسازد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه، وی با بیان اینکه ترکیه برنامه خود را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای دوم و سوم اعلام کرده است، گفت: شرکت روس اتم می تواند با بهره گیری از توان شرکت های بومی ترکیه، دومین و سومین نیروگاه اتمی ترکیه را نیز مطابق با آخرین فناوری و ایمنی بالا احداث کند.

وی با اشاره به پایان عملیات ساخت نخستین واحد نیروگاه هسته‌ای آک کویو در منطقه "گلنار" استان مرسین در جنوب ترکیه گفت: عملیات نصب تجهیزات فنی و احداث بخش توربین و پمپ و نیز انتقال و بارگذاری سوخت این نیروگاه انجام شده و به مرحله راه اندازی واحد اول رسیده است.

معاون ساخت و ساز شرکت روس اتم با اشاره به تداوم عملیات فنی و نصب تجهیزات در واحدهای دوم، سوم و چهارم این نیروگاه افزود: طبق توافق بین دولت ترکیه و روسیه، تولید برق در نخستین واحد نیروگاهی آک.کویو در سال ۲۰۲۵ شروع می شود و قرار است بقیه واحدها به فاصله یک سال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه نصب تجهیزات فنی اصلی در واحد دوم این نیروگاه رو به اتمام است، اظهار کرد: عملیات ساختمانی عمومی در واحد سوم برق و عملیات بتن ریزی در واحد چهارم برق نیز تا پایان سال جاری و سال آینده میلادی به پایان می رسد.

به گزارش ایرنا، نخستین نیروگاه هسته‌ای کشور ترکیه که بزرگترین سرمایه‌گذاری این کشور محسوب می‌شود، چهار ماه پیش طی آیینی با حضور ویدئو کنفرانسی رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه در منطقه آک‌کویو استان مرسین به بهره‌برداری رسید.

این نیروگاه چهار هزار و ۸۰۰ مگاواتی که فاز نخست به ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات با بارگذاری رسمی میله‌های سوخت تامین شده توسط روسیه وارد مدار رسمی تولید شد، پس از تکمیل تا یک سال آینده، ۱۰ درصد از کل نیاز برق ترکیه را تامین خواهد کرد.

نیروگاه آک‌کویو در قالب چهار راکتور ۱۲۰۰ مگاواتی طراحی شده و عملیات ساخت آن در مدت پنج سال توسط شرکت روس اتم کشور روسیه انجام شده و بنا به اعلام شبکه خبری تی.آر.تی خبر، عمر مفید تولید انرژی در آن با اجرای دوره‌ای عملیات تعمیر، نگهداری و تجدید سرویس ۸۰ سال تعیین شده و در مدت فعالیت، در مجموع ۵۰ میلیارد دلار بازده اقتصادی خواهد داشت.

دولت ترکیه برای احداث این نیروگاه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و در واقع بزرگترین پروژه سرمایه گذاری این کشور محسوب می شود و پس از افتتاح کامل، سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد و به تنهایی قادر است که برق مورد نیاز کلانشهر استانبول را تامین کند.

بنا به اعلام شرکت روس اتم، نیروگاه هسته‌ای در برابر زلزله‌ای به قدرت ۹ درجه امواج درونی زمین(ریشتر)، سونامی، طوفان و ترکیب این بلایا مقاوم بوده و بر اساس آخرین استانداردهای ایمنی طراحی و احداث شده است.

عملیات احداث نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو پنج سال پیش و در تاریخ ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۷ در چهار فاز یکهزار و ۲۰۰ مگاواتی و در مجموع به ظرفیت چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات با حضور روسای جمهور ترکیه و روسیه توسط شرکت اتم شروع شد و طبق وعده اعلامی، فاز نخست آن پس از پنج سال به بهره‌برداری رسید.

قرارداد اولیه احداث نیروگاه آک کویو در سال ۲۰۱۰ بین ترکیه و روسیه امضا شده بود.

ترکیه در حال احداث دومین نیروگاه هسته‌ای خود در استان سینوپ در سواحل دریای سیاه با همکاری کشور ژاپن است و بنا به اعلام مقامات این کشور، سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه نیز قرار است با همکاری کشور چین احداث شود ولی هنوز مکان و جزئیات احداث آن اعلام نشده است.

استفاده از انرژی هسته ای در سال ۱۹۶۲ وارد دستور کار دولت ترکیه شد که درآن سال در ناحیه کوچوک چکمجه استانبول از سوی مرکز تحقیقات و آموزش هسته ای یک راکتور آزمایشی با قدرت یک مگاوات به نام TR-۱ راه اندازی شد.

دولت آنکارا به ویژه شخص اردوغان همواره در مجامع بین المللی از حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت کرده و به صراحت در این زمینه موضع خود را اعلام و تاکید کرده است که قصد دارد در یک دوره بلند مدت، حداقل ۲۰ درصد انرژی برق این کشور را از طریق نیروگاه‌های هسته ای تامین کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha