اجرای کند مصوبات برای حفاظت از یوزپلنگ در جاده‌های شرق سمنان اثرگذار نیست

سمنان- ایرنا- معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سرعت اقدامات عمرانی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ایمنی‌سازی قلمرو یوزپلنگ طبق مصوبات در جاده‌های شرق استان سمنان، با توجه به وضعیت بحرانی این گونه ارزشمند، کند و غیراثرگذار است و هم‌خوانی لازم را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن اکبری شامگاه پنجشنبه پس از بازید از نحوه اجرای مصوبات ایمن سازی جاده میامی- سبزوار در شرق استان سمنان برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها، در گفت و گو با خبرنگاران ابراز کرد: وزارت راه و شهرسازی برای ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ در مسیر جاده به خوبی پای کار آمدند، اما ضرورت دارد اقدامات به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی تسریع شود.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در زمینه نصب تابلوهای هشدار و اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی انجام داد و در بخش نورپردازی بخش کوچکی از کار آغاز شد که ضرورت دارد پیمانکار در تسریع تکمیل روشنایی جاده اهتمام ویژه داشته باشد.

اکبری تصریح کرد: اقدامات در زمینه نصب دوربین کنترل سرعت آغاز شد، اما کاهش سرعت و اثربخشی موثر اجرای این طرح مشاهده نمی‌شود.

وی بیان کرد: کاهش سرعت خودروها در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده شرق استان سمنان، با وجود مقاومت‌ها در سطح ملی، تصویب شد، اما طی پرس و جو، همکاران اعلام کردند این قانون اجرایی نشده است و انتظار می‌رود اجرای این قانون مورد توجه باشد.


اکبری ابراز امیدواری کرد که تا طی روزهای آینده و کمتر از یک ماه کاهش سرعت خودرو در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در شرق استان سمنان اعمال شود.

وی افزود: تلاش می‌شود با مشارکت بخش خصوصی، مشارکت‌کنندگان و یا از طریق حامی مالی برای تسریع در روند اجرای مصوبات ایمنی‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد بهره گرفته شود.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های مردم و بخش خصوصی هم استفاده شود زیرا اجرایی شدن این مصوبات در قالب یک طرح دولتی زمان‌بر و طولانی‌مدت خواهد بود.
از دست رفتن «ماجراد»

به گزارش خبرنگار ایرنا، صبح شنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری به نام «ماجراد» از منابع محلی منتشر شد که دلهره‌ای به دل دوست‌داران محیط زیست در ششمین روز بهاری انداخت؛ همه دلشان می‌خواست اظهارات منابع محلی و افراد حاضر در صحنه درباره باردار بودن یوزپلنگ تلف شده نادرست باشد، اما با بررسی‌های دقیق کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مشخص شد در فاجعه‌ای تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای سه جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.

علاوه بر این، تابستان ۱۴۰۱ یک قلاده یوزپلنگ ماده و در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت - عباس آباد بر اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند که باید بررسی شود قصور کدام یک از دستگاه‌های اجرایی در حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر اخیر دخالت دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز به طور معمول در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید، یوزپلنگ از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و معمولا چند قلوزایی دارد.

در واقع در چشم به هم‌زدن و بی احتیاطی راننده متخلف فراری یوزپلنگ مادر با نام «ماجراد» با سن بیش از سه سال درست در اوج توانایی زادآوری با سه جنین در جا تلف شدند و از بین رفتن یوزپلنگ ماده بالغ و سه توله یوزپلنگ که قرار بود ادامه دهنده نسلشان در دل توران باشند از بین رفتند و پرسشی که ذهن را درگیر می‌کند اینکه کوتاهی چه دستگاه‌ها و گروه‌هایی سبب تلف شدن یوزپلنگ‌ها به این شیوه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، نبود دوربین کنترل سرعت، روشنایی نامناسب، و اجازه تعلیف دام بیش از زمان مقرر، هر یک عاملی در تنگ‌تر شدن نفس‌های به شماره افتاده گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی است و امید می‌رود مواردی که متولیان امر با عزم جدی در صدد اصلاح آنها برآیند تا کمتر شاهد حوادث تلخی چون تلف شدن این گربه‌سان ارزشمند باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha