۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۲:۳۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85217037
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درگیری های شرق سوریه و هشدار آمریکا به مزدوران خود

۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۲:۳۰
کد خبر: 85217037
درگیری های شرق سوریه و هشدار آمریکا به مزدوران خود

  نیویورک- ایرنا- در پی درگیری های چند روزه بین مزدوران و  گروههای رقیب تحت حمایت واشنگتن در شرق سوریه، ارتش ایالات متحده آمریکا خواستار توقف این درگیری ها شد و هشدار داد که این درگیریها می تواند به احیای مجدد گروه تروریستی داعش کمک کند.

به گزارش ایرنا، منابع خبری از درگیری میان دو گروه مسلح مزدور آمریکایی "قسد" و "شورای نظامی دیرالزور" در شرق سوریه و بازداشت تعدادی از سران این شورا از سوی قسد و همچنین جلسات نظامیان آمریکایی با سران گروههای تروریستی مورد حمایت خود و ترکیه در آنکارا خبر دادند.

شبه نظامیان موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد) پس از حمله به خانه‌های تعدادی از سران گروه مسلح «شورای نظامی دیرالزور» در منطقه خشمان و العزیزیه در استان الحسکه و احاطه کردن منطقه غویران و زندان الصناعه، آنها را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، درگیری ها میان این گروهها که از روز دوشنبه آغاز شد، حداقل ۴۰ نفر در استان نفت خیز دیرالزور در شرق شرق کشته و ده ها زخمی برجای گذاشته است و بدترین درگیری میان این گروه ها در سال های اخیر بود. صدها نیروی آمریکایی از سال ۲۰۱۵ به بهانه مبارزه با داعش در شرق سوریه مستقر شده اند.

این درگیری ها اعضای نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها را در مقابل متحد سابق آن یعنی شورای نظامی دیرالزور به رهبری اعراب و برخی از قبایل عرب منطقه ای قرار داده است.

گروه ضربت مشترک آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نظارت دقیق وقایع در شمال شرق سوریه ادامه می‌دهد و ادعا کرد: ما همچنان بر همکاری با نیروهای دفاعی سوریه برای تضمین شکست پایدار داعش در حمایت از امنیت منطقه متمرکز هستیم.

درگیری‌های پراکنده روز پنجشنبه در بخش‌های مختلف این منطقه در امتداد مرز با عراق رخ داد و طبق گزارش‌ها، دو طرف در حال آوردن نیروهای کمکی هستند.

آخرین دور از درگیری‌ها نگرانی‌ها را در مورد اختلافات بیشتر میان نیروهای دموکراتیک سوریه و متحدان آن در شرق سوریه افزایش داده است.

ارتش آمریکا مدعی شد: «منحرف شدن تمرکز از این وظیفه بسیار مهم بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و خطر تجدید حیات داعش را افزایش می‌دهد. خشونت در شمال شرق سوریه باید متوقف شود و تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در شمال شرق سوریه، بدون تهدید داعش از سر گرفته شود.»

به گزارش المیادین، قسد و شورای نظامی دیرالزور دو گروه مسلح مزدور ارتش آمریکا در شرق سوریه هستند. شورای نظامی دیرالزور پیشتر زیر مجموعه قسد بود و آمریکا اخیرا برای گردهم آوردن قسد و دیگر گروههای مسلح خود در منطقه التنف و گروههای تروریستی تحت حمایت ترکیه با یکدیگر تلاش می کند. نظامیان آمریکایی چند روز پیش با سران این گروهها در آنکارا نشست هایی را برگزار کرده بودند.

گروه تروریستی موسوم به "هیات تحریر الشام" (جبهه النصره سابق) از جمله گروههای اصلی است که در شمال و شمال غرب سوریه فعال و مورد حمایت ترکیه است.

از سوی دیگر، برادر سرکرده ارشد شورای نظامی دیرالزور نیز اعلام کرد که در صورت عدم آزادی سران این شورا، داعشی هایی را که در بازداشت خود دارند، آزاد خواهد کرد.

در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از سرزمین‌های استان‌های "الحسکه"، "دیرالزور" و «الرقه» (در شرق و شمال شرق سوریه) که دارای منابع نفت و انرژی می‌باشد، تحت اشغال تروریست های آمریکایی و عناصر قسد (مزدوران کُرد سوریه مورد حمایت آمریکا) است.

آمریکایی‌ها همچنین در جنوب سوریه، هم مرز با اردن و عراق سال‌ها است که دو پایگاه در منطقه التنف ایجاد کرده که تاکنون دهها هزار تروریست در آنها آموزش دیده و پس از تجهیز به مناطق مختلف سوریه برای اقدامات تروریستی اعزام شده‌اند و هم اکنون نیز آمریکایی‌ها پشتیبانی شمار زیادی از تروریست‌ها را از طریق همین دو پایگاه انجام می‌دهند.

تروریست های آمریکایی پس از حضور غیرقانونی در سوریه در سال ۱۳۹۶، ۲۵ پایگاه غیرقانونی در خاک سوریه ایجاد کردند که چندی قبل نیز یک پایگاه به آن اضافه نمودند. آمریکا هم اکنون ۲۲ پایگاه غیرقانونی اصلی و ۴ پایگاه فرعی و در مجموع ۲۶ پایگاه در خاک سوریه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha