۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85217118
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عطر کربلا برفراز آسمان گنجینه فرهنگ‌ها

۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبر: 85217118
زینب جوان
عطر کربلا برفراز آسمان گنجینه فرهنگ‌ها

بجنورد- ایرنا- عشق پیر و جوان نمی‌شناسد درست زمانی که حرف از سالار شهیدان شود جاماندگان کربلا هم در روز اربعین حسینی، رهسپار این وادی شده تا ارادت خود را در گنجینه فرهنگ ها به تصویر بکشند.

به گزارش ایرنا، عاشورا گذشت و اکنون اربعین حسینی است و دلدادگان سالار شهیدان ۴۰ روز به یاد رشادت ها، بزرگمردی ها، شجاعت، اسارت یاران با وفای آن امام همام گریستند.

هنوز هم ندای"هَل مِن ناصر یَنصُرنی" حسین(ع) از کربلای آزادی و آزادگی به گوش می‌رسد.

خوشا به حال آنان که در کربلا هستند و در بین الحرمین سینه می زنند، حال و هوای دلشان را فقط خودشان می توانند بگویند و بس.

اما این شب ها، اینجا هم کربلا است و صحرای نینوا مگر نه اینکه در فراق یار و همراه با اهل خیمه های امام حسین(ع) اشک می ریزند و هریک با خود دلی از محبت آورده اند.

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در خراسان شمالی همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان در مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بر سر و سینه زدند و با برافراشتن بیرق های سیاه و همچنین با تشکیل دسته های عزاداری سینه زنی و زنجیرزنی در خیابان ها و مساجد و تکیه ها و حسینیه ها این استان پهناور به عزاداری پرداختند.

آیین های سوگواری در قالب مجالس عزا در هیات ها از شب گذشته و امروز نیز با حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین در نقاط مختلف استان برگزار شد و عزاداران به یاد سومین امام شیعیان جهان امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفا که مظلومانه بدست یزید و یزدیان به شهادت رسیدند اشک ماتم ریختند.

همچنین مراسم های مذهبی در محله های شهری، روستایی استان و برخی از خانه ها به یاد مظلومیت شهدای کربلا و اسیری خاندان عصمت و طهارت به ویژه بانو زینب، حضرت رقیه و امام سجاد(ع) و سایر اسرا باشکوه خاصی برپا شد.

عزاداران حسینی خراسان شمالی امروز در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی از میدان شهید تا آرامگاه امامزاده سیدعباس (ع) برگزار شد، حضور یافتند و خاطرات حضور خود در پیاده روی های سال های گذشته اربعین را زنده کردند.

عطر کربلا برفراز آسمان گنجینه فرهنگ‌ها

امروز شور عجیب دیگری در دل‌های عاشقان جاری شده بود و از لحظات اولیه صبح جمعیت از کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی دسته دسته به راهپیمایان اضافه می‌شد و سیل جمعیت و این همه ارادت به سالار شهیدان تماشایی بود.

به کدامین دل غبطه خورم به آنهایی که هم اکنون در بین الحرمین همنوا "لبیک یا حسین" سر می دهند و یا آنانی که در کوچه و خیابان های این مرز و بوم همنوا شده اند.

آری اینجا هم کربلا است و دل هایی که از فراز آسمان این دیار راهی نینوا و بین الحرمین شده است؛ دل‌هایی که مشتاقانه آقای خوبان را طلب کردند اما پای رفتنشان نبود و سر روی شانه تنهایی خود گذاشتند و اشک حسرت ریختند؛ غافل از اینکه هر دلی که می‌شکند کافی است تا نام مبارک آقا و سرور شهیدان و علمدارش را به زبان آورند.

از همین نقطه کره خاکی که هستیم، دور و نزدیک سلام و صلوات می‌فرستیم بر امام خوبی‌ها و چشم امید داریم به نگاه پر مهر و محبت حضرت که جوابی برای سلام‌هایمان باشد و شفاعت کنند.

امام مهربانی‌ها، آقای خوبم من هم مانند تمام عاشقانت به نشانه عرض ارادت سر تعظیم فرود می‌آورم و کبوتر دلم را از دور راهی کربلا و بین الحرمین می‌گردانم و سلامت می‌دهم.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ

اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ... 

عطر کربلا برفراز آسمان گنجینه فرهنگ‌ها

حضور چشم گیر کودکان

حضور کوچک ترها به ویژه کودکان و نوجوانان با سربندهای "یا حسین(ع) "، "جانم فدای رهبر"، " یا زهرا (س) " شور حال خاصی به مراسم جاماندگان اربعین حسینی امسال داده بود.

کودکانی که پا به پای والدین خود در این شور حسینی حضور دارند و درس ایثار و شهادت را در سنین کم می آموزند و کهنسالان نیز همچون سال های گذشته به این قافله عشق پیوسته اند.

گویی دنیای دیگری بود این روز متفاوت تر از هر روز دیگر بود چرا که هرکسی به نوعی می خواست ارادتش را به سالار شهیدان به نمایش بگذارد تعدادی با اهدای خون به بیماران نیازمند نذر خون ادا کردند و بسیاری دیگر در قالب کمک های مومنانه به یاری نیازمندان شتافتند.

روحانیون، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا، دانش آموزان، فرهنگیان، هنرمندان و مسوولان از جمله کسانی بودند که در این جمع عظیم حضور داشتند تمامی آنها بدون دغدغه روزمرگی در این مراسم معنوی به نیت پیاده روی نجف تا کربلا آمده اند.

عطر کربلا برفراز آسمان گنجینه فرهنگ‌ها

به یاد سقای کربلا

عده ای نیز در این میان با ایجاد ایستگاه های صلواتی بیاد گلوی تشنه امام حسین(ع) و سقای کربلا آب معدنی و چای بین عزاداران ابا عبدالله (ع) توزیع می کردند.

امروز فریاد یا حسین به عرش اعلی رسید و محبان اهل بیت (ع) در سوگ مظلومیت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، حضرت علی اکبر(ع) و

حضرت علی اصغر (ع) و یاران با وفای حضرت سیدالشهدا (ع) و اسیری خاندان آن امام همام خون گریستند.

این مراسم در مرکز استان از میدان شهید آغاز شد و تا امامزاده سید عباس (ع) بجنورد ادامه داشت و پیش از نماز ظهر در محل این امامزاده زیارت اربعین قرائت شد.

مراسمات محوری این روز در امامزادگان، مساجد و گلزارهای شهدای شهرستان‌های استان نیز برگزار شد.

همزمان با برگزاری این مراسم، موکب‌های مردمی مستقر در طول مسیر از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی پذیرایی کردند.

در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین‌بن علی(ع) گفته می‌شود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است و از سنت‌های مردمی گرامیداشت چهلم مردگان است، که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات می‌دهند و مجلس یاد بود، برپا می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha