۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۵۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85217512
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر مقام آمریکایی به ترکیه و تل آویو؛ کنترل تسلیحات محور گفتگوها

 نیویورک – ایرنا- بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، یک مقام ارشد این کشور هفته آینده به ترکیه و سرزمین های اشغالی فلسطین  سفر خواهد کرد تا با مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع ترکیه و نیز مقامات صهیونیستی دیدار و درباره کنترل تسلیحات و مسائل امنیتی گفتگو کند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که مالوری استوارت دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات ۴ تا ۹ سپتامبر به ترکیه و تل آویو سفر خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «استوارت، در آنکارا با مقامات وزارت دفاع و وزارت دفاع ملی ترکیه درباره ثبات استراتژیک، کاهش ریسک و کنترل تسلیحات و مسائل امنیتی کنونی دیدار خواهد کرد.»

بر اساس این بیانیه، استوارت همچنین به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد و با مقامات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در مورد "ثبات استراتژیک، کنترل تسلیحات چندجانبه، استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی و امنیت فضایی" گفتگو خواهد کرد.

روابط میان آنکارا و واشنگتن در سال‌های اخیر به دلیل تعدادی از مسائل، از جمله حمایت آمریکا از گروهک های پ ک ک کرد در سوریه و اختلاف نظر بر سر خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه و تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا، تیره شده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ترکیه را از برنامه تولید جنگنده اف-۳۵ کنار گذاشت. دلیل این اقدام خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه توسط آنکارا بود.

آنکارا در اکتبر ۲۰۲۱ از واشنگتن خواست به این کشور جنگنده های اف ۱۶ بدهد که این درخواست در انتظار تایید کنگره آمریکا است. این قرارداد ۶ میلیارد دلاری شامل فروش ۴۰ فروند جنگنده و همچنین کیت های نوسازی برای ۷۹ فروند جنگنده می شود که در فهرست موجودی نیروی هوایی ترکیه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha