بازی‌های غیرمَجازی مهارت‌های دستی و ذهنی کودکان را تقویت می‌کند

شیراز - ایرنا - برگزیده نخست جشنواره فیروزه در بخش اسباب‌بازی با بیان اینکه بازی‌های غیر مجازی مهارت‌های مختلف ذهنی و دستی را در  کودکان تقویت می‌کند به والدین توصیه کرد برای سرگرمی و آموزش فرزندانشان از این‌گونه بازی‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیده ساعیان بازی‌ساز شیرازی و دانش آموخته رشته صنایع دستی موفق شده با ترکیب دانش و خلاقیت خود یک اسباب بازی به نام "باغ فرش" تولید و با ارائه آن رتبه نخست جشنواره فیروزه امسال را کسب کند.

این بازی به گفته ساعیان بازنمایی و بازشناسی نقوش گبه استان فارس برای کودکان است، بافندگان هنرمند گبه‌های فارس، نقش‌های پیرامون خود مانند بز،آهو، خار و گل را به ساده‌ترین شکل در فرش بافته‌اند که زیباشناسی خاصی دارد.

او ادامه داد: این بازی از یک پایه و ۱۱ میله چوبی، ۳۲ کارت و ۲۸ شکل هندسی تشکیل شده است که دار قالی را تداعی می‌کند و کودکان طرح گبه‌ها را با اشکال هندسی بر روی این میله‌های چوبی می‌بافند.

برگزیده نخست بخش اسباب‌بازی جشنواره فیروزه درباره بازی ابداعی خود اظهار کرد: سرگرمی باغ فرش با پیشینه فرهنگی، قابلیت‌های فراوانی برای آموزش کودکان دارد و در هنگام این بازی بخش‌های مختلف مغز کودک تحریک می‌شود.

ساعیان عنوان کرد: ترکیب و تواتر، کل‌نگری و جزئی‌نگری، منطق ذهنی، ادراک کمی، هماهنگی چشم و دست، توان تلفیق و تفکر فضایی برخی از مهارت‌هایی است که انجام بازی باغ فرش در تقویت آن موثر است.

این بازی‌ساز شیرازی با اشاره به مرسوم شدن بازی‌های آنلاین، مجازی و کامپیوتری در میان کودکان امروز، گفت: اینگونه‌ بازی‌ها بسیاری از مهارت‌های ذهنی و دستی کودکان را از رشد باز می‌دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از بازی‌های غیر مَجازی با رشد مهارت‌های مختلف از جمله قدرت تحلیل، ادراک کمی، سازماندهی، هماهنگی چشم و دست، تفکر فضایی و تقویت خلاقیت به رشد مهارت‌های دستی و ذهنی و پیشرفت در روند تحصیلی کودکان کمک می‌کند.

جشنواره فیروزه هر سال با رویکردهای جذب ایده‌های فرهنگی نو و رونق کسب و کارهای فرهنگی و تجاری سازی آنها در بخش‌های اسباب بازی و عروسک اقوام ایرانی ، نوشت افزار ایرانی اسلامی و هدایای فرهنگی برگزار می‌شود و تولیدکنندگان و طراحان کالاهای دارای نماد فرهنگی را برای شرکت در این رویداد فرهنگی فراخوان می‌کند.

در پایان کالاهای فرهنگی پذیرفته شده از جنبه‌های مختلف حرفه‌ای و اقتصادی داوری و ارزشیابی می‌شوند.

در پایان جشنواره فیروزه ۱۴۰۲، حمیده ساعیان و حمید افسری به ترتیب رتبه‌های نخست و سوم کشور را در بخش اسباب‌بازی ازآن خود کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha