۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85218169
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دام‌های استان اردبیل عاری از بیماری تب برفکی است

۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۳۱
کد خبر: 85218169
دام‌های استان اردبیل عاری از بیماری تب برفکی است

اردبیل - ایرنا - سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: دام‌های این استان عاری از بیماری تب برفکی است و مشکل خاصی در حوزه بیماری دام و طیور صنعتی و بومی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مهدی فیضی روز شنبه در بازدید از روند اجرای طرح مایه‌کوبی دام در روستای ورنیاب شهرستان سرعین افزود: تا پایان شهریورماه امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این استان علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی می‌شود.

وی ادامه داد: مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای از دامداران و روستاییان دریافت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اعتبار لازم برای اجرای این طرح از از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی روند اجرای این طرح در استان مطلوب است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به طبیعت بازدارندگی مایه‌کوبی بیان کرد: این طرح با هدف ایجاد ایمنی در دام‌ها، کاهش نقصان اقتصادی ، حفاظت و حراست از سرمایه‌های دامی استان و نیز کنترل بیماری تب برفکی اجرا می‌شود.

مایه‌کوبی دام‌ها مهم‌ترین راه جلوگیری از خسارت اقتصادی تب برفکی است

فیضی ادامه داد: با توجه به ویروسی بودن بیماری تب برفکی، درمان موثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری از طریق مایه‌کوبی دام‌ها مهم‌ترین راه جلوگیری از خسارت اقتصادی و انجام برنامه‌های بهداشتی ، امنیت زیستی و قرنطینه‌ای از عوامل موثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

وی به دامداران، دامپروران و روستاییان استان توصیه کرد با عوامل و گروه‌های دامپزشکی استان همکاری کنند و گفت: عدم همکاری چند نفر از اهالی روستا و مایه‌کوبی نکردن بخشی از جمعیت دامی می‌تواند خطر بالقوه و تهدیدی برای سایر دام‌های منطقه باشد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه تضمین امنیت و سلامت غذا و حفظ سلامت شهروندان مرهون نظارت کارشناسان دامپزشکی است، تصریح کرد: سلامت شهروندان خط قرمز دامپزشکی است و با هرگونه رفتار مخاطره‌آمیز برخورد جدی خواهد شد.

سلامت شهروندان خط قرمز دامپزشکی است و با هرگونه رفتار مخاطره‌آمیز برخورد جدی خواهد شد

بیماری تب برفکی که در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیر در دام‌های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست ولی از لحاظ خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های خام دامی است.

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش ، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha