۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۵۲
کد خبرنگار: 2426
کد خبر: 85218407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش دفاتر استانی ایرنا در یک نما/ بازتعریف مفهوم «استان» در سپهر رسانه‌ای دولت

تهران-ایرنا- «همه راه‌ها به مرکز ختم نخواهد شد»؛ این مهمترین بخش از دکترین سیاست داخلی دولت سیزدهم است که سفرهای استانی و حضور میان مردم هم از مهمترین نشانه‌های آن است؛ این میان توجه ویژه خبرگزاری ایرنا در مقام بازوی رسانه‌ای نظام و دولت، به مجموعه استانی خود، گامی مهم در مسیر تحقق این دکترین است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، دیگر نمی‌توان نامش را دهکده جهانی گذاشت و شاید اگر «مارشال مک‌لوهان» امروز مبتکر این مفهوم بود، اصطلاح تازه‌تری برای این همه نزدیکی مرزها و سرعت رویداد و اطلاع از آن رویداد را به کار می‌برد، چیزی شبیه هتل جهانی ارتباطات! در این زمانه پیچیده که سرعت دسترسی به «خبر» به سرعت نور نزدیک می‌شود! کیفیت این دسترسی مورد توجه ویژه بسیاری از رسانه‌های جهان است و این میان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هم به عنوان قدیمی‌ترین خبرگزاری این سرزمین برای ارتقای کیفیت این خبررسانی در تلاش است.

راهبردهای طراحی شده برای این مهم گرچه خط مشی ثابت و مشخصی دارد اما در هر دوره‌ای از مدیریت، متناسب با استراتژی دولت، تاکتیک‌های خود را برای اثرگذاری هرچه بیشتر به کار می‌بندد. توجه ویژه به دفاتر استانی و عبور از مرکزگرایی صرف در ایرنای امروز، تداوم سیاست راهبردی دولت سیزدهم در توجه به تمام ایران است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روزهای نهم و دهم شهریور، بیست و یکمین همایش سراسری مراکز و دفاتر استانی خود را برگزار کرد. همایشی که در آن روسا و مدیران دفاتر و مراکز ایرنا حاضر شدند و به بیان چالش‌های مدیریتی خود در استان‌ها و نیز راهکارهای عبور از این چالش‌ها پرداختند.

همایش دفاتر استانی ایرنا در یک نما/ بازتعریف مفهوم «استان» در سپهر رسانه‌ای دولت

اهمیت استان در سپهر رسانه‌ای دولت

نعره مستانه مرال‌ها یا سفر تنهای درنای امید، نامه‌ای که دانش‌آموز ترکمن به رئیس‌جمهور نوشته یا طرحی که گره از کار استانی باز کرده است، وزیری که پای کار ایستاده یا مدیری که تن به همراهی با مردم نداده، همه این‌ها در گوشه‌ گوشه ایران می‌ماند اگر خبرنگاران استانی ایرنا نبودند و پابه‌پای این رویدادها نمی‌دویدند. ردپای تمام تصمیمات مسئولان در استان‌های ایران را، خبرنگارانی روایت می‌کنند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب دست‌بزن نظام در معرکه‌های خارجی و صدای رسای مردم در میدان ایران هستند. دفاتر استانی ایرنا، پل ارتباطی میان مردم محروم‌ترین مناطق ایران با مسئولان تعریف می‌شوند و دقیقا به دلیل همین مسئولیت راهبردی است که «علی نادری» مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، اقدامات آن‌ها را جهادی و مزیتی برای خبرگزاری دانسته و در همایش روسای دفاتر گفته است: دفاتر استانی به عنوان ظرفیت و مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی در مقایسه با سایر خبرگزاری‌ها است.

نادری از ضرورت تقویت این مزیت اختصاصی سخن گفته و تصریح کرده است: در نتیجه اقدامات و فعالیت‌های جهادی مدیران مناطق، افزایش مزیت مدیریتی در دفاتر و ایجاد مشوق‌ها و انگیزه‌بخشی مدیران، شاهد ارتقای کیفی تولیدات خبری در بخش استان‌ها هستیم.

این تولیدات اما در سال انتخابات کشور، اهمیت و البته تأثیرگذارتر هم خواهند بود، نکته‌ای که مدیرعامل ایرنا هم به آن اشاره و خاطرنشان کرده است: امسال سال انتخابات است و با توجه به حساسیت‌ها، یکی از زمینه‌های مهم اتفاقات و رویدادها، استان‌ها هستند و حتما نحوه عملکرد دفاتر و تولید محتوا در حوزه استان‌ها موثر و مهم است.»

همایش دفاتر استانی ایرنا در یک نما/ بازتعریف مفهوم «استان» در سپهر رسانه‌ای دولت

اثرگذاری خبرگزاری جمهوری اسلامی در عرصه رسانه گرچه گاهی با برخی شبهه‌افکنی‌ها هم روبروست اما کیفیت آن را می‌توان از همین شبهات هم فهمید. نکته‌ای که در همایش مدیران دفاتر استانی از سوی «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم مورد اشاره قرار گرفت و او با اشاره به تحول و پویایی ایرنا در دوره مدیریت جدید، همجمه‌های اخیر دشمنان و بدخواهان به ایرنا را نشان‌دهنده اثرگذاری این سازمان خبری ارزیابی کرد. مسئولیت ایرنا در دوره جدید اما بسیار سنگین‌تر از گذشته بود از آن رو که به تعبیر خلجی، زمانی آغاز شد که کشور در اوج شرایط ناامیدی قرار داشت و روزانه ۷۰۰ کشته کرونایی، ملتی را داغدار می‌کرد، دانشگاه و مدرسه تعطیل بود، برجام امضا نشده و به تعبیری انقلاب از ریل خود خارج و بنا بر این بود که هر مسیری که به انقلاب کمک می‌کند، تخریب شود.

این ورق باید برمی‌گشت و درانداختن طرح نو در عرصه مدیریت کشور ضرورتی انکارناپذیر بود. طرح درانداخته شد و به توصیف خلجی، واکسن در کوتاه مدت وارد کشور شد، مدارس و دانشگاه‌ها با دستور شخص رئیس‌جمهور بازگشایی و کسب و کارهایی که قفل شده بودند، احیا شدند. در انداختن این طرح با وجود تمام دشواری‌های پیدا و پنهان، نیازمند تببین و تشریح بود و خبرنگاران ایرنا در سراسر ایران در صف نخست آن، تا افتتاح طرح‌های عمرانی را که ۲۰ تا ۳۰ سال راکد باقی مانده بودند را روایت کنند، تا بنویسند که فاضلاب اهواز در ۳۰ سال ۳۰ درصد رشد داشت اما در یک‌ سال و نیم اخیر ۲۸ درصد رشد داشته است.

در آغاز سومین سال مسئولیت دولت سیزدهم این روایت‌گری باید با قدرت و دقت بیشتری باید انجام شود و به همین دلیل است که قائم‌ مقام رئیس دفتر رئیس‌جمهور به موضوع اهمیت تقویت اخبار منتشر در ایرنا اشاره کرده و گفته است: باید در این زمینه کارهای ویژه‌ای صورت گیرد؛ معتقدم یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایرنا، بخش استان‌هاست و این بخش در اولویت‌ قرار دارد. استان‌ها مراکز تولید خبرند و بسیاری از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم و در سفرهای استانی رئیس جمهور رقم می‌خورد، از طریق این دفاتر انعکاس می‌یابد».

همایش دفاتر استانی ایرنا در یک نما/ بازتعریف مفهوم «استان» در سپهر رسانه‌ای دولت

همایش ایرنا به وسعت ایران

مدیران کل و روسای دفاتر استانی ایرنا، در بیست‌ویکمین گردهمایی خود، تجربه‌ای متفاوت‌تر نسبت به دوره‌های گذشته داشتند و این بار موضوع فقط سخنرانی‌های تکراری نبود و یک روز همایش به طور ویژه به کارگاه‌هایی اختصاص داشت که آن‌ها را برای ایستادن در جنگ رسانه‌ای بزرگی آماده می‌کرد. به گفته «محسن بهاروند» مدیرکل اخبار استان‌های ایرنا برای اولین بار این همایش به صورت کارگاهی برگزار شد و اساتید در حوزه عملیات روانی، خبرنگاری در میدان و کوله‌پشتی، ‌فیلم و عکس و رسانه‌های ارتباطی جدید کوشیدند تا آنچه برای اثرگذاری بیشتر مورد نیاز خبرنگاران ایرناست با آن‌ها به اشتراک گذارند. در این کارگاه‌ها تعدادی از سردبیران ادارات کل اخبار داخلی و خارجی هم شرکت کردند.

بهاروند هدف گردهم آوردن روسا و مدیران ۳۱ مرکز و ۲۳ دفتر ایرنا در سراسر ایران را تبیین سیاست‌های جدید مدیران سازمان در حوزه‌های مختلف خبری، اجرایی و فنی اعلام کرد هدفی که روایت اول و جریان‌سازی خبری، افزایش کیفیت و سرعت در خبررسانی، حضور پررنگ در فضای مجازی و توجه ویژه به مولتی‌مدیا، زیرمجموعه آن و از تاکیدات ویژه مدیریت جدید سازمان است. مدیران استانی ایرنا خلاف رسم مرسوم توانستند با مدیرعامل و معاونان وی در این همایش دیدارهای جداگانه داشتند و به گفته مدیرکل اخبار استان‌های ایرنا، مشکلات مراکز و دفاتر احصاء و جمع بندی شد تا با در نظر گرفتن اولویت و محدودیت‌های بودجه‌ای در مسیر حل و رفع قرار گیرند.

بهاروند مهمترین خواسته مرکز از استان‌ها را بیان دستاوردهای دولت اعلام کرد. خواسته‌ای که برای ایجاد امید و نشاط در جامعه و مقابله با هجمه یأس‌آفرین دشمن ضرورتی غیرقابل انکار دارد. خواسته‌ای که با لبیک سفیران استانی ایرنا هم همراه شده و به توصیف بهاروند، همه برای گزارش «خبر خوب» هم‌قسم شدند. نگاه ایرنا در دولت سیزدهم هم مانند دیگر ارکان این دولت، نگاه متعادل به همه ایران است، عبور از رویه‌ای که تولید خبر را در مرکز و عناصر خبر را تنها در تهران جستجو می‌کرد.

همایش دفاتر استانی ایرنا در یک نما/ بازتعریف مفهوم «استان» در سپهر رسانه‌ای دولت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha