«ایران دوست داشتنی» بر روی دستان هنرمندان خراسانی/تجسمی‌کاران دانشگاه می‌خواهند

مشهد-ایرنا- سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با شعار «ایران دوست‌داشتنی» به محلی برای درخشش توانایی های نوظهور خراسان رضوی تبدیل شد، به طوریکه هنرمندان این خطه گوی سبقت را از دیگران ربوده و بر سکوی برترین‌های این دوره از رقابتها نشستند.

به گزارش ایرنا، سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از اول تا سوم شهریورماه امسال با حضور هنرمندان این رشته از سراسر کشور در سنندج برپا بود، خراسان رضوی در این جشنواره نسبت به استانهای دیگر هم در تعداد شرکت کنندگان، هم در تعداد آثار ارسالی و هم در گرفتن رتبه های برتر سهم بیشتری داشت که می توان آن را امتیاز برجسته این استان در جشنواره مزبور دانست.

این در حالی است که راه اندازی دانشگاه هنر دولتی در مشهد یکی از مطالبات و آرزوهای هنرمندان تجسمی کار خراسان رضوی است، چراکه اکنون رشته هنر فقط در دانشگاههای دولتی نیشابور و بجنورد فعال است و اغلب هنرمندان شهرستانی در این دانشگاهها تحصیل می کنند، هنرمندان مشهدی برای تحصیل به دانشگاه هنر تهران می روند.

سالهاست که آوازه هنرمندان تجسمی خراسان رضوی تا دور دستها رفته و «ایران درودی» و «اصغر کفشچیان مقدم» از این خطه به شهرت رسیده و نام این سرزمین کهن را در عرصه هنرهای تجسمی بر صفحه افتخارات این مرز و بوم درخشان نگه داشته اند.

از سوی دیگر جوانان و نوجوانان خراسانی نیز از اساتید و پیشکسوتان خود در عرصه هنرهای تجسمی عقب نمانده و بار دیگر در عرصه رقابتها خوش درخشیده اند و عناوین برتر را در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران کسب کرده اند.

امسال "ایران دوست داشتنی" سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در سکوی رقابتها بر روی دستان هنرمندان خراسان رضوی بالا رفت و درخشش آنان در این جشنواره برگ زرینی در کارنامه فرهنگ و هنر استان به یادگار گذاشت.

حدود ۹۰۰ هنرمند از ۲ گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال و ۱۹ تا ۲۴ سال از سراسر کشور افزون بر پنج هزار اثر را به دبیرخانه سی امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ارسال کردند، از این تعداد شرکت کننده ۱۲۹ نفر به مرحله کارگاهی این دوره از جشنواره راه یافتند که در نهایت چهار نفر از خراسان رضوی در بین رقیبان خود موفق به کسب رتبه های برتر شدند.

۱۲ نفر از هنرمندان اخراسان رضوی در رشته های طراحی، گرافیک، نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، مجسمه سازی و تصویرسازی از این استان به سی امین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان و نوجوانان امسال راه یافتند.به گفته معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ۱۲ نفر از هنرمندان استان در رشته های طراحی، گرافیک، نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، مجسمه سازی و تصویرسازی از این استان به سی امین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان و نوجوانان امسال راه یافتند.

جواد روشندل افزود: این جشنواره با شعار "ایران دوست داشتنی" در سنندج برگزار شد و تفاوت آن با سالهای گذشته اضافه شدن بخش نوجوان برای نخستین بار به جشنواره مزبور بوده است.

وی اظهار داشت: پیش از این فراخوان جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان و نوجوانان منتشر شده بود و هنرمندان می بایست آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران مستقر است، ارسال می کردند که از بین آثار ارسالی از خراسان رضوی، ۱۱ اثر از هنرمندان مشهدی و یک اثر از هنرمند کاشمری به مرحله نهایی این دوره از رقابتها راه یافتند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: مرحله نهایی جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان و نوجوانان همراه با برگزاری یک کارگاه عملی زنده در سنندج برگزار شد و شرکت کنندگان در چنین فضای رقابتی تجربیات و تخصص خود را در رشته های مختلف به مسابقه گذاشتند، در نهایت پنج هنرمند خراسان رضوی در این جشنواره خوش درخشیدند، به طوریکه از بین آنان یک نفر در رشته گرافیک حائز رتبه برتر و چهار نفر دیگر در رشته های خوشنویسی، مجسمه سازی و گرافیک شایسته تقدیر شدند.

تجسمی‌کاران خراسان رضوی بر سکوی برترین‌ها نشستند

«ایران دوست داشتنی» در قاب تصویر هنرمندان برگزیده

هنرمندان خراسان رضوی که در سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران حائز رتبه و شایسته تقدیر شدند، هر یک به نحوی "ایران دوست داشتنی" را به تصویر کشیدند، تصویری که هم گویای هنرمندان پرآوازه خراسان بود و هم توانمندیهای جوانان این سرزمین را در بازآفرینی اندوخته های پیشینیان به منصه ظهور می رساند.

دارنده رتبه برتر سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که «نیلوفر عبداللهی» از مشهد است به خبرنگار ایرنا در این باره گفت: ۲۳ ساله هستم و کار طراحی گرافیک را از سال ۱۳۹۹ به صورت حرفه ای آغاز کردم و اکنون نیز در یک شرکت تبلیغاتی به کارهای گرافیکی مشغول هستم.

عبداللهی با بیان اینکه موضوع جشنواره امسال "ایران دوست داشتنی" بود، افزود: در کارگاه سنندج به این هم افزایی رسیدیم که ایران دوست داشتنی باید یک سری افراد دوست داشتنی هم داشته باشد، به همین منظور هنرمندان برتر معاصر ایران سوژه طراحان گرافیکی در این کارگاه شدند.

وی اظهار داشت: سوژه من در این کارگاه «فرشید مثقالی» تصویرگر برجسته ایرانی بود که مبنای طرح ام را کتاب «ماهی سیاه کوچولوی» ایشان قرار دادم و بر اساس تصویرگریهایی که در کتاب شده بود، تصویرسازی از ایران انجام دادم و آن را روی پوستر پیاده کردم، امضای استاد را نیز به این تصویر اضافه نمودم.

این هنرمند جوان گفت: طرح زیبایی از کار درآمد و باعث شد که رتبه دوم بخش گرافیک این جشنواره را بدست آورم، در مجموع کسب این رتبه و فضای هم افزا و نشاطی که در این جشنواره حکم فرما بود، باعث شد که انگیزه ام برای فعالیت بیشتر در هنر تجسمی و ارتقای سطح دانش و کارم در این عرصه بیشتر شود.

جو رقابتی حاکم بر مرحله کارگاهی این جشنواره و شیوه حرفه ای و مناسب استاد این کارگاه را که به قول خودش "شرکت کنندگان را به چالش می کشید و آنان را وادار به ارایه طرحهای نو می کرد" عامل اصلی در کسب رتبه و دستیابی اش به موفقیت بود.عبداللهی جو رقابتی حاکم بر مرحله کارگاهی این جشنواره و شیوه حرفه ای و مناسب استاد این کارگاه را که به قول خودش "شرکت کنندگان را به چالش می کشید و آنان را وادار به ارایه طرحهای نو می کرد" عامل اصلی در کسب رتبه و دستیابی اش به موفقیت دانست.

هنرمند دیگر خراسانی که در سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران حایز گرفتن شایسته تقدیر شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۱ سال سن دارم و دانشجوی رشته مجسمه سازی از دانشگاه نیشابور هستم، کار مجسمه سازی را از ۱۶ سالگی زیر نظر استاد «تقی زاده» آغاز کردم و پس از این وارد دانشگاه شدم، این هنر را به صورت جدی زیر نظر اساتید برجسته دنبال کردم.

امیررضا شاه حسینی اظهار داشت: موضوع کارگاه در سنندج، "ایران دوست داشتنی" بود و من با توجه به اینکه خراسانی بودم و بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان نیز اهل همین خطه بوده اند، "کیخسرو" شاهنامه فردوسی را سوژه اصلی برای ساخت مجسمه قرار دادم.

وی یکی از نقاط برجسته مرحله کارگاهی این جشنواره در سنندج را ابزار و امکانات و شیوه های آموزشی اساتید آن دانست و بیان کرد: با بهره گیری از این ابزار و روشها و هنر مدرن و ذهنیتی که از شخصیت کیخسرو داشتم، ماکت ۶۰ سانتی این مجسمه را ساختم.

شاه حسینی توضیح داد: در مرحله کارگاهی جشنواره به دلیل محدودیت زمانی امکان ساخت مجسمه در ابعاد بزرگ نیست و فقط ماکت آن ساخته می شود و بعد بنا به میل شخصی یا سفارش دیگران، کار در ابعاد واقعی ساخته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در بیست و نهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز حائز رتبه شده و این برای دومین بار است که در این دوره از رقابتها خوش می درخشد.

آرزوی این هنرمند جوان آن بود که نهادی مانند شهرداری هزینه های ساخت طرح کیخسرو در ابعاد واقعی را تقبل کرده تا او بتواند مجسمه این شخصیت شاهنامه ای را برای مردم شهرش ساخته و در یکی از خیابانهای شهر به نمایش گذارد.

تجسمی‌کاران خراسان رضوی بر سکوی برترین‌ها نشستند

تنها نوجوانان برنده خراسان رضوی در این دوره از جشنواره، «علی صادقی» از کاشمر است که ۱۴ سال سن دارد و در رشته خوشنویسی مشغول به فعالیت است.

وی به خبرنگار ما گفت: از هفت سالگی کار خوشنویسی را در نزد استاد فانی در کاشمر آغاز کردم و پس از تلاشهای زیاد توانستم عضو انجمن خوشنویسان ایران شوم.

صادقی اظهار داشت: در کارگاه سنندج، با موضوع "ایران دوست داشتنی" عبارت "هنر نزد ایرانیان است و بس" را به خط نستعلیق خوشنویسی کردم و به همین سبب شایسته تقدیر شدم، هرچند سطح جشنواره بسیار بالا و رقابتها تنگاتنگ بود، اما توانستم اثری شایسته تقدیر در این رویداد ارایه دهم.

صادقی کسب رتبه برتر در جشنواره هنرهای تجسمی ایرانیان را انگیزه ای دانست که او را به سمت کسب مهارت و دانش بیشتر در این هنر سوق داده است و امیدوار است که بتواند مدارج عالی در این رشته هنری را بدست آورد.

تجسمی‌کاران خراسان رضوی بر سکوی برترین‌ها نشستند

لزوم راه اندازی دانشگاه دولتی هنر در مشهد

گفته می شود که مشهد بیش از ۱۰۰ هنرمند در رشته های هنرهای تجسمی دارد اما اکثر آنان به تهران کوچ کرده اند، این شهر همچنین دانشکده هنر ندارد در صورتی که هنرمندان این شهر آوازه ملی و جهانی داشته و دارند و اغلب در سایر شهرها ساکن هستند.

فعالان هنرهای تجسمی در خراسان رضوی بویژه مشهد سطح کیفی بالایی دارند و در همه رشته های تجسمی می درخشند، شایسته است که برای آن یک دانشگاه دولتی هنر در مشهد راه اندازی شود.به سراغ یکی از هنرمندان برجسته و پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی در خراسان رضوی رفتیم، او اکنون مدیر گروه هنر (رشته های نقاشی و گرافیک) دانشکده فنی و حرفه ای دختران الزهرا در مشهد بوده و نگران مهاجرت هنرمندان این شهر به تهران است.

لاله خرازیان در این باره به خبرنگار ما گفت: فعالان هنرهای تجسمی در خراسان رضوی بویژه مشهد سطح کیفی بالایی دارند و در همه رشته های تجسمی می درخشند، شایسته است که برای آن یک دانشگاه دولتی هنر در مشهد راه اندازی شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون رشته های هنر در دانشگاه دولتی نیشابور و بجنورد فعال است، اما اغلب هنرمندان شهرستانی در آن تحصیل می کنند، هنرمندان مشهدی به دانشگاه هنر تهران می روند و این موضوع زمینه ساز مهاجرت آنان از این شهر شده است.

خرازیان گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای یا دانشگاه جامع علمی – کاربردی فرهنگ و هنر در مشهد غیرانتفاعی هستند و سختگیری زیادی در پذیرش دانشجو ندارند اما دانشگاه های دولتی در پذیرش دانشجو سختگیرتر و در واقع شایسته گزینی می کنند، لذا خروجی این دانشگاه ها می تواند افراد هنرمند با سطح بالای هنری و کیفی تری باشد هرچند هم اکنون نیز دانشگاه های نیشابور و بجنورد هنرمندانی در سطح بالا فارغ التحصیل کرده اند.

مدیر گروه هنر دانشکده فنی و حرفه ای الزهرا بیان داشت: ایجاد دانشکده در دانشگاه فردوسی مشهد سطح علمی هنر را در شهر مشهد با توجه به هنرمندان و جوانان و نوجوانان مستعدی که در رشته های هنری مختلف دارد، ارتقا می دهد و این نه به نفع هنر و نه هنرمند در این منطقه است.

بیشتر بخوانید:

۱۲ نفر از خراسان رضوی به جشنواره ملی هنرهای تجسمی راه یافتند

برگی تازه از دفتر هنرهای تجسمی خراسان رضوی

بزرگترین مشکل هنرمندان تجسمی مشهد نداشتن مکان ثابت است

سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به ایستگاه آخر رسید

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha