۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۵۴
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85218457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیر شورای فرهنگ عمومی: واردات چادر به عنوان کالای ضروری تسهیل می‌شود

اهواز – ایرنا – دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: در ستاد زنجیره از سوی وزارت صمت برنامه‌ریزی شده تا میزان تولید داخلی پارچه چادر مشکی به ۳۰ میلیارد تومان در سال برسد و تا جبران این میزان، واردات چادر با سرعت تسهیل و تشویق شود.

به گزارش ایرنا، سیدمجید امامی روز شنبه با حضور در اتاق خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: چادر از جزو معدود موارد کالاهای ضروری در کشور است که دولت واردات آن را پذیرفته زیرا ما با فرهنگ و با امنیت فرهنگی جامعه مواجه هستیم. همانطور که در زمینه گندم هر اتفاقی بیفتد باید گندم تامین شود در مورد چادر نیز تعرفه‌ها پایین آمده و تشویق به واردات صورت می‌گیرد.

وی افزود: براساس گزارش‌های رسیده حتی با وجود دلالان در بازار، قیمت نهایی چادرهای چینی و سنگاپوری نباید از 12 میلیون ریال بیشتر شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در خصوص بالا بودن قیمت پوشاک حجاب در استان خوزستان گفت: بخشی از این مورد به بالا بودن حقوق در این استان و تمایل مردم به خرید جنس گران بازمی‌گردد.

وی توضیح داد: در کلانشهرها تا ۴۰ درصد قیمت تمام شده پوشاک به خاطر فضای توزیع است و عناصر فرهنگی نیز در این زمینه نقش دارد.

بازسازی نظام تبلیغات مد در کشور

امامی بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور محدودیت‌های اخلاقی و فرهنگی در تبلیغ مد و لباس وجود دارد در حال بازسازی نظام تبلیغات مد هستیم.

وی افزود: زیبایی‌های لباس ملی، اقوام و طراحان کشور به قدری زیاد است که اگر در جشنواره‌های داخلی و خارجی ترویج داده‌ شوند می‌توان به سمت الگوسازی در این عرصه گام برداشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: حوزه ساماندهی مد و لباس با عرصه بسیار پیچیده اقتصادی، فرهنگی و هنری مواجه است که تا پیش از قانون ساماندهی مد و لباس درسال ۸۵ تقریبا این حوزه رها شده بود اما پس از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس کشور با این پدیده به صورت رسمی برخورد شد.

وی با اشاره به نقش صنعت در پوشاک در نوع پوشش مردم توضیح داد: صنعت پوشاک بیش از ۶۰ درصد تعیین می‌کند که چه لباسی بپوشیم.

امامی با بیان این که در حوزه مد و لباس تاکنون اقدامات خوبی انجام شده گفت: در این مدت تلاش شده تا الزامات زیرساختی فدای اقدامات کوتاه مدت و نمایشی نشوند.

وی با بیان اینکه طراحان لباس باید نظام داشته باشند و خودشان نیز بر خودشان نظارت کنند یادآور شد: در طراحی لباس نیز باید مانند دیگر عرصه‌های تخصصی کارگروه مد و لباس و وزارت ارشاد برای ساماندهی آن‌ها زیرساخت اجرا کنند.

راه‌اندازی سامانه طراحان لباس

دبیر شورای فرهنگ عمومی از راه‌اندازی سامانه طراحان به آدرس https://tarrahan.farhang.gov.ir/ خبر داد و گفت: مالیاتی از طریق ثبت‌نام طراحان لباس در این سامانه به طراحان تعلق نمی‌گیرد بلکه این سامانه صرفا جهت شناسایی و ساماندهی طراحان لباس است که از این طریق از ظرفیت صندوق هنر برای بیمه طراحان لباس و از ظرفیت موسسات برای آموزش و اعطای مجوز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه بانک اطلاعاتی از طراحان لباس نیز به معنای رفع همه مشکلات آنان نیست خاطرنشان کرد: با این اقدامات فقط زیرساخت حکمرانی تازه برای فعالان این عرصه ایجاد می‌شود.

امامی به حذف جشنواره‌های تکراری و ویترینی در حوزه مد و لباس اشاره و دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر را جشنواره‌ای کاربردی تلقی کرد.

وی اقدامات کارگروه مد و لباس کشور را اقداماتی اساسی و بلند مدت دانست که آثار آن پس از پنج سال نمود خواهد داشت و افزود: در زمینه فعالیت‌های کوتاه‌مدت و ساماندهی ضربتی، در قالب یک مجموعه جدید به نام ستاد ملی زنجیره ایرانی- اسلامی که مجموعه‌ای مشترک میان نهادهای مختلف و وزارت صمت است، ورود ضربتی به ساماندهی مد و لباس از طریق اصناف و فعالان آغاز شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه سخان خود بیان کرد: انجمن مد و لباس استان خوزستان در یکسال گذشته احیا شده که با وجود طراحان و افراد موثر در این انجمن آینده خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شود و انتظار می‌رود گنجینه پوشاک خوزستان و خانه خلاق پوشاک استان توسط این انجمن و طراحان استان راه اندازی شود.

وی به برنامه‌ریزی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ با فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای در اختیار قرار دادن مکان عرصه با قیمت پایین برای عرضه کالای اجتماعی بانوان و لباس و تشویق ویژندهای(برند) حجاب در کشور برای دایر کردن غرفه، شعبه و فروشگاه دائم خبر داد و گفت: از شهرداری‌ها می‌خواهیم در فروشگاه‌ها و مراکز خرید بخش‌هایی را با صرف نظر از سود بالا در اختیار ویژندهای حجاب قرار دهند.

فعالیت بیش از ۱۴۰ ویژند حجاب در کشور

امامی توضیح داد: بیش از ۱۴۰ ویژند و هزاران تولیدکننده کالای حجاب در کشور فعال هستند که اگر در زمینه مکان عرضه کالا و دیگر موارد به آن‌ها کمک شود می‌تواند خیلی بهتر کار خود را ارایه دهند.

وی در خصوص نظارت بر پوشش چهره‌های مشهور گفت: ما قائل به این هستیم اگر در طراحی لباس تئاتر و سینما کار بهتری می‌کردیم چهره‌های مشهور می‌توانستند مروجی برای طراحان و صنایع پوشاک ایران باشند.

برخورد حقوقی و قانونی با چهرهای مشهور متخلف در حجاب

دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه بحث نظارت بر پوشش چهره‌های مشهور تاکید کرد: در هیج دولتی برخورد حقوقی و قانونی با افراد متخلف مثل این دولت انجام نشده است هر چند این دولت به خاطر برخورد مورد اتهام هم قرار گرفته است از یک سو می‌گویند برخورد نمی‌شود و از سوی دیگر می‌گویند چرا با چهره‌های مشهور برخورد می‌شود.

وی افزود: شاخص‌ها در زمینه پوشش واضح است و اعلام کردیم اگر فردی عضو سینماگران شود و ترویج کشف حجاب یا رفتارهای غیراخلاقی کند قرارداد با این افراد مورد قبول نیست.

انتقاد دبیر شورای فرهنگ عمومی از ستاد اربعین

امامی با انتقاد از ستاد اربعین کشور به علت نداشتن توجه کافی به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی این رویداد عظیم گفت: مواجه ستاد اربعین با این رویداد تاکنون برعهده مدیریت بحران بوده برای همین به همه جوانب کار در آن دقت نشده و ستاد اربعین حسینی پیوست فرهنگی و رسانه‌ای و همچنین پیوست بین‌المللی نداشته است.

وی با بیان اینکه اربعین یک پدیده فرهنگی است که باید نیازهای هنری و آموزشی در کنار آن تبیین شوند بیان کرد: ستاد اربعین باید اجازه بدهد دستگاه‌های تخصصی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و زیارتی آن را اداره کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: برای فعالیت‌های فرهنگی در اربعین حسینی یک برنامه کامل و جامع داریم و می‌توان گفت از پارسال فعالیت‌های تخصصی فرهنگی در این زمینه آغاز شده است و باید زیرساخت دائمی فرهنگی و هنری در مرزها ایجاد شود.

وی با اشاره به فرهنگ سیاسی ادامه داد: یکی از دستورالعمل‌های آتی شورای فرهنگ عمومی کشور "فرهنگ اعتراض و توسعه ایده اعتراض امن" است و معتقدیم اعتراض و انتقاد یکی از محورهای تقویت امنیت اجتماعی در جامعه است.

امامی افزود: جامعه‌ای که در آن اعتراض به زیبایی و آزادی تمام مطرح نمی‌شود در واقع خودش را ناامن می‌کند و اتفاقات سال گذشته نشان داد ما یک فنر بسته از حیث فرهنگ اعتراض داریم. این موضع در شورای فرهنگ عمومی جدی گرفته شده و وظیفه دستگاه‌های فرهنگی این است که زمینه‌های اعتراض را فراهم کنند و دانشگاه‌ها و مدارس می‌توانند محل بسیار خوبی برای فرهنگ سازی اعتراض امن باشند.

وی گفت: اعتراض مرحله‌ای بعد از انتقاد است ولی حتی اعتراض می‌تواند در همه نگاه‌های علمی و فنی در چارچوب ساختارهای موجود برای حفظ ساختارها انجام شود.

خانه ملی گفتگو تا پایان تابستان جاری به نتیجه می‌رسد

دبیر شورای فرهنگ عمومی توضیح داد: در ماجرای "خانه ملی گفت‌وگوی آزاد" آیین نامه بسیار پیچیده‌ای لازم داشت زیرا پیوست‌های سیاسی و خاص برای آن باید دیده می‌شد که در دبیر خانه شورای فرهنگ این کار انجام شد و به نتیجه رسیده اما هنوز به صحن شورا نیامده که لازم است سرعت بخشده شود و تا آخر تابستان به نظر می‌رسد این موضوع به نتیجه می‌رسد.

وی تاکید کرد: "خانه ملی گفتگوی آزاد" زیست بوم گفت‌وگو، انتقاد و اعتراض است که اهالی فرهنگ و رسانه آن را تمشیت کنند که ایده بسیار خوبی است و رییس جمهور نیز سال گذشته آن را مطرح کردند البته هنوز رسما رونمایی نشده ولی کار انجام شده است.

امامی در خصوص حمایت از رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های محلی گفت: اگر منابع مالی وزارت ارشاد پایدار شود آن وقت می‌تواند براساس کیفیت از رسانه‌های محلی حمایت کند. سیاست جدی وزارت ارشاد این است که نوع حمایت، نیازمند سامانه‌های دقیق است تا در این سامانه براساس اولویت‌های فرهنگی و نیازهای کشور رسانه‌هایی که می‌توانند امتیازهایی را تامین کنند مورد حمایت قرار گیرند و بقا داشته باشند.

تغییر شیوه‌های حمایتی از رسانه‌ها

وی تاکید کرد: معتقدیم حتی آگهی‌های دولتی باید براساس میزان مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها باشد؛ مثلا اگر یک رسانه در شهری به صورت تخصصی و با ارایه راهکار به مسایل محیط زیست می‌پردازد نباید با رسانه بی‌اثر یا رسانه‌ای که به اختلافات دامن می‌زند یک نوع حمایت دریافت کنند. این 2 رسانه نباید به صورت برابر از اگهی دولتی حمایت شوند. اگر در این زمینه ساماندهی صورت گیرد در حوزه توسعه کیفیت رسانه در استان‌ها شاهد یک انقلاب خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: مرجع سیاست‌گذاری در کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی و مرجع تصدی در حوزه حمایت یا نظارت در عرصه مطبوعات و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وزارت ارشاد محکم پای تکلیف قانونی خود ایستاده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha