محفل ادبی در مسیر امام حسین (ع) در مرز خسروی برگزار شد

کرمانشاه- ایرنا- محفل ادبی در مسیر امام حسین (ع) عصر شنبه با حضور «علیرضا قزوه»، جمعی از شاعران، ادباء و مسوولان استان کرمانشاه در مرز خسروی گذرگاه رسمی عبور زایرین کربلا برگزار شد.    

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در این محفل ادبی گفت: ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که همه مردم شاعرند و پراز محبت و احساس هستند، زیرا کلام شعر قدرت بالا و اثرگذاری زیادی دارد، مادران در داغ شهیدان خود اشعاری در قالب مویه می‌گفتند؛ که نه سواد شعر داشتند و نه قافیه و غزل می‌دانستند اما اشعار آنها طوری بر دل می‌نشیند که هر رهگذری را به گریه بیاندازد.

«علی شعبانی» افزود: کار شاعر در اینجا مشکل است که در چنین سرزمینی که همه شاعرند و استعداد شعر در روح جانشان هست شاعر به صورت تخصصی کار کند و باید اشعاری بالاتر از آنها بسراید.

وی در خصوص شاعران بزرگ خاطرنشان کرد: شاعری چون زنده یاد «احمد عزیزی» زمانی که در باره مقام زن می گفت؛ با اشعارش زینب کبری (س) را می‌دید، شاعران باید احساس در حرف زدن، عاطفه و زیبا سخن گفتن را به مردم یاد دهند لذا این مسئله بسیار مهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: در فرهنگ شعر کرمانشاه مقداری کم کاری صورت گرفته لذا غزلیات بسیار غنی و پراحساسی در شعر کرمانشاه و شعر کردی گفته شده و نسبت به اشعار شاعران کرمانشاهی چون «پرتو کرمانشاهی» کم لطف نباشند.

وی همچنین در خصوص انتقال احساس شعر افزود: حماسه بدون احساس قابل انتقال نیست، اسطوره بدون احساس قابل انتقال نیست و همچنین احساس هم بدون شعر و تصویرسازی قابل انتقال نیست لذا این وظیفه خطیر برعهده شما شاعران ارزشمند قرار گرفته است.

محفل ادبی در مسیر امام حسین (ع) در مرز خسروی برگزار شد

شعبانی گفت: مسیر خسروی قدیمی‌ترین مسیر زیارت اباعبدالله الحسین ع است و امکانات سخت افزاری آبادشدن این مسیر فراهم است لذا سازوکار و مسایل نرم افزاری آن هم دست چنین برنامه ها و ادیبانی چون شماست و نیاز به حضور شما و شاعران ملی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه هم در این محفل گفت: برای اولین بار است مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته برای تردد زائرین راه اندازی می شود و هدف از دعوت شاعران ملی و آیینی این است که فضای فرهنگی ویژه‌ای در این مسیر ایجاد شده است.

«محمدامین بهرامی» اظهار کرد: نامگذاری این محفل به این دلیل است که ما مسیر زائرین را با برنامه‌های فرهنگی از لحاظ نرم افزاری و معنویات غنی‌تر کنیم، لذا امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم با برنامه‌های بهتر محافل را باشکوه برگزار کنیم.

علیرضا غزوه و تعدادی از شاعران کرمانشاه از جمله مهدی شریفی شادفر، محمدعلی اسدی، فرهاد مرادی، پیمان جسری، سیدصادق خاموشی و فرشید شهبازی در این مراسم به شعرخوانی پرداختند. بیش از ۶۰۰ هزار زائر اربعین حسینی (ع) تاکنون از طریق مرز خسروی عازم کربلای معلی شده و بیش ۱۰۰ هزار زائر هم از این مرز به کشور بازگشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha