سرهنگ «ارسلان سرمدی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جاده غارعلیصدر به علت عرض کم و فراوانی راه های فرعی متصل به آن، یکی از حادثه خیزترین محور ارتباطی همدان به شمار می رود که همه ساله شمار زیادی از شهروندان و مسافران جان خود را در این مسیر از دست می دهند.
وی اضافه کرد: با توجه به پرحادثه بودن این مسیر شریانی، چهارخطه شدن این جاده در سفر هیات دولت نیز مصوب و اعتباری برای آن پیش بینی شد که عملیات عمرانی آن نیز آغاز شده است.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: با توجه به زمانبر بودن انجام عملیات عمرانی، اجرای طرح ها و محدودیت هایی برای پیشگیری از بروز سوانح احتمالی تا تکمیل شدن این طرح ضروری به نظر می رسید.
سرهنگ سرمدی گفت: بنابراین با تصمیم شورای راهبری، کمیسیون ایمنی راه های استان و شورای حمل و نقل و ترافیک شهرستان بهار، طرح های کوتاه مدت برای این جاده پیش بینی و در گام نخست محدودیت سرعت اعمال شد.
وی توضیح داد: طبق قانون میزان سرعت خودروها در جاده غار علیصدر باید شب ها ۸۵ و روزها ۹۵ کیلومتر در ساعت باشد که با تصمیم اتخاذ شده ۱۵ کیلومتر در ساعت یعنی میزان سرعت در شب به ۷۰ و در روز به ۸۰ کیلومتر در ساعت تقلیل یافت.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان تاکید کرد: این موضوع با نصب تابلو محدودیت سرعت در جاده علیصدر اطلاع رسانی شده است و در صورت تجاوز از میزان سرعت پیش بینی شده، دوربین های ثبت تخلف سرعت رانندگان متخلف را جریمه می کنند.
سرهنگ سرمدی یادآوری کرد: مرداد امسال هشت نفر در سوانح جاده ای مسیر علیصدر جان باختند که با اجرای این طرح از ابتدای شهریور امسال، تاکنون یک نفر در سانحه رانندگی این جاده جان باخته است.
وی گفت: علاوه بر کاهش ۱۵ کیلومتری سرعت خودروها، نسبت به نصب سرعتکاه در چندین نقطه حادثه خیز و آشکارسازی این سرعتکاه ها با نصب تابلو، گل میخ و رنگ آمیزی محل اقدام شده است.
وی تاکید کرد: هم اینک حاشیه جاده علیصدر به علت انجام کار عمرانی راه سازی تا ۲ متر کنده کاری صورت گرفته و اختلاف ارتفاع بین جاده و حاشیه راه ایجاد شده است بنابراین برای پیشگیری از خروج خودرو از مسیر اصلی و واژگونی وسیله نقلیه به علت تردد با سرعت بالا، نصب سرعتکاه ضروری بود.
به گزارش ایرنا، افزون بر ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر مردادماه سال گذشته رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به استان برای حوزه راه و شهرسازی همدان مصوب شد که به دنبال بررسی های صورت گرفته پس از شناسایی ۱۲۹ نقطه حادثه خیز در استان رقمی افزون بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای رفع این نقاط مصوب شد.
طرح بهسازی و چهار خطه کردن راه اصلی همدان- گل تپه- غارعلیصدر به طول ۶۸ کیلومتر در سه قطعه از اوایل مرداد آغاز شد که مطالعات قطعه اول این مسیر به طول حدود ۳۲ کیلومتر به اتمام رسیده است و از بلوار آیت الله نجفی - شهر بهار شروع و بعد از میدان حسن قشلاق به پایان می رسد این مسیر آغاز عملیات اجرایی ان در دستور کار شرکت چاوش راه واگذار شده است.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان، یکی از الزامات طرح های مصوب سفر رییس جمهور پیشرفت ۵۰ درصدی طرح ها بود که در این باره اجرای طرح چهار خطه همدان - غارعلیصدر با توجه به اهمیت از این قاعده مستثنی شد.
فرزاد تیموری گفت: برای ۳۲.۵ کیلومتر از این طرح حدفاصل بلوار آیت الله نجفی تا میدان حسن آباد بهار نقشه تهیه و به مناقصه گذاشته شده و سه هزار میلیارد ریال در سفر هیات دولت به همدان برای اجرای این طرح پیش بینی و در فاز اول ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۲.۵ کیلومتر آن تخصیص یافت.
وی ادامه داد: چهار خطه شدن این مسیر ۷۲ کیلومتری حدود ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که سه هزار میلیارد ریال آن از محل مصوبات سفر رییس جمهوری و مابقی باید توسط وزارتخانه متبوع تامین شود.
مطالعات قطعه دوم آن نیز به طول ۱۳ و نیم کیلومتر و قطعه سوم آن ۲۳ کیلومتر نیز در مرحله تکمیلی است.
علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی و بزرگترین غار آبی جهان در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع در ارتفاعات «ساری قیه» نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودراهنگ واقع شده و همه ساله پذیرای شمار زیادی از مسافران و گردشگران دبه ویژه در فصل تابستان و تعطیلات نوروزی است.
استان همدان دارای بیش از پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، بزرگراه، آزادراه، راه روستایی و شوسه است.
نظر شما