۷۶ تولیدکننده استان سمنان در ارزآوری کشور نقش‌آفرینی کردند

سمنان - ایرنا - مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: ۷۶ واحد تولیدی و بازرگانی محصولات خود را از مبدا گمرک استان به نقاط مختلف صادر کردند.

مرتضی حاجیان‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: میانگین ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی از مبدا گمرک استان سمنان امسال افزایش ۳۳ درصدی داشت.

وی ادامه داد: ارزش کالاهای صادراتی از مبدا گمرک استان سمنان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا مرداد ماه افزایش ۲۵ درصدی داشت.

وی اضافه کرد: ۳۷۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار از اوایل مرداد سال گذشته تا مرداد امسال به خارج از کشور صادر شد.

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: محصولات صادراتی استان در سال گذشته مربوط به ۹۴ واحد تولیدی بود که طی ۶ هزار و ۳۱۸ اظهار به وسیله گمرک استان صادر شد.

حاجیان‌نژاد بیان کرد: درآمدزایی گمرک استان سمنان از ابتدای امسال تا اوایل مرداد ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۴۰ درصدی داشت.

وی یادآور شد: گمرک استان سمنان درآمد چهار هزار و ۷۳۵ میلیارد ریالی از تیر ۱۴۰۱ تا تیر ۱۴۰۲ داشت که تمامی درآمدزایی به صورت خودکار و سامانه‌ای به حساب خزانه واریز شد.

به گفته وی، درآمدزایی گمرک استان سمنان سال ١۴٠١ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش ۶۷۱ درصدی داشت و از مجموع سه هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال درآمدزایی گمرک استان سمنان در سال ۱۴۰۱ میزان ۲ هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود.

۷۶ تولیدکننده استان سمنان در ارزآوری کشور نقش‌آفرینی کردند

مدیرکل گمرک استان سمنان اضافه کرد: این دستگاه در سمنان، شاهرود و منطقه ویژه اقتصادی گرمسار فعال است که با توجه به حجم درخواست‌ها در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، زمان کاری این مرکز ۲ ساعت افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان با نرخ رشد اقتصادی پنج و ۲ دهم درصد، جزو سه استان کشور در شاخص پویایی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد.

۱۷ درصد سهم اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن ٣٧ درصد از اشتغال استان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

استان سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha