۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۵۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85219034
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بخشی از پروژه‌های نیمه تمام کردستان با نگاه ویژه دولت تعیین تکلیف شد

سنندج-ایرنا- استاندار کردستان گفت: بخش عمده‎‌ای از پروژه‌های نیمه تمام استان با نگاه ویژه دولت سیزدهم تاکنون تعیین تکلیف شده‌ است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در جلسه بررسی مسائل و الزامات توسعه کردستان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران تشکیل شد، اظهار کرد: میراث به جا مانده از دولت گذشته وجود تعداد زیادی پروژه نیمه تمام است که دولت سیزدهم باید نسبت به تکمیل و بهره برداری از آنها برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه با نگاه ویژه دولت سیزدهم و برکات ۲ سفر اخیر ریاست جمهوری به استان شاهد تخصیص اعتبارات جهشی در راستای جبران عقب ماندگی ها بوده‌ایم، اضافه کرد: همین موضوع باعث شد که کردستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه ای کشور رشد قابل توجه‌ای داشته باشد و بخش عمده‌ای از پروژه‌های نیمه تمام تعیین تکلیف شود.

استاندار کردستان افزود: برنامه ریزی های لازم برای افتتاح و بهره برداری از مگا پروژه‌های استان انجام شده و لازم است در این مسیر سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از مجموعه دولت در کردستان برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بیش از پیش حمایت کند.

وی از آمادگی استان برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت طرح مولد سازی در راستای تکمیل پروژه های نیمه تمام خبر داد و گفت: امیدواریم با بهره گیری لازم از این فرصت قانونی ایجاد شده بخش عمده ای از پروژه های نیمه تمام استان را به سرانجام رسانده و تقدیم مردم شهید پرور کردستان کنیم.

دولت زمینه اشتغال مولد را در استان کردستان فراهم می‌کند

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در این جلسه اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست‌های بررسی مسائل توسعه استان‌ها، بحث و تبادل نظر به منظور تصمیم‌گیری درباره تعیین اولویت‌های توسعه استان‌هاست تا با همفکری و رایزنی، تصمیم‌های مؤثری برای رشد تولید و اشتغال و توزیع متوازن امکانات در سطح استان‌ها گرفته شود.

داود منظور افزود: از ویژگی های ممتاز کردستان داشتن ظرفیت‌های بکر در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، قطب‌های تجاری و بازارچه‌های مرزی و صنایع متوسط و کوچک است که می طلبد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا زمینه اشتغال مولد و مؤثر را در استان فراهم کند، گفت: در کنار مسائل اقتصادی، باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی خاص استان کردستان هم توجه ویژه‌ای شود تا توسعه این استان به صورت متوازن پیش برود.

منظور از اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان در بخش آب خبر داد و افزود: این طرح‌ها هم امسال از تخصیص‌های کافی بهره‌مند شده و در بودجه سال آینده مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

وی به اهمیت فعال‌سازی و توسعه معادن استان کردستان اشاره کرد و گفت: پرونده ویژه‌ای برای فعال‌سازی و توسعه معادن استان گشوده می‌شود و با همکاری وزارت صمت و سازمان‌های توسعه‌ای مرتبط با این موضوع، منابع مالی مورد نیاز در این بخش تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: به نظر می‌رسد بخش معدن، پیشران اصلی توسعه استان کردستان باشد و در صورت راه‌اندازی معادن استان، صنایع تبدیلی هم در کنار آنها شکل خواهد گرفت؛ از این‌رو، در بازنگری طرح توسعه استان، معادن باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی خواستار استفاده شایسته از ردیف بودجه محرومیت‌زدایی در نیمه دوم امسال و تسریع در توزیع استانی آن شد و گفت: این ردیف، یک ظرفیت مهم برای تکمیل طرح‌های کوچک و اجتماعی در بخش‌های آبرسانی روستایی، خدمات بهداشتی پایه، تکمیل زیرساخت‌های خدمات عمومی و مواردی از این دست است و لازم است تمرکز ویژه‌ای برای بهره‌برداری درست از این ردیف صورت گیرد.

ایجاد توازن بین استان‌ها در بودجه سال آینده با توجه به شاخص محرومیت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، از آماده شدن بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور خبر داد و گفت: در سیاست‌های بودجه سال ۱۴۰۳، ایجاد توازن بین استان‌ها با توجه به شاخص محرومیت در نظر گرفته می‌شود و به استان‌های کم رشد، بودجه بیشتری اختصاص خواهد یافت تا عدم تعادل‌ها در کشور کاهش یابد.

اکبر محمدی سرپرست سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز با ارائه گزارشی تشریحی از سیمای استان کردستان و بیان وضعیت این استان در بخش‌های مختلف و بررسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود، به بیان پیشنهادهای خود برای توسعه استان پرداخت و خواستار توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور به تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این استان در حوزه‌های راه و ریل، آب رسانی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha