تلاش دولت برای پاسخ به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- آموزش و پرورش به عنوان مبنایی‌ترین عرصه تربیت نیروی انسانی آینده‌ساز کشور از اهمیت و حساسیت فراوانی برخوردار است و استان خراسان رضوی با ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور، نقش مهمی در این عرصه دارد که اقدامات دولت در این خطه را درخور توجه کرده است.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با برخورداری از حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی، حدود هشت درصد جمعیت فرهنگیان و داشتن بیشترین شمار دانش آموزان استثنایی با جمعیتی افزون بر ۱۸ هزار نفر، جایگاه مهمی در حوزه تعلیم و تربیت کشور دارد که دولت سیزدهم در طول ۲ سال گذشته از فعالیت خود، اقدامات موثر، مثبت و شایان توجهی را در این خطه رقم زده است.

دست و پنجه نرم کردن با کمبود فضای آموزشی و ورزشی و عقب ماندگی از استانداردها، کمبود معلم و درمان‌های موقت برای جبران آن از جمله افزایش ساعت تدریس، به‌کارگیری معلمان بازنشسته، جذب نیروهای حق التدریس و خرید خدمات آموزشی همه و همه از جمله مسائلی است که امروز همزمان با رشد جمعیت و افزایش شمار جمعیت دانش آموزی و البته مهاجرت و تجمع دانش آموزان در مناطق حاشیه‌ای شهرهای خراسان رضوی، این استان را آزار می دهد.

خراسان رضوی به عنوان دومین استان‌ پرجمعیت کشور پس از تهران، با حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی، جایگاه حساسی در حوزه تعلیم و تربیت دارد که حضور بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی کشور و نیز پراکنش بالای جمعیت دانش آموزی و در مواردی انباشت حجم دانش آموز در مناطقی چون "تبادکان" مشهد، این حساسیت را تشدید کرده است.

اما رویکرد مثبت دولت سیزدهم و توجه به این چالش ها، برنامه ریزی و هدفمندی برنامه‌ها برای حل این مشکلات نقطه مثبت اقدامات انجام شده دولت در ۲ سال اخیر در حوزه تعلیم و تربیت خراسان رضوی بوده است و مدیران آموزش و پرورش این استان نیز در میزگرد ایرنا به گوشه هایی از آن اشاره کرده اند.

تلاش دولت برای پاسخگویی به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

جذب ۹ هزار معلم در سال تحصیلی جدید

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از جذب ۹ هزار نفر آموزگار، معلم و دبیر برای سال تحصیلی جدید در این استان خبر داد.

سیدامیر شوشتری بیان کرد: تاکنون ۲ آزمون برای جذب آموزگار در استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه آموزگاران ابتدایی با آماری در حدود ۱۰ هزار نفر در یک ماه و نیم گذشته مصاحبه داشته اند، افزود: از این تعداد حدود چهار هزار نفر برای مقطع ابتدایی جذب خواهند شد.

تلاش دولت برای پاسخگویی به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

وی ادامه داد: در آزمون دوم حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر برای مقطع متوسطه جذب خواهند شد و بیش از ۲ هزار نفر هم خروجی معلمان دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

همچنین امسال ۱۲ هزار نفر شرایط بازنشستگی را داشته‌اند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر استمرار خدمت داشتند و ضمن اینکه کمبود معلم را با همین ساعات غیر موظف همکاران همانند حق‌التدریس تامین خواهیم کرد.مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همچنین امسال ۱۲ هزار نفر شرایط بازنشستگی را داشته‌اند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر استمرار خدمت داشتند، ضمن اینکه کمبود معلم را با همین ساعات غیرموظف همکاران همانند حق‌التدریس تامین خواهیم کرد.

وی بیان کرد: طرح‌های توانمندسازی همکاران برای ورود به سال تحصیلی جدید از دیگر برنامه‌های ما است و تمام معلمان و مدیران، در مدارس غیر دولتی را در قالب طرح بسیار بزرگی با همکاری دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش و مشارکت‌های مردمی برای آموزش و دوره‌های ضمن خدمت هدفمند زیر پوشش خواهیم برد.

شوشتری ادامه داد: طرح‌های توانمندسازی برای سال تحصیلی جدید در تابستان برای رشته‌های فنی در حال برگزاری است و کلیه دوره‌های ضمن خدمت و توانمندسازی همکاران از امسال به بعد بر عهده دانشگاه فرهنگیان خواهد بود که تفاهم‌نامه‌هایی در این خصوص به امضا رسیده است.

تلاش دولت برای پاسخگویی به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

بیشتر بخوانیم:

تلاش دولت برای رفع دغدغه‌های آموزشی/ افتتاح ۱۸۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی تا مهرماه

آموزش و پرورش خراسان رضوی پنجه در پنجه مشکلات

خراسان رضوی با کمبود ۲۳ هزار معلم مواجه است

افتتاح بیش از هزار کلاس درس در هفته دولت

مدیرکل آموزش و پرروش خراسان رضوی گفت: ۲۳۲ مدرسه با حدود هزار و ۱۰۰ کلاس درس، ۱۰۰ کلاس درس تربیت بدنی و ۲۱۰ اتاق بهداشت در طول هفته دولت در استان راه‌اندازی شده است.

شوشتری افزود: علاوه بر این هشت سالن ورزشی و چهار استخر هم در قالب همین طرحها افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: گروه‌های جهادی در قالب گروه‌های فنی، بسیج دانش‌آموزی و طرح شهید عجمیان در حال ارائه خدمت در این حوزه هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به تغییراتی گسترده‌ که در رابطه با مدیران مدارس و به دنبال ارزیابی صورت گرفته توسط مناطق صورت گرفته است، گفت: تغییر و تحولات و توانمندسازی مدیران مدارس را آغاز کرده‌ایم و اولین مرکز مشاوره حل اختلافات خانوادگی زوجین فرهنگی به همت معاونت پرورشی و مرکز مشاوره در هفته دولت افتتاح شده است.

شوشتری با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته توسط آموزش و پرورش در سال گذشته، گفت: ما در سال گذشته ۱۳۰ زمین چمن‌ مصنوعی با افزایش ۴۰۰ درصدی نسبت به کل سنوات قبل ایجاد کرده ایم و به صورت کلی در یک سال و نیم گذشته هزار و ۹۰۰ کلاس درس به مدارس استان اضافه شده است.

در سال گذشته ۱۳۰ زمین چمن‌ مصنوعی با افزایش ۴۰۰ درصدی نسبت به کل سنوات قبل ایجاد شده است. به صورت کلی در یک سال و نیم گذشته هزارو ۹۰۰ کلاس درس به مدارس استان اضافه شده است.وی با اشاره به ارسال کاروان‌های تجهیزات ورزشی به مدارس استان بیان کرد: در قالب این طرح نیاز هفت هزار و ۳۰۰ مدرسه را با بسته‌های ورزشی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان تامین کرده‌ایم که تاکنون سه کاروان ارسال شده و در تلاش هستیم که ۲ کاروان تجهیزات دیگر را نیز ارسال کنیم.

شوشتری خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته توسعه متوازن رشته‌های فنی را داشتیم و بیش از ۴۶.۵ درصد از دانش‌آموزان را به رشته‌های فنی هدایت کردیم و همچنین قرارداد تاسیس ۱۲ هنرستان جوار صنعت بسته شد که برنامه داریم تا سال آینده این تعداد را به سه برابر برسانیم.

تلاش دولت برای پاسخگویی به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

افزایش سرانه فضای ورزشی دانش آموزی خراسان رضوی

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سال گذشته تحصیلی سرانه فضای ورزش دانش آموزی این استان چهار صدم متر مربع افزایش یافته است.

صفدر سلطانی افزود: هم اکنون استان خراسان رضوی در مجموع ۴۵۱ باب فضای ورزشی اعم از سرپوشیده و روباز شامل سالن، استخر و زمین ورزشی دارد که مساحت آنها ۵۷۰ هزار متر مربع است.

در حال حاضر کل خراسان رضوی ۴۵۱ فضای ورزشی اعم از سرپوشیده و روباز شامل سالن، استخر و زمین های ورزشی دارد که مساحت آنها ۵۷۰ هزار متر مربع است.وی اظهار کرد: با احتساب مجموع متراژ این فضاهای ورزشی، سرانه فضای ورزشی استان برای هر دانش آموز ۴۱ صدم متر مربع است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال نیز با بهره برداری از ۶۰ فضای ورزشی اعم از استخر، سالن ورزشی و چمن مصنوعی سه صدم متر مربع به سرانه فضای آموزشی استان افزوده می‌شود.

سلطانی افزود: این فضاها شامل ۵۳ چمن مصنوعی، سه استخر و چهار سالن ورزشی به میزان ۵۰ هزار متر مربع است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی از نظر سرانه فضای ورزشی دانش آموزی رتبه ششم کشور را در اختیار دارد.

تلاش دولت برای پاسخگویی به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

۴۹۷ هزار نفر در خراسان رضوی بی‌سواد یا کم‌سواد هستند

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: براساس آمار ۴۹۷ هزار نفر در این استان بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند که باید زیر پوشش طرح‌های سوادآموزی قرار گیرند.

سیدجواد وزیری افزود: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد حدود ۲۰۰ هزار نفر از این شمار بالای ۶۵ سال دارند که گروه هدف سوادآموزی و دارای اولویت نیستند.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد حدود ۲۰۰ هزار نفر از این شمار بالای ۶۵ سال سن دارند که گروه هدف سوادآموزی و دارای اولویت نیستند.وی با بیان اینکه همچنین ۷۰ هزار نفر از کل جمعیت بی‌سواد استان بین ۱۰ تا ۵۹ سال دارند، ادامه داد: این دسته گروه هدف سوادآموزی هستند که امسال ۲۷ هزار نفر آنان زیر پوشش طرح‌های سوادآموزی قرار گرفتند.

وزیری اظهار کرد: حدود ۱۷۲ هزار نفر از این جمعیت کسانی هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند و در حال راستی‌آزمایی آنان با کمک و همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور اطلس باسوادی و بی‌سوادی تهیه شده است، گفت: برش شهرستانی این اطلس نیز به صورت تفکیکی تهیه و تدوین شده است و برای سوادآموزی به افراد بی‌سواد یا کم‌سواد، کلیه دستگاه‌ها موظف به همکاری شده‌اند.

تلاش دولت برای پاسخگویی به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

تاثیر پدیده مهاجرت بر بار دانش‌آموزی منطقه تبادکان مشهد

رییس منطقه آموزش و پرورش تبادکان مشهد هم گفت: امسال با توجه به افزایش اجاره بها و مسائل اقتصادی شاهد مقوله جدیدی به نام مهاجرت از مرکز شهر به مناطق حاشیه ای هستیم که این امر بر موج فشار سایر اشکال مهاجرت در منطقه تبادکان و افزایش جمعیت دانش آموزی تاثیر فراوانی دارد.

محمدحسین عبداللهی افزود: این درحالی است که مهاجرت اتباع خارجی و مهاجرت از روستاها و شهرهای دیگر به حاشیه شهر مشهد و منطقه وسیع تبادکان هر ساله این منطقه را به عنوان بزرگترین منطقه آموزشی کشور با چالش‌های جدیدی روبه رو می‌کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به صورت مدام شاهد افزایش بی رویه جمعیت دانش آموزان این منطقه هستیم و به تعبیر دیگر تجربه پدیده ثبت نام شناور به معنای ثبت نام هر روزه دانش آموزان جدید الورود در مدارس را داریم.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری شاهد جمعیت انبوه دانش آموزی و کلاس‌های پرجمعیت این منطقه بوده‌ایم، گفت: میانگین هر کلاس درس این منطقه بیش از ۴۳ دانش‌آموز است و در برخی کلاس‌ها این رقم به بیش از ۵۰ دانش‌آموز می رسد.

بیشتر بخوانیم:

سرانه فضای آموزشی منطقه تبادکان مشهد یک سوم استاندارد است

تبادکان مشهد با ابربحران فضای آموزشی مواجه است

رییس منطقه آموزش و پرورش تبادکان مشهد گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش آموزی این منطقه افزوده شده است به طوری که هم اکنون این منطقه دارای بیش از ۱۵۱ هزار دانش آموز است که ۱۱ درصد جمعیت دانش‌آموزی مشهد را تشکیل می‌دهد.

طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش آموزی این منطقه افزوده شده است به طوری که هم اکنون این منطقه دارای بیش از ۱۵۱ هزار دانش آموز است که ۱۱درصد جمعیت دانش‌آموزی مشهد را تشکیل می‌دهد.عبداللهی با بیان اینکه این منطقه میراث‌دار کم کاری‌ دوران‌های گذشته است، ادامه داد: در حالی که میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۵ متر مربع و در خراسان رضوی ۴.۵ مترمربع است، متاسفانه این سرانه در منطقه تبادکان در کمترین سطح و تنها ۱.۸ مترمربع در مناطق شهری و روستایی است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این منطقه آموزشی گفت: هم اکنون در هفته ۲۷ هزار ساعت حق التدریس به منظور جبران کمبود معلم در این منطقه وجود دارد و به بیان دیگر هزار و ۱۲۵ معلم برای جمعیت دانش آموزی فعلی کم داریم که این کمبود با افزایش شمار دانش آموزان بیشتر هم خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha