دانشگاه فردوسی مشهد: هتاکان به قرآن باید محاکمه شوند

مشهد -ایرنا- جمعی از دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار محکومیت هتاکان به قرآن شدند.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، در این بیانیه که روز یکشنبه بر روی سایت این دانشگاه قرار گرفت، آمده است: در ایام عزای سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش به قرآن کریم، سرچشمه جوشان رهنمودهای نورانی و راهنمای سعادت و نیکی توهین شد.

این بیانیه می‌افزاید: اقدامات بی‌شرمانه، توطئه‌آمیز و موهن نسبت به کلام حیات‌بخش الهی، بخش دیگری از پروژه اسلام‌هراسی و آرایش جنگی در مواجهه تمدنی با آموزه‌های اسلامی است که مؤید گسترش روزافزون دین اسلام و نفوذ باورهای عمیق اسلام ناب محمدی در جهان غرب است.

دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد در این بیانیه آورده است: مسلمانان با بصیرت در سراسر جهان نیک آگاهند که اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم توسط عوامل صهیونیستی و استکبار جهانی جهت انحراف افکار عمومی از جنایات رژیم اشغالگر قدس بر علیه ملت مظلوم فلسطین انجام می‌شود و هیچگاه توسط پیروان ادیان آسمانی ارتکاب نمی‌یابد. با این حال سکوت نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی در قبال این اقدام توهین‌آمیز، بار دیگر چهره واقعی مدعیان حقوق بشر را نمایان ساخت.

این بیانیه می‌افزاید: این در حالی است که بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون محو همه اشکال تبعیض نژادی از یک‌سو، افراد از حق آزادی دین و مذهب برخوردارند و از سوی دیگر، کشورها ملزم هستند مانع از هر گونه تنفر دینی شوند.

در قسمت دیگری ا آمده است: با توجه به تمرکز اسناد بین‌المللی مهم بر مقدسات دینی و تأکید بر این امر که آزادی بیان و رفتار نباید موجب توهین به مقدسات شود، اقدامات وهن‌آمیز و اهانت به مقدسات دینی به‌ویژه توهین‌های سازمان‌یافته به مقدسات اسلامی باید با تعقیب کیفری همراه شود.

دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه آورده‌اند: ضمن محکومیت شدید اقدامات موهن و هتاکانه به ساحت مقدس قرآن کریم، درخواست محاکمه فوری فاعلان مادی و معنوی این واقعه دین‌ستیزانه یا استرداد آن‌ها به کشورهای اسلامی جهت محاکمه مرتکبان و برخورد قاطع دولت‌های اسلامی با کشورهای متخلف، وظیفه دولت‌های غربی به ویژه کشورهای سوئد و دانمارک آن است که با پای‌بندی به کنوانسیون‌های بین‌المللی و جرم‌انگاری هر چه سریع‌تر اقدامات توهین‌آمیز نسبت به مقدسات اسلامی در سطح حقوق داخلی، مانع از نفرت‌پراکنی دینی شوند.

به گزارش ایرنا، در ماه‌های اخیر هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان همچون سوئد و دانمارک، خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

لازم به یادآوری است که دانمارک قانون ۱۵۰ ساله این کشور مبنی بر «ممنوعیت توهین به ادیان» را در اواسط خرداد ۱۳۹۶ لغو کرده بود؛ قانونی که به موجب آن هرگونه اهانت به مقدسات یک دین در ملاء عام از جمله آتش زدن کتاب‌های آسمانی پیگرد قانونی به همراه داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha