روایت ۴۰ ساعتِ بحرانی برای اعزام زائران اربعین از کرمان

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: ۴۰ ساعت بحرانی را برای اعزام زائران اربعین به‌ویژه زائران پاکستانی به مرزها داشتیم اما همه دستگاه‌ها پای کار آمدند و اعزام زائران ساماندهی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی فداکار روز یکشنبه در نشست ستاد اربعین استان کرمان افزود: گرچه بسیاری با وسیله شخصی به این سفر می‌روند اما با هماهنگی انجام شده صدها اتوبوس به مرزها اعزام شده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت ناوگان ما مشخص است و ظرفیت بزرگی ندارد اما همه پای کار آمدند و این حجم زائر جابه جا شد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: شرکت ها در تغذیه زائران کمک کردند که کار بزرگی بود؛ سپاه و فراجا همکاری کردند و شهرداری کرمان نیز در میدان بود؛ قرارگاه اهواز، استانداری و دستگاه های اجرایی از این حوزه حمایت کردند.

وی ادامه داد: موکب های استان کرمان در شهرهای مختلف تلاش کردند اما موکب ماهان بار مسافر زیادی داشت زیرا گاهی چند هزار انسان بدون برنامه به این موکب می رسیدند که همین امر تغذیه و سرویس دهی را دشوار کرده بود و ساختار موکب ماهان پاسخگوی این حجم زائر نبود.

فداکار با بیان اینکه مردم عراق در پذیرایی از چند میلیون زائر اربعین بسیار باهمت و کریم هستند عنوان کرد: حتی خودروهای خراب ارگان های مختلف را تعمیر کردیم تا اعزام زائران میسر شود؛ در این عرصه هیچگاه کار را رها نکردیم.

وی یادآور شد: بحث ایمنی و امنیت در مسیرهای تعریف شده جاماندگان اربعین مطرح است و در این زمینه موکب ها باید راه دستگاه های امدادی را باز بگذارند.

استاندار کرمان ادامه داد: نحوه جانمایی و فاصله موکب ها باید رعایت و آب آنان تامین شود؛ ضمن آنکه فعالیت فرهنگی در مسیر مهم است.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا و اینکه مسیر جاده جوپار برای جاماندگان اربعین طولانی و رو به آفتاب است، آبرسانی و مکان استراحت زائران فراهم شود.

فداکار بیان کرد: شهرداری کرمان امسال در موکب ماهان و ریمدان (مرز ایران و پاکستان در شهرستان دشتیاری سیستان و بلوچستان)کار بسیار سختی را برعهده گرفت؛ همچنین با حجم بالای زائران روبه رو شدیم اما همه پای کار آمدند و کار به سامان رسید و آبروی جمهوری اسلامی حفظ شد.

وی گفت: پاکستانی ها علاقه مند به نظام جمهوری اسلامی هستند و توقعاتی از ما دارند که باید خدمات لازم را به آنان ارائه دهیم.

به گزارش ایرنا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این نشست گفت: ۲۸ هزار و ۲۷۴ نفر از کرمان به سمت شملچه جابه جا شدند که از این میزان پنج هزار و ۲۷۴ زائر پاکستانی و افغانستانی بودند؛ همچنین از روز گذشته یکهزار و ۳۰ نفر به مرز مهران اعزام شدند.

احسان عراقی زاده افزود: ۶۷ درصد جابه جایی مسافران با اتوبوس، ۲۳ درصد مینی بوس و هفت درصد سواری کرایه بود؛ در واقع با هر وسیله نقلیه ای توانستیم مسافران را از ماهان به سمت شلمچه و چذابه انتقال دهیم.

رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی، و اجتماعی استاندار کرمان هم در این نشست گفت: ۲ مسیر گلزار شهدای دانشگاه آزاد تا جوپار و شاهزاده محمد را برای جاماندگان در نظر گرفتیم و مکان ها در شهرستان ها نیز تعیین شده است.

علی بابایی فرماندار کرمان نیز با بیان اینکه ۲۲ کیلومتر پیاده روی جاماندگان اربعین داریم گفت: بحث های زیست محیطی و بیوتوریسم همراه با پیش بینی اتوبوس برای این راهپیمایی در نظر گرفته شده و در مجموع ۱۰۱ موکب در این مسیر جانمایی شده است.

همچنین سیدمحمد صابری مدیر اورژانس کرمان بیان کرد: ۱۳ پزشک و پرستار، ۱۷ نیروی بهداشتی و آمبولانس به مرز اعزام شدند و تیم کرمان تاکنون با انجام یکهزار و ۶۸۲ ماموریت ۲ هزار بیمار و مصدوم را منتقل کرده است.

وی ادامه داد: امدادگران طی یک پرواز ۴۰ بیمار را به تهران اعزام کردند و یک فرد ۶۴ ساله در نایین درون خودرو فوت کرده بود که دیشب به زرند منتقل شد.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت: ۲۰۰ نیروی هلال احمر به کربلا، نجف و سامرا اعزام شدند که ۶۲ نفر از آنان پزشک داوطلب هستند و ۲۰ امدادگر در حوادث عراق به انتقال مصدومان به کرمان نقش داشتند.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز گفت: ۱۲۰ نیرو و ۷۰ دستگاه انواع ماشین آلات شهرداری ۱۴ روز است که در مرز مستقر هستند.

فرمانده انتظامی استان کرمان هم عنوان کرد: جاماندگان اربعین در مسیر کرمان - جوپار به توصیه های پلیس گوش دهند و محدودیت ها در مناطقی از شهر اعلام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha