۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۵۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85219423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جبهه ترکمان‌های عراق: حزب بارزانی اجازه دست اندازی به مقر عملیات کرکوک را ندارد

بغداد - ایرنا - سخنگوی جبهه ترکمان های عراق گفت: حزب دموکرات کردستان عراق می‌تواند در کرکوک فعالیت سیاسی داشته باشد اما حق ندارد بر مقر فرماندهی مشترک در کرکوک که نمادی از اعمال قانون در این استان است، دست اندازی کند.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا ،«محمد سمعان» سخنگوی جبهه ترکمان عراق در گفت و گو با شبکه العهد، اصرار حزب دموکرات کردستان عراق بر تصرف ساختمان مقر پیشرفته فرماندهی عملیات مشترک در کرکوک را تلاشی برای سنگ اندازی مقابل دولت عراق دانست و افزود: بیش از یک هفته است که اقشار ترکمان‌ها و عرب‌ها با تحصن مسالمت‌آمیز در مقابل ساختمان مقر فرماندهی عملیات مشترک، حاضر به واگذاری این ساختمان که نماد اعمال حاکمیت قانون است به حزب دموکرات کردستان عراق نشدند.

وی با بیان اینکه حزب دموکرات کردستان عراق حق دارد مانند هر یک از احزاب عراقی که در کمیسیون عالی مستقل انتخابات ثبت نام کرده‌اند، کار سیاسی کند، در عین حال تاکید کرد: حزب دموکرات کردستان عراق می‌تواند در کرکوک فعالیت سیاسی داشته باشد اما حق ندارد بر این ساختمان که به نمادی از اعمال قانون در استان کرکوک است، دست اندازی کند.

سخنگوی جبهه ترکمان عراق با اشاره به اصرار حزب دموکرات‌ کردستان عراق برای در اختیار گرفتن این ساختمان‌ قبل از انتخابات، بیان کرد: پافشاری بر این موضوع تلاشی برای ناکام کردن دولت «محمد شیاع السودانی» است.

وی ادامه داد: ساعت پنج (روز گذشته) استانداری کرکوک از تجمع جوانان حزب دموکرات کردستان آگاه شد اما به وظیفه خود عمل نکرد و به آنها اجازه داد تا به متحصنین ترکمان و عرب نزدیک و با آنها درگیر شوند و خودروهای تحصن کنندگان را به آتش بکشند و سپس به ارتش و پلیس حمله کنند.

سمعان افزود: شیاع السودانی نخست وزیر عراق باید به قوه قضاییه متوسل شود زیرا این ساختمان در اختیار وزارت نفت عراق است و وزارت دفاع بیش از یک میلیارد دینار عراقی را برای آماده سازی این ساختمان برای مقر پیشرفته عملیات مشترک هزینه کرده است.

وی حل و فصل مسائل مربوط به کرکوک را از طریق نمایندگان ترکمان و عرب این استان امکانپذیر دانست.

از یک هفته پیش تعدادی از ترکمان ها و اعراب در کرکوک مقابل مقر عملیات مشترک این شهر تحصن کردند تا از تحویل این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق جلوگیری کنند.

اختلاف بر سر این مقر یا ستاد به اتفاقات سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که طی آن نیروهای دولت مرکزی عراق در اکتبر ۲۰۱۷ در عملیاتی با عنوان «اعمال قانون» وارد کرکوک شدند و حزب دموکرات کردستان عراق را از این استان اخراج کردند.

اکنون پس از گذشت ۶ سال‌، حزب دموکرات کردستان عراق خواستار بازگشت به مقر مورد ادعای خود در کرکوک است.

پس از انتشار اخباری مبنی بر قصد دولت عراق برای واگذاری این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق، بیش از یک هفته است که مردم و احزاب منطقه در مقابل مقر تجمع کرده‌اند و می‌گویند که حزب دموکرات کردستان عراق مالک آن نسیت و این مقر باید در اختیار دولت باقی بماند.

این تحصن که یک هفته ادامه داشت موجب بسته شدن جاده استراتژیک جنوب به شمال عراق که از کرکوک می‌گذرد و روزانه هزاران کامیون و خودروی سواری از آن تردد می‌کنند، شد.

روز گذشته درگیری‌هایی در این منطقه به وجود آمد و پلیس استان و در ادامه نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وضعیت منع رفت و آمد اعلام کردند و خواستار بازگشت همه به خانه‌های خود شدند.

در این پیوند، رسانه‌های عراق امروز (یکشنبه) به نقل از منابع پلیس شهر کرکوک گزارش دادند که منع آمد و شد شب گذشته لغو و جاده کرکوک - اربیل بازگشایی شده است.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها که به نقل از منابع پلیس کرکوک منتشر شده است در حوادث شب گذشته در شهر کرکوک چهار نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده اند.

در همین حال تا زمان مخابره این خبر منابع رسمی از انتشار شمار کشته‌ها و زخمی‌ها آماری منتشر نکرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha