۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۵۲
کد خبر: 85219469
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در یزد تولید می شود

یزد- ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سالانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در بخش های زراعت، باغبانی، دام، شیلات و گلخانه ای در این استان تولید می شود.

به گزارش ایرنا «محمدعلی حاتمی زاده» یکشنبه شب در جمع خبرنگاران این استان، اظهار کرد: سطح کل اراضی زیر کشت استان افزون بر ۱۱۰ هزار هکتار است که این بخش با وجودی که در مجموع حدود یک درصد از کل سطح زیر کشت آبی کشور را به خود اختصاص داده ۱.۳ درصد از تولیدات کشور را از آن خود کرده است که موید بهره وری مناسب از زمین و آب توسط کشاورزان این خطه است.

وی افزود: هم اکنون این استان ۱۹ درصد سهم تولید محصولات گلخانه ای کشور، ۲.۷ درصد از تولیدات دامی و بالغ بر ۱.۲ درصد از تولیدات باغبانی کشور را را به خود اختصاص داده است .

وی اظهار کرد: این استان در حوزه پرورش اسب، پرورش بلدرچین،کبک،تولید روناس، بز سانن، پرورش تیلاپیا، تولید محصولات گلخانه ای، تولید پسته، زردآلو و قیسی و پرورش شتر، تولید انار، زعفران و خرما به ترتیب در رتبه اول، دوم، سوم، چهارم، هفتم و هشتم کشور قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: این بخش با دارا بودن ۱۵ درصد شاغلین، ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی استان (GDP) را به خود اختصاص داده است و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی ۷۵ هزار نفر است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این بخش کشاورزی استان در خیلی از محصولات تولیدی مانند شیر، مرغ و تخم مرغ علاوه بر مصرف به استانهای همجوار صادر می کند.

راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری در بخش کشاورزی

وی از راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته خبر داد و گفت: اکنون ۱۸ شرکت دانش بنیان در این دهکده مستقر هستند که در نظر داریم در عرصه‌ای ۵۰ هکتاری تعداد ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در این بخش مستقر شوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در ادامه با اشاره به مصرف روزانه ۴۵۰۰ تن نهاده‌های دامی در استان که ۱۵۰۰ تن آن نهاده‌های دامی دانه‌ای است، گفت: در حالی استان یزد در بخش تامین نهاده‌های دانه‌ای وابسته به واردات است، که بر اساس برآوردها تامین این نیاز حداقل به دو برابر سطح فعلی کشت و آب مصرفی کنونی نیازمند است.

وی با اشاره به تولید بذر هیبرید در راستای ارتقای دانش کشاورزی در استان، گفت: در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۱۱۵۰ لاین تولید بذر هیبریدی در استان تولید کردند که ارزش هر لاین ۴۰ میلیارد تومان است.

رویکرد سند یزد نوین احیای روستاها

حاتمی زاده تصریح کرد: متاسفانه طی دهه‌های گذشته روستاها از مرکز تولید به سکونتگاه‌ها و مراکز تفریحی تبدیل شدند و همین تغییر باعث وابستگی روستاها شده است ، در این زمینه رویکرد سند یزد نوین را احیای روستاها با پرداختن به گردشگری کشاورزی و تزریق امید و نشاط به روستاها در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا ۱۱ مجوز گردشگری در روستاها صادر شده و سعی داریم از این طریق حلقه روستا را به کشاورزی اقتصادی متصل کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha