همکاری پکن -دوحه برای پیشبرد صلح در افغانستان افزایش می یابد

تهران-ایرنا- در دیدار نماینده وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان در دیدار با وزیر کشور قطر بر افزایش مشارکت ها و همکاری دو کشور برای پیشبرد صلح، ثبات و بازسازی افغانستان تاکید شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از صفحه توئیتر «یو ژیائویونگ» نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان، وی با «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» وزیر کشور قطر دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف بر نیاز شد افزایش همکاری ها در پیشبرد صلح، ثبات و بازسازی افغانستان تاکید کردند.

بسیاری از کارشناسان متقعد هستند که خاورمیانه چندین دهه است که در یک وضعیت تنش ‌آلود قرار داشته است و این شرایط باعث شده که کشورهای این منطقه بسیاری از فرصت های توسعه را از دست داده و به امنیت پایدار منطقه ای دست پیدا نکنند.

«لی ویجیان» محقق انستیتوی مطالعات سیاست خارجی مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای در این رابطه گفت: پکن امیدوار است که با کمک به افغانستان، بتواند این کشور را از بحران چندین ساله خود خارج سازد و این امر به ایجاد توسعه پایدار در افغانستان منجر شود که این امر دارای پیامدهای مثبتی هم برای چین و هم سایر کشورهای همسایه است.

نماینده ویژه وزارت امورخارجه چین نیز اخیرا در دیدار با «سیروس قاضی» وزیر امور خارجه پاکستان بر ارتقای همکاری بین دو کشور در پیشبرد صلح، ثبات و بازسازی افغانستان تاکید کردند.

«لیو ژونگمین» استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در این خصوص اظهار داشت: پکن همواره از احترام به حاکمیت و استقلال افغانستان حمایت کرده است. اما برخی از قدرت های منطقه ای باعث وضعیت اسفناک افغانستان از زمان جنگ داخلی آن تاکنون شده اند. علاوه بر این، از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پکن از کابل برای صلح و توسعه اقتصادی حمایت کرده است.

پکن همچنین تاکید می‌کند که جامعه بین‌المللی باید به کمک رسانی به افغانستان در زمینه اقتصاد و معیشت مردم به منظور ارتقای شرایط این کشور ادامه دهد. در حال حاضر، وضعیت مبارزه با تروریسم در افغانستان همچنان جدی است و انتقاداتی از سوی جامعه جهانی به ویژه در مورد موضوعاتی مانند حقوق زنان و فرصت های تحصیل هم وجود دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید که پس از لغو قانون اساسی در پی تسلط طالبان بر افغانستان، «هیچ قانونی در این کشور وجود ندارد و هر یک از اعضای طالبان با تعبیر و تفسیر شخصی خود از شریعت اسلامی، رفتار می‌کنند.»

پس از سقوط دولت گذشته افغاستان و تسلط کامل طالبان بر افغانستان، زنان افغانستان از بسیاری از موارد از جمله آموزش و کار محروم شدند.

موضع چین درقبال مساله افغانستان این است که بتواند به ثبات و صلح دست یابد، و از بستر رشد عناصر تروریستی جلوگیری کند و بتواند یک دولت معتدل را تشکیل دهد تا بخشی از نگرانی های مردم افغانستان برطرف شود.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اخیرا گفته بود که جامعه جهانی از حکومت طالبان می خواهد که به تعهداتش پایبند باشد و اجازه ندهد که هیچ گروه ترویستی از خاک این کشور برای اقدام علیه دیگر کشور ها استفاده کنند و برای از بین بردن گروه های تروریستی از هیچ تلاشی دریغ نکند.

وی افزود: در خصوص انتطارات از جامعه جهانی در قبال افغانستان و حکومت طالبان هم، خواستار افزایش همکاری های دو جانبه و چند جانبه کشورهای با افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت با چالش های موجود در این کشور با هدف کمک به ایجاد امنیت و ثبات در آن شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha