استعلام سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی به کمتر از یک ماه رسید

ارومیه - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی گفت: مدت استعلام در بخش جذب سرمایه با اقدامات ویژه ای که با راهبری استاندار آذربایجان غربی و به اهتمام همه بخش های دخیل انجام شد، به کمتر از یک ماه رسیده است.

حبیب تربتی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که با حضور همه مدیران حوزه های وزارت امور اقتصادی و دارایی در آذربایجان غربی برگزار شد، افزود: یکی از مهمترین مشکلات بخش سرمایه گذاری و پذیرش سرمایه های داخلی و خارجی، مدت زمان استعلام ها بود که اقدامات ویژه ای برای کاهش این مدت انجام شده و نتایج بسیار خوبی نیز درپی داشته است.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف از نتایج مهم این اقدامات بوده است، اضافه کرد: ١٧ پروژه با اعتبار 180 هزار میلیارد ریال با همت دفتر سرمایه گذاری در استان به‌زودی عملیات اجرایی خود را آغاز می کنند.

وی اظهار کرد: برای توسعه زیرساخت‌ها، نیازمند تزریق اعتبارات تملک دارایی، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار و تجار هستیم و این امر با قدرت پیگیری می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی ادامه داد: طی در این مدت حجم سرمایه گذاری خارجی بالغ بر ۵۶ میلیون دلار است.

معاون ارزش افزوده امور مالیاتی آذربایجان‌غربی نیز در این نشست گفت : در بخش تسلیم اظهارنامه با رشد ٨۶ درصدی طی سال جاری نسبت به سال گذشته، بیش از ٢٧١ هزار فقره اظهارنامه مالیاتی دریافت شده است.

مهدی حکیمی افزود: یکی از مهمترین اقدامات اداره کل امور مالیاتی در آذربایجان غربی، شناسایی فرارهای مالیاتی و احقاق حقوق مردم با دریافت مالیات از عاملان این فرارهاست.

وی اضافه کرد: از مجموع مالیات دریافتی سال گذشته که به حدود ۴۶ هزار میلیارد ریال می رسد، ۱۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال در بخش فرار مالیاتی بود.

وی اظهار کرد: همچنین در حال حاضر، چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مالیات در حوزه فرار مالیاتی در حال وصول هستیم.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی هم در این نشست با اشاره به رشد قابل توجه صادرات از استان هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی از ابتدای دولت سیزدهم نسبت به ۲ سال پیش از آن گفت: از ابتدای فعالیت دولت مردمی، بیش از هشت میلیارد دلار صادرات از گمرکات استان ثبت شده است.

خالد جنگجو افزود: این میزان شامل صادرات استان، صادرات استان های دیگر از مبادی گمرکی استان است.

وی اضافه کرد: در این مدت بیش از چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار صادرات به ترکیه ثبت شده که ۵۱ درصد از نظر ارزش و ۲۹‌ درصد از نظر وزنی نسبت به ۲ سال پیش از آن افزایش دارد.

وی اظهار کرد: همچنین از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، یک‌ میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار صادرات به عراق صورت گرفته که در این خصوص شاهد رشد ۲۲ درصدی از نظر ارزش و ۱۵ درصد از نظر وزنی هستیم.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی ادامه داد: در سال گذشته، بیش از یک میلیارد دلار صادرات از تمرچین و کیله داشتیم که بیشترین میزان صادرات از مرزهای غربی به اقلیم کردستان عراق بود.

جنگجو گفت: همچنین در ۲ سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به جمهوری آذربایجان از مرز پلدشت داشتیم که ۱۰۴ درصد از لحاظ ارزش و ۹۲ درصد از لحاظ وزن نسبت به ۲ سال پیش از فعالیت دولت سیزدهم بیشتر شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان غربی هم بیان کرد: مجموع منابع بانکی استان در پایان سال گذشته ٩٧٣ هزار میلیارد ریال بوده و در در پایان مرداد ماه به بیش از یک میلیون و ۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

داود رحیمی افزود : تاپایان سال گذشته مجموع مصارف تا پایان سال گذشته ٨۴٧ هزار میلیارد ریال و در پنج ماهه اول امسال به یک میلیون و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی ادامه داد: حدود ١١٠ درصد منابع استان جذب مصارف شده است و به طور کلی ٢٩ درصد با ٢٧٣ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت، معدن و تجارت، ١٢ درصد با ١١۶ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی، ١٢ و نیم درصد با ١١٩ هزار میلیارد ریال در بخش مسکن و ۴۶ درصد در بخش خدمات و بازرگانی بوده است.

وی اضافه کرد: تا پایان سال گذشته مطالبات غیرجاری حدود ٢٧ هزار میلیارد ریال بود که در پنج ماهه امسال به ٣۴ هزار میلیارد ریال رسیده که رشد ٢۵ درصدی در این خصوص شاهد هستیم.

سرپرست جمع آوری و فروش اموال تملیکی آذربایجان غربی هم در این نشست از راه اندازی سامانه حراج خرده فروش الکترونیکی در استان خبر داد و گفت: طی سال جاری پنج هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال با بیش از هزار درصد رشد اموال در استان به فروش رفته است.

علی محمدزاده افزود: همچنین ٧٠٠ ردیف کالای غیرقابل استفاده نیز در آذربایجان غربی طی سال جاری امحا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha