برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

تهران- ایرنا- دانشگاه های سراسر کشور امسال هم مانند سال‌های گذشته برای برگزاری باشکوه‌تر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی علاوه بر اعزام کاروان‌های پیاده‌روی، موکب‌های دانشجویی را در مسیر پیاده روی راه اندازی کرده‌اند و خدمات مختلفی از جمله تغذیه، اسکان، تعمیرات کفش و کوله و حتی پیرایشگری را به زائران و به ویژه دانشجویان ارایه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری بوده بر آنچه فرموده اند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» این سخنی است که پشت شیطان را می لرزاند و یاران حق را به فیض دائم رحمت او امیدوار می سازد.

امام حسن عسکری (ع) یکی از پنج نشانه مومن را زیارت اربعین دانسته‌اند و همین امر از اهمیت حفظ مناسک چهلمین روز از شهادت حسین‌ابن علی (ع)، سالار شهدا حکایت دارد. پیاده‌روی اربعین از شهر مقدس نجف به سمت کربلای معلی هم که گفته می‌شود از قرن سیزدهم هجری قمری و توسط شیخ مرتضی انصاری آغاز شده و رواج یافته، دلیل دیگری برای متمایز بودن اربعین شهید کربلاست.

امسال هم بار دیگر دانشجویان و دانشگاهیان کشور در کنار دیگر اقشار مختلف جامعه خود را برای پیاده‌روی اربعین آماده کردند تا از این قافله و شرکت در پیاده‌روی مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلای معلی عقب نمانند. وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجویان و ستاد اربعین دانشجویی در هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و با استفاده از امکانات مختلف، شرایط را برای مشارکت دانشجویان در این مراسم فراهم کرده است.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

بر همین اساس ستاد اربعین دانشجویی برای تسهیل و مشارکت بیشتر دانشجویان در این سفر، تسهیلات و بخشنامه‌هایی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد، از جمله تسهیلاتی که برای دانشجویان و گروه‌های دانشجویی در نظر گرفته شده، راه اندازی موکب‌های دانشجویی است که این موکب‌های خدماتی از جمله تغذیه و اسکان را برای دانشجویان ارائه می‌دهند.

مسعود گنجی رییس صندوق رفاه دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره ارایه تسهیلات این صندوق به دانشجویان برای پیاده روی اربعین اعلام کرد که وام پیاده روی اربعین حسینی برای دانشجویان حداکثر تا سقف پنج میلیون تومان پرداخت می شود.

به گفته وی با توجه به دوری و نزدیکی مسافت شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی و درخواست ها از دانشگاه ها، وام ها پرداخت می شود، حداقل مبلغ وام دانشجویی در مراسم اربعین حسینی یک تا ۲ میلیون تومان و حداکثر پنج میلیون تومان است، بعضی از دانشگاه ها قسمتی از هزینه های سفر را خودشان پرداخت می کنند.

عزاداری هیات های دانشجویی در محضر رهبر معظم انقلاب

از برنامه های دانشگاه های کشور برای برپایی با شکوه تر اربعین عزاداری جمعی از هیات های دانشجویان سراسر کشور در روز چهارشنبه مصادف با اربعین حسینی است. مراسم عزاداری و پیاده روی دانشجویان از ۶ صبح با تجمع در مسجد دانشگاه تهران آغاز می شود و با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) و عزاداری در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه پیدا می کند.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

کاروان اربعین حسینی دانشگاه تهران با حضور ۴۰۰ نفر

دانشگاه تهران برای این منظور ستاد اربعین دانشگاه تهران را تشکیل داد و در قالب این ستاد تسهیلاتی را در اختیار مشتاقان پیاده روی اربعین این دانشگاه قرار داد. تسهیلات لازم برای شرکت اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تهران در مراسم پیاده‌روی اربعین سال ۱۴۰۲ از سوی هیات عاشقان ثارالله و هیات دانشجویی اصحاب الحسین (ع) دانشگاه تهران با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فراهم شد. همچنین امسال نیز تمهیداتی برای اعزام تعدادی از دانشجویان نابینا این دانشگاه دیده شده است.

بر اساس اطلاعیه هیات عاشقان ثارالله دانشگاه تهران، هزینه تقریبی هر نفر بابت رفت و برگشت در داخل ایران و عراق و دیگر هزینه‌های جانبی برای زائر اولی‌ها حدود سه میلیون تومان و برای مابقی افراد حدود ۴.۵ میلیون تومان بود.

هیات عاشقان ثارالله دانشگاه تهران همچنین از دانشگاهیانی که آمادگی خدمت به زائران اربعین در طول سفر و در موکب دانشگاه تهران را دارند، دعوت کرد تا آمادگی خود را در ضمن ثبت‌نام اعلام کنند.

اولین کاروان دانشجویی دانشگاه تهران با ۴۰۰ نفر ۴ شهریور ماه با بدرقه رییس این دانشگاه عازم مراسم باشکوه پیاده روی اربعین شدند. همچنین کاروان ویژه دانشجویان نابینا نیز به این سفر معنوی اعزام شدند که ۱۰ دانشجوی نابینا و ۱۰ نفر همراه آنها در کاروان دانشجویی آنها را همراهی می کنند.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

کاروان اربعین حسینی دانشگاه شریف

دانشگاه صنعتی شریف هم مانند سال های گذشته در اطلاعیه هایی برنامه های خود را برای ارایه تسهیلات به دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه اعلام کرد و از متقاضیان خواست که برای حضور در این سفر معنوی به سامانه اربعین این دانشگاه مراجعه و ثبت نام کنند. همچنین ستاد اربعین این دانشگاه، امکان اولیه حضور در این مسیر نورانی به صورت هوایی فراهم کرد.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

همچنین هیات الزهراء این دانشگاه کاروان پیاده روی ویژه خواهران و برادران را برگزار کرد و ظهر چهارشنبه (هشتم شهریور) کاروان اربعین پسران دانشگاه صنعتی شریف از مقابل دانشکده هوافضا به سمت راه‌آهن تهران حرکت کرد تا با قطار به مرز چذابه برود. همچنین کاروان هوایی اساتید و فارغ‌التحصیلان شریف هم این روزها با چند پرواز راهی سفر اربعین می شوند.

کاروان برادران هیات الزهراء امسال با ۲۵۰ نفر و کاروان بانوان هم با حضور ۱۰۰ نفر برای این سفر زیارتی راهی عراق شدند و علاوه بر زیارت حرم ائمه، در مراسم پیاده‌روی شرکت کردند.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

کاروان کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی

ستاد اربعین دانشگاه علامه طباطبائی هم امسال به همت هیات امام علی (ع) این دانشگاه از ۲۵ مردادماه اقدام به ثبت نام و برگزاری کاروان پیاده روی کرد. اولین کاروان کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه با ۱۲۵ نفر روز سه شنبه، هفتم شهریورماه ۱۴۰۲، با بدرقه مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه و جمعی از مدیران و دانشگاهیان، عازم پیاده‌روی اربعین شد.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

همچنین دانشگاه علامه طباطبائی طبق برنامه ریزی ها قرار است به مناسبت اربعین حسینی، ششمین همایش بین‌المللی اربعین حسینی با عنوان «اربعین؛ همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی در محورهای اربعین؛ سیاست و روابط بین الملل، مطالعات فرهنگی – اجتماعی، مطالعات مدیریتی – اقتصادی، الهیات و فلسفه، هنر و ادبیات، روان شناسی و سلامت، اربعین و علوم ارتباطات و تجربه زیسته ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲، با حضور دانشمندان جهان اسلام، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار کند.

کاروان پیاده روی اربعین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

امسال هم دانشگاه علم و صنعت مانند روال سال های قبل با همت بسیج دانشجویی و بخش های فرهنگی این دانشگاه اقدام به ثبت نام و اعزام کاروان پیاده روی دانشجویان و اعضای هیات علمی و کارکنان کرد.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

اولین کاروان زیارتی اربعین حسینی این دانشگاه هم با حضور ۱۵۰ نفر از عاشقان امام حسین (ع) متشکل از دانشجویان و کارمندان روز سه‌شنبه هفتم شهریور ۱۴۰۲ و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد الشهدای دانشگاه و با بدرقه ربیس دانشگاه و همچنین تعدادی از اعضای هیات رییسه و مدیران فرهنگی به سمت عتبات عالیات و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین اعزام شد.

همچنین بیش از۵۰ نفر دیگر از دانشجویان و کارمندان علاقمندان در روزهای آینده به این سفر زیارتی اعزام شوند.

وام قرض الحسنه سه میلیون تومانی به دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی یکی دیگر از دانشگاه بزرگ کشور بود که برای پیاده روی اربعین دانشجویان و اعضای هیات علمی و کارکنان خود تسهیلات داد و در اطلاعیه ای اعلام کرد که به منظور سهولت در انجام سفر اربعین، ستاد اربعین دانشگاه شهید بهشتی مبلغ سه میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت در شش قسط در اختیار کارکنان این دانشگاه قرار می دهد.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که برای دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه مبلغ ۱۵ میلیون ریال کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و پیاده روی اربعین در نظر گرفته است.

کاروان دانشجویی سلام با حضور جمعی از خواهران دانشجو و به همت هیات الهادی(ع) دانشگاه شهید بهشتی پردیس شهید عباسپور با بدرقه جمعی از دانشگاهیان در تاریخ دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ عازم پیاده روی اربعین شدند.

کاروان پیاده روی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم امسال در اطلاعیه ای شرایط و قوانین ثبت نام کاروان پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۲ هیئت کارکنان این دانشگاه را اعلام کرد.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

همچنین این دانشگاه برای رفاه حال کاروان پیاده روی این دانشگاه با پیگیری‌های مدیریت امور اداری دانشگاه اسکان آنها در کربلا رایگان اعلام کرد. این دانشگاه برای کمک هزینه سفر اربعین نیز مبلغ پنج میلیون تومان وام قرض‌الحسنه تسهیلات در نظر گرفت و هزینه اتوبوس را هم امور اداری این دانشگاه پرداخت کرد. اولین کاروان این دانشگاه هم ساعت ۱۶ ظهر جمعه سوم شهریور ماه حرکت کرد.


کاروان پیاده روی دانشگاه الزهرا (س)

دانشگاه الزهرا (س) هم امسال جهت برگزاری یپاده روی اربعین حسینی اقدام به ثبت نام کاروان اربعین کرد و در اطلاعیه ای زمان ثبت نام و سفر را اعلام کرد. همچنین در این اطلاعیه تاکید کرد که هزینه سفر پیاده روی اربعین برای اساتید، کارمندان و کارکنان هر نفر 6 میلیون تومان و برای هر دانشجو چهارمیلیون و 500 هزار تومان است.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

اعزام کاروان بسیج کارکنان و مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای

دانشگاه فنی و حرفه ای نیز امسال جهت برگزاری پیاده روی اربعین حسینی دو کاروان در قالب بسیج کارکنان دانشگاه و کاروان مهارتی را به کربلای معلا اعزام کرد.

کاروان مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با نام ابناء‌الحسین به همت بسیج دانشجویی جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی(ع)، سوم شهریورماه ۱۴۰۲ از محل دانشکده فنی و حرفه‌ای این دانشگاه برای دومین سال متوالی به کربلای معلی اعزام شد.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

این کاروان با هدف خدمت رسانی تخصصی به زائرین اباعبدالحسین(ع) برای دومین سال پیاپی در طریق نجف به کربلا عمود ۷۰۰ برپا ‌شده که خدماتی مانند خیاطی و تعمیرات لباس، کیف و کوله، تعمیرات کفش، تعمیرات کالسکه و ویلچر و پیرایشگری ارایه داد.

دومین کاروان این دانشگاه کاروان بسیج کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بود که روز چهارشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۲ طی مراسمی با بدرقه ریاست و مسوولین این دانشگاه برای پیاده‌روی اربعین حسینی راهی کربلای معلی شدند.

تسهیلات ۶ میلیونی دانشگاه آزاد برای پیاده‌روی اربعین

ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی هم از ۱۵ مرداد در اطلاعیه ای از ثبت نام برای اعزام کاروان پیاده روی اربعین برای کارکنان، دانشجویان و اساتید این دانشگاه خب رداد و رییس این ستاد اعلام کرد که برای مشتاقان حضور در این حماسه عظیم این دانشگاه وام ۶ میلیون تومانی در نظر گرفته است.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

همچنین به گفته رئیس ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی بخش سخت‌افزاری و هماهنگی‌های کلان راهپیمایی عظیم اربعین بر عهده ستاد اربعین حسینی است و بسیج دانشجویی این دانشگاه بخش نرم‌افزاری و آماده‌سازی تجهیزات و همچنین نام‌نویسی دانشجویان را به عهده دارند.

امسال دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که به کارکنان این دانشگاه که به پیاده روی اربعین بروند سه روز مرخصی تشویقی می دهد.

کاروان پیاده روی دانشگاه پیام نور، راه اندازی موکب

دانشگاه پیام نور هم مانند دیگر دانشگاه های کشور اقدام به اعزام کاروان پیاده روی دانشجویان این دانشگاه کرد. بر همین اساس معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نوراعلام کرد که با حمایت صندوق رفاه دانشجویان مبلغ سی میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان اربعین حسینی پرداخت می شود و دانشجویان این دانشگاه باید از طریق سامانه سماح اقدام به ثبت نام می کردند و جمع آوری آمار زائرین دانشجوی پیام نور از طریق مدیران فرهنگی استان های این دانشگاه انجام شد.

دانشگاه پیام نور نیز امسال توسط دانشگاه های استانی خود به سمت مرز خروجی شلمچه چند موکب ایجاد کرد. همچنین برای اولین بار موکب دانشجویان جهان اسلام در عمود ۸۳۱ توسط دانشجویان پیام نور استان خراسان رضوی برای خدمت رسانی به دانشجویان سایر کشورها راه اندازی شد.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

راه اندازی موکب های دانشجویی برای تغذیه و اسکان دانشجویان

ستاد اربعین دانشجویی از راه اندازی موکب‌های دانشجویی جهت ارایه خدماتی از جمله تغذیه و اسکان برای دانشجویان در مسیر راهپیمایی اربعین خبر داد و اعلام کرد که در مجموع بیش از ۴۰ موکب دانشجویی در ایام پیاده روی اربعین از مرزهای خروجی کشور از جمله چزابه، شلمچه، مهران و خسروی تا مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا برپا شده که دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توانند از خدمات این موکب‌های استفاده کنند.


پویش در مدار حبیب

امسال نیز در «پویش در مدارحبیب» شرکت کنندگان و دانشجویان در قالب موکب‌های سیار و به صورت گروهی یا انفرادی در مسیر پیاده روی، در حیطه‌ تخصص و توانمندی خود مشغول به خدمت رسانی می‌شوند. دانشجویان حاضر در این پویش در عرصه سلامت و پزشکی و در حوزه فرهنگی به زائران کمک می کنند.

برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی؛از اعزام کاروان تا راه اندازی موکب های دانشجویی

هدف از این پویش ترویج و فراگیر شدن نهضت خدمت رسانی در اربعین، ارائه خدمت اجتماعی، مادی و معنوی به زائران اربعین و فرهنگ سازی عمومی آن و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی در رفع مشکلات و خدمت رسانی به زائران اربعین عنوان شده است.

علاوه بر موکب‌های دانشجویی که برپا شده، ستاد اربعین دانشگاهیان در هر استان با هماهنگی‌هایی که با موکب‌های مردمی هر استان انجام داده، دانشجویان هر استان می‌توانند در موکب‌های استانی خود استقرار پیدا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha