۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85220002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان بلاتکلیفی ۲۰ ساله یک طرح گردشگری در ملایر با اهتمام دولت سیزدهم

همدان- ایرنا- سال ۱۳۸۲ بود که ساختمانی بر اساس یک تصمیم بدون کار کارشناسی از دل هویت ملی شهر ملایر سر برآورد و در یک جانمایی نامناسب، عملیات اجرایی آن با کاربری هتل در دور دوم شهرداری و شورای اسلامی شهر در باغ تاریخی سیفیه آغاز شد.

به گزارش ایرنا؛ در آن سال‌ها حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه از سوی شهرداری و شورای اسلامی وقت هزینه شد و قرار بود این پروژه در زمینی با زیربنای چهار هزار مترمربع در چهار طبقه احداث شود، رویایی که در مرحله فوندانسیون باقی ماند و همچنان روند اجرایی آن متوقف است، این در حالی است که ظرفیت های گردشگری ملایر قابل توجه بوده و در این بخش نیازمند افزایش زیرساخت ها هستیم.

اگرچه در دوره‌های قبل تلاش‌های وافری برای تعیین تکلیف هتل نیمه‌کاره پارک صورت گرفت، اما همه بی‌نتیجه و در حد حرف باقی ماند تا امروز که حدود ۲ دهه از این تصمیم اشتباه و نادرست می‌گذرد و سرنوشت این زخم کهنه به دور ششم شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر رسیده است.

طی جلسات و نشست‌های متعددی که در دوره‌های قبل صورت گرفت، حرف‌های بسیاری از تخریب بنا، تغییر کاربری و تکمیل هتل به میان شد، اما همه این تصمیمات دور باطلی را طی کرد و شهرداری و شورای اسلامی وقت، معتقد بودند که تخریب و یا تغییر کاربری هتل، به صلاح نیست و سرمایه زیادی را از شهرداری تلف می‌کند و اتلاف بیت‌المال است.

ساخت هتل در پار سیفیه ملایر بدون استعلام و هماهنگی با میراث انجام شد

این در حالیست که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت استان همدان نیز از اینکه در زمان احداث این بنا از نظر کارشناسی میراث فرهنگی استفاده نشده، انتقاد و رعایت استانداردهای مرتبط با هتل و تناسب با فضا و مجموعه پارک را ۲ مساله قابل تامل در ساخت هتل مطرح کرد.

میراث فرهنگی استان همدان ادعا کرد که ساخت و ساز این بنا بدون استعلام و هماهنگی دستگاه متولی در پارک سیفیه احداث شده و باید ملاحظات لازم برای حفظ این اثر تاریخی مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد کرد ۲ طبقه از ارتفاع بنا کاسته و با نظر کارشناسان میراث فرهنگی، فضای باقیمانده تفکیک و متناسب با استانداردهای لازم، هتل تکمیل شود.

از سوی دیگر رئیس شورای اسلامی شهر ملایر در دوره پنجم، معطلی در تعیین تکلیف هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه را یکی از دلایل استیضاح شهردار وقت عنوان کرد و با پیگیری‌های انجام شده، یک طبقه از این ساختمان برداشته و کاربری‌هایی برای قرار گرفتن این پروژه در روند اجرایی تعریف شد.

این نکته قابل ذکر است که اواخر سال ۱۳۹۹ در بازدیدی که رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از این پروژه داشت، او بر همکاری این سازمان برای اتمام پروژه نیمه‌کاره هتل ملایر قول مساعد داد اما هیچ اتفاقی در سرنوشت این ساختمان نیفتاد.

هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه که در گیرودار بی‌تدبیری مدیران وقت سال‌ها خاک می‌خورد و چنین سرمایه عظیمی همچنان در بهترین نقطه شهر محبوس مانده بود، امروز تشنه تصمیمی راهبردی و ایده و خلاقیتی نو از مدیرانی کاربلد است تا از بن‌بست بی‌تدبیری خارج شود تا اینکه به دور ششم شورای اسلامی شهر رسید و اولویت شورا برای انتخاب شهردار قرار گرفت.

شهردار منتخب ملایر نیز در نخستین نطق خبری خود قول مساعد داد هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه در این دوره تعیین تکلیف شود، وعده‌ای که امروز در سایه اهتمام مدیریت عالی شهرستان و نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم، رنگ واقعیت گرفت و به عنوان یکی از مطالبات مهم شهروندان ملایری، در مسیر اجرا قرار گرفت.

گویا بخت هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه به دولت سیزدهم گره خورده بود تا گره کور این پروژه در دولتی که دولتِ رکوردشکنی و کارهای سخت است، باز شود.

در همین راستا، شهردار ملایر اوایل خردادماه امسال خبر از برگزاری مناقصه احداث هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه ملایر را داد و افزود: سال‌هاست این پروژه لاینحل و نیمه‌کاره مانده است که به همت شورای اسلامی شهر، فرماندار ویژه ملایر و دیگر دست‌اندرکاران، تعیین تکلیف شد.

«مجید فرجی» بیان کرد: با توجه به آنکه عرصه و اعیان پارک سیفیه موقوفه است، به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای ورود به این موضوع ندارند.

وی ادامه داد: در نهایت مقرر شد طبق نظر اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری با نظر کارشناسی مشاور، ساختمان نیمه‌کاره برای احداث هتل مد نظر قرار گیرد و به زودی به مناقصه گذاشته خواهد شد و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

پایان بلاتکلیفی ۲۰ ساله هتل نیمه‌کاره ملایر با اهتمام دولت سیزدهم

کمبود مراکز اقامتی در ملایر

شهردار ملایر ایجاد مراکز اقامتی و هتل را یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری به ویژه در زمان برگزاری جشنواره‌هایی همچون مبلمان منبت عنوان و بیان کرد: تکمیل هتل نیمه‌کاره پارک نقطه شروعی برای ایجاد و توسعه مراکز اقامتی و افزایش ورود گردشگران به ملایر است.

فرجی با بیان اینکه تامین اعتبارات ساخت و تکمیل این هتل توسط شهرداری انجام می‌شود، گفت: به محض انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی آن در شرف آغاز شدن است.

وی یادآور شد: با توجه به گذشت ۲۰ سال از عمر این ساختمان و ایمنی اسکلت، وضعیت پروژه توسط مشاوران و گروهی از مهندسان ساختمان بررسی و طراحی‌ها براساس وضع موجود انجام شده است.

وی تاکید کرد: از طرفی ساختمان این بنا ابتدا در پنج طبقه طراحی شده بود که سه سال پیش ۲ طبقه از ساختمان حذف شد که کمک زیادی به کاهش وزن سازه می‌کند.

در همین راستا، با توجه به ضرب‌الاجلی که فرماندار ویژه ملایر برای تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام شهرستان همچون هتل پارک طبق سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم مبنی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره تعیین کرد، یکی از خبرهای هفته دولت امسال، تعیین تکلیف هتل پارک و آغاز عملیات اجرایی آن بود.

در این رابطه شهردار ملایر همزمان با هفته دولت امسال این خبر خوش را به شهروندان ملایری داد که عملیات اجرایی هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه آغاز شده و یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت و تکمیل این هتل در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع اختصاص یافته است.

با این اقدام عملا خون تازه‌ای وارد رگ‌های گردشگری شهر و هتل نیمه‌کاره پارک شد تا جهان شهر ملایر در کنار تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد، پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور باشد و فصل جدیدی پیش روی صنعت گردشگری و توسعه این شهر قرار گرفت.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر در حال حاضر دارای یک هتل «کریم خان زند» با ظرفیت بیش از یکصد نفر است که در ورودی شهر ملایر از محور همدان در دریاچه کوثر واقع شده و با توجه به گردشگرپذیر بودن این شهر، نیازمند هتل‌های دیگر متناسب با استانداردهای روز است.

دومین هتل ملایر که بنای آن در دهه ۱۳۸۰ در پارک سیفیه ملایر گذاشته شد، پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی، امسال با اهتمام دولت سیزدهم، شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر و اختصاص اعتبار، عملیاتی شد.

درباره باغ تاریخی سیفیه نیز باید گفت این مجموعه یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های کشور است که در سال ۱۳۰۴ توسط «عبدالمحمد میرزا سیف الدوله» یکی از نوه‌های فتحلی شاه که در آن زمان حاکم ملایر بود، احداث شد و مساحت آن ۱۰ هکتار است و در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

میراث فرهنگی در تلاش است پرونده باغ تاریخی سیفیه را به ۹ باغ ایرانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو الحاق کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha