سند یزد نوین، بستر مردمی‌سازی برای حرکت استان به سمت توسعه را هموار کرده‌است

یزد - ایرنا - رییس مرکز پیشرفت و عدالت استان یزد با تبیین اقداماتی که برای اجرای سند یزد نوین انجام شده‌است، گفت: این سند که روح حاکم بر آن مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی و مردم در کنار اقدامات دولت برای توسعه استان است، توانسته بستر مناسبی را برای مردمی‌سازی توسعه در یزد فراهم سازد.

به گزارش ایرنا، اکرم فداکار روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی مرکز پیشرفت و عدالت استان اظهار داشت: یکی از مشکلات برنامه‌هایی که تاکنون برای توسعه تهیه شده در این است که در زمان اجرا با مشکل مواجه می‌شوند، به عنوان مثال در استان سند آمایش تهیه شده برای استان، سیاست‌های اجرایی دیده نمی‌شود اما در سند یزد نوین، رویکرد جمع‌سپاری با مشارکت بخش خصوصی، صاحب نظران دانشگاهی و مدیران دستگاه‌ها در ۱۵ محور برای توسعه استان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در قالب این سند برنامه‌های متعدد اجرایی با رویکرد تمدن‌سازی دیده شده است و بکارگیری ذی‌نفعان هر بخش و مردمی سازی عملی در قالب ۱۷۸ پروژه برنامه‌ریزی شده که بخشی از این پروژه‌ها هم اکنون در حال اجراست و باید مراقبت شود که در فرایند اجرا دچار روزمرگی نشوند که به همین منظور مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت روی پروژه‌ها تمرکز مستمر دارد و اصلاح و تکمیل آنها را دنبال می‌کند.

سند یزد نوین، بستر مردمی‌سازی برای حرکت استان به سمت توسعه را هموار کرده‌است

فداکار تصریح کرد: در استان روی سرمایه انسانی بیشترین تمرکز صورت گرفته زیرا تمدن‌سازی مستلزم تربیت منابع انسانی کارآمد است و در کنار آن تلاش می‌شود تا گفتمان‌سازی در تمام سطوح جامعه برای تحقق اهداف این افق اتفاق بیفتد.

رییس مرکز پیشرفت و عدالت استان یزد، روح حاکم بر سند یزد نوین را، بهره‌وری و نوآوری در کنار توجه به ابعاد فرهنگی بیان کرد و گفت: ۷۲ نهاد به عنوان دستگاه متولی، در کنار بخش خصوصی و دانشگاه‌ها برای پیگیری اهداف این سند همکاری می‌کنند.

نمونه‌هایی از نتایج حرکت در مسیر سند یزد نوین

فداکار با تشریح برخی شاخص‌های استان در ارتباط با افق و برنامه‌های سند یزد نوین اظهار داشت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان در این سند بالا پیش‌بینی شده و با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، امسال افزایش ۲۹ درصدی شرکت‌های دانش بنیان را در استان شاهد هستیم.

وی از استقبال شرکت‌های داخل استان برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (‏CVC‏) خبرداد و یادآور شد: تاکنون در این زمینه چند مورد سرمایه گذاری قابل توجه در استان انجام شده که سنگ آهن مرکزی برای راه اندازی اولین سی وی سی حوزه معدن در استان ۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

فداکار ادامه داد: تمام محورهای افق یزد نوین با نگاه به آینده آماده شده، به عنوان مثال در زمینه توسعه گلخانه‌ها در استان به دنبال گلخانه‌های قدیمی نیستیم بلکه اجرای سیستم‌های نوین در این زمینه در دستور کار است، همچنین در زمینه تولید بذر نیز با وجود آنکه احساس می‌شد در استان زمینه این فعالیت وجود ندارد اما اقدامات مختلفی در ارتباط با یک هزار و ۱۵۰ لاین بذر هیبریدی در حال پیگیری است که نتیجه آن تولید ۲۰ بذر جدید بوده که مورد کشت قرار گرفته است.
وی توسعه مزارع تولید برق خورشیدی، برنامه‌ریزی برای بروزرسانی صنعت نساجی و پوشاک به عنوان یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی استان، توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی و در کنار آن ورزش همگانی با توجه به اهمیت سلامت شهروندان، راه‌اندازی خط هوایی یزد ایر در راستای رونق و توسعه صنعت گردشگری و ایجاد شرکت حمل و نقل باربری ریلی با توجه به رتبه نخست استان یزد در این بخش را از برنامه‌های اجرایی استان در راستای اجرای سند یزد نوین برشمرد.

رییس مرکز پیشرفت و عدالت استان یزد در خاتمه یادآور شد: پایه سند یزد نوین پایداری استان است، هر آنچه که در این سند نوشته شده در راستای توسعه پایدار استان است و انتظار می‌رود بخش‌های مختلف به خصوص بخش خصوصی در تحقق برنامه‌های این چشم انداز مشارکت بیشتری داشته باشند که در این زمینه از رسانه‌های استان می‌رود با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب ، به شتاب بخشی اجرای این برنامه‌ها کمک کنند.

سند یزد نوین که چشم اندازی برای توسعه استان یزد است، سال گذشته از سوی استاندار ارائه و رویکردهای توسعه استان بر اساس اولویت‌ها و برنامه‌های این سند اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha