اعلام آمادگی اردوغان برای میانجیگری؛ شرط پوتین برای احیای قرارداد غلات

مسکو- ایرنا- روسای جمهوری روسیه و ترکیه در پایان مذاکرات سه ساعته خود در شهر سوچی در جمع خبرنگاران حاضر شدند؛‌در این میان ولادیمیر پوتین از شرط خود برای احیای قرارداد غلات سخن گفت و رجب طیب اردوغان نیز آمادگی ترکیه را برای میانجیگری میان مسکو و کی‌یف اعلام کرد.

به گزارش منابع خبری روس،‌ رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد که در مذاکرات با اردوغان تمرکز زیادی درباره وضعیت اوکراین و توافق غلات صورت گرفته است.
در حالی که یکی از دستورکارهای این مذاکرات، احیای قرارداد غلات عنوان شده بود،‌ پوتین به بیان موضع این کشور در این باره پرداخت و گفت:‌ روسیه زمانی که تمام مفاد توافقنامه به اجرا دربیایید، آماده خواهد بود تا توافق غلات را دوباره احیا کند.
وی با اشاره به عدم تمدید قرارداد غلات از سوی روسیه گفت: غرب روسیه را در مورد ماهیت بشردوستانه معامله غلات فریب داد و بدین ترتیب ما را مجبور کردند از این توافق خارج شویم.

رئیس جمهور روسیه به بیان دلایل مسکو برای عدم تمدید قرارداد غلات پرداخت و در این زمینه اظهار داشت: در حالی که روسیه امنیت را در امتداد کریدور غلات تامین می کرد، طرف مقابل از کریدورهای بشردوستانه برای حملات تروریستی استفاده می کرد.
وی خاطرنشان کرد: قرار نبود مسیرهای تعیین شده برای حمل غلات برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار گیرند، اما «طرف مقابل» از آنها استفاده می کند.

روسیه پیشنهاد میانجیگری برای حل و فصل بحران اوکراین را رد نکرده است
پوتین در ادامه تأکید کرد:‌ روسیه قصد دارد به صادرات مواد غذایی و کود خود ادامه دهد و در آستانه تکمیل مذاکرات با ۶ کشور آفریقایی برای تحویل غلات است.
وی همچنین اظهار داشت:  روسیه هرگز پیشنهاد میانجیگری برای حل و فصل اوضاع اوکراین را رد نکرده است، اما کی یف تمام توافقات را به زباله دانی فرستاد.
وی در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی درباره ضد حمله اوکراین به روسیه نیز گفت: این ضد حمله نتیجه ای جز شکست برای  کی‌یف نداشته است. 
پوتین در ادامه با اشاره به بررسی موضوع هاب گازی در ترکیه در این مذاکرات اظهار داشت:‌ روسیه تامین کننده قابل اعتماد گاز بوده و خواهد بود و قصد دارد به صادرات گاز خود به ترکیه و کشورهای ثالث ادامه دهد.
رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به مذاکرات روسای بانک‌های مرکزی روسیه و ترکیه در شهر سوچی همزمان با مذاکرات سران دو کشور گفت:‌ شاهد استفاده از ارزهای ملی در مبادلات مالی میان دو کشور هستیم و استفاده از دلار و یورو رو به کاهش است. 
وی خاطرنشان کرد:‌ روابط روسیه و ترکیه در همه زمینه ها با موفقیت در حال توسعه است و در مجموع، دیدارمان موفقیت آمیز بود. 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی با همتای روس خود گفت: آنکارا آماده میانجیگری برای حل و فصل بحران اوکراین است.
اردوغان با بیان اینکه در مذاکرات با پوتین،‌به صورت گسترده درباره توافق غلات صحبت کردیم، گفت: این توافق نقش بسزایی در جلوگیری از بحران غذایی در جهان ایفا کرده است و از این رو، باید تلاش کرد که آن را احیا کرد. 
وی تأکید کرد:  ترکیه انتظارات روسیه در مورد "معامله غلات" را در نظر می گیرد. 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه دوشنبه در بدو ورود به شهر سوچی در روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و درباره موضوعاتی همچون قرارداد غلات،‌ بحران اوکراین، ایجاد هاب گازی و ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه با وی گفت و گو کرد.
دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پایان این مذاکرات اعلام کرد که مذاکرات پوتین و اردوغان، طیف گسترده ای از مسائل را شامل می شد و بسیار سازنده بود.

ابتکار دریای سیاه مشهور به توافق غلات که ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ (۲۲ جولای ۲۰۲۲) توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امضا شد، در سایه تنش و جنگ میان دو طرف اصلی این قرارداد، عمری کمتر از یکسال داشت.
این توافق برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین که به طور مشترک بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را به خود اختصاص می دهند، شکل گرفته بود.
در بخش نخست این توافقنامه، یک کریدور امن از طریق مناطق دریایی تحت کنترل نیروی دریایی روسیه در زمان عملیات نظامی این کشور در اوکراین مشخص شد. این بخش با انتقال ده ها میلیون تن غلات از جمله ذرت، گندم، جو و آفتابگردان اجرا شد. نفت نیز به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی از طریق کریدورهای امن صادر شده است.
بخش دوم این توافقنامه به صادرات مواد غذایی و کود روسیه اشاره دارد که مسکو اعتقاد دارد این بخش اجرایی نشده است و متأثر از اقدامات آمریکا و اروپا، بانک ها از اعطای وام برای خرید غلات روسیه خودداری و بیمه ها نیز از ترس تحریم ها از ارائه بیمه نامه برای محموله ها و کشتی های روسیه خودداری کرده اند.
در چنین شرایطی، بانک کشاورزی «روس سیلخوزبانک» روسیه که در بخش کشاورزی متمرکز است، از سامانه پیام رسان بانکی بین المللی موسوم به سوئیفت جدا ماند که منجر به مشکلاتی در پرداخت‌های بین‌المللی مسکو شد.
روسیه قبل از اعلام موضع خود در زمینه عدم تمدید توافقنامه غلات، گفته بود که خواسته هایش در مورد قسمت دوم توافق برآورده نشود، توافق را تمدید نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha