توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی + فیلم

مشهد- ایرنا- حجم تخصیص اعتبارات طرح‌های هادی و اهتمام بیش از پیش به ساماندهی مسکن و تامین زمین مناسب برای روستاییان خراسان رضوی به منظور نوسازی و ساخت خانه مناسب برای آنان در ۲ سال گذشته نشان از آن دارد که توسعه روستا گرانیگاه توجه دولت سیزدهم به این استان بوده است.

به گزارش ایرنا، گسترش پهنه شهرها و روستاهایی که ناگزیر از اتصال به آنها می شوند نتیجه ای جز گسترش فقر و افزایش شکاف طبقاتی ندارد، ضمن اینکه خالی شدن روستاها از سکنه، تامین امنیت مناطق به ویژه مرزها را دچار مشکل می کند، با این اوصاف مسکن مناسب مهمترین عامل برای ماندگاری روستاییان در روستا و جلوگیری از مهاجرت آنان به شمار می رود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسوولیت توسعه خدمات زیرساختی و مسکن را در روستاها برعهده دارد و این امر را از طریق تهیه و اجرای طرحهای هادی، پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض برای بهسازی مسکن روستایی، صدور سند برای خانه های روستایی و همچنین ارائه کمک هایی در قالب خدمات رفاهی در روستاها دنبال می کند.

دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته ۲ اقدام مهم را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها دنبال کرده است که نخست ساخت مسکن یا بهسازی خانه های روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن و دوم اختصاص قیر رایگان و اجرای طرح هادی برای توسعه خدمات و فراهم کردن شرایط بهتر زیستی برای روستاییان بوده است.

مسئولیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای استان به این بنیاد واگذار شده است که شامل تامین زمین، پیگیری برای صدور پروانه ساختمانی و شروع عملیات اجرایی می شود.

توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی + فیلم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز مشهد در میزگردی که به منظور تبیین اقدامات دولت در حوزه بنیاد در ۲ سال گذشته برگزار شد، گفت: مسوولیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای استان به این بنیاد واگذار شده است که شامل تامین زمین، پیگیری برای صدور پروانه ساختمانی و شروع عملیات اجرایی می شود.

سیدرضا موسوی نیا افزود: قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن، زمین لازم برای ساخت واحدها تامین می شود که در این راستا از طریق بازنگری در طرحهای هادی روستایی و الحاق زمین به روستا یا رفع مشکلات تملک، در مجموع ۴۰ هزار قطعه زمین در روستاهای استان برای این طرح تامین شده که امید است این تعداد تا پایان سال به ۸۰ هزار قطعه برسد.

وی اظهار داشت: قرار بود که امسال در هفته دولت ۳۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای خراسان رضوی واگذار شود که این موضوع به زمان دیگری موکول شد.

وی بیان کرد: برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در شهرها نیز زمین های خوبی با همکاری استانداری و فرمانداری تامین شد که در این راستا تاکنون قرعه کشی برای واگذاری زمین ها در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان انجام گرفته و ساخت واحدها نیز آغاز شده است، کار ساخت برخی واحدها در شهرهایی مانند جغتای، فریمان و گناباد به پایان رسیده و مردم در آن ساکن شده اند.

توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی + فیلم

اتمام ساخت بیش از سه هزار واحد در قالب طرح ملی مسکن

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این میزگرد به تبیین اقدامات این نهاد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرها پرداخت و گفت: بنیاد مسکن عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن را در ۹۲ شهر استان آغاز کرده است که در این راستا تاکنون ۱۷۷ هزار و ۴۳۴ نفر متقاضی نامنوبسی کرده اند که از این تعداد تاکنون ثبت نام ۵۳ هزار و ۶۹۷ نفر تایید و نهایی شده است.

حسین بهروان فر اظهار داشت: برای ۴۱ هزار و ۲۳۸ واحد شهری در این طرح زمین اختصاص یافته که از این تعداد عملیات اجرایی ۶ هزار و ۶۱۳ واحد آغاز شده است که هزار و ۳۰۰ واحد در مرحله اسکلت بندی، ۵۰۰ واحد در مرحله سفت کاری و ۱۶۰ واحد در مرحله نازک کاری قرار دارد.

وی افزود: بنیاد مسکن در زمین هایی اقدام به ساخت مسکن می کند که یا تغییر کاربری داده یا به شهر الحاق شده باشد، تاکنون ۱۶ هزار و ۱۸۸ پروانه ساختمانی نیز برای متقاضیان این طرح در حوزه شهری خراسان رضوی صادر شده و عملیات اجرایی ۹۴ واحد به اتمام رسیده است.

برنامه نهضت ملی مسکن در حوزه روستایی استان ساخت ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که سه هزار واحد مسکونی از این تعداد آماده بهره برداری شده است.وی گفت: خانه های طرح نهضت ملی مسکن در حوزه بنیاد مسکن خراسان رضوی در قالب مسکن روستایی، مسکن حمایتی و انبوه سازی ساخته می شود که حدود ۷۰۰ واحد توسط انبوه سازان در حال ساخت است و در آن زمین تحویل مردم شده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: انبوه سازان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، خانه های طرح نهضت ملی مسکن را به صورت یک طبقه، در شهرهای بیشتر از ۲۵ هزار نفر تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که شامل هشت شهر استان می شود، به صورت ۲ تا سه طبقه می سازند.

بهروان فر اظهار داشت: در حوزه پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بانکهای مسکن، ملی، ملت و تجارت متولی هستند که تاکنون قرارداد هزار و ۵۱۹ نفر از متقاضیان این طرح با بانکها منعقد شده که بیشترین سهم را بانک مسکن داشته است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: برنامه نهضت ملی مسکن در حوزه روستایی استان ساخت ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که تاکنون سه هزار واحد مسکونی از این تعداد آماده بهره برداری شده است.

احسان پروایی اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم، بنیاد مسکن خراسان رضوی پرداخت کمک های بلاعوض را برای اتمام خانه های مسکونی نیمه تمام اقشار کم درآمد در قالب انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی آغاز کرده که در این راستا تاکنون ۸۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه نیز برای مرمت، تعمیر و تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام روستایی به ۶۰۰ فقره به میزان ۱۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی + فیلم

بازنگری هزار و ۱۱۳ طرح هادی روستایی/ روکش آسفالت معابر روستایی به اندازه طول جاده مشهد - تهران

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز به توجه ویژه دولت به توسعه روستاها اشاره و بیان کرد: در سفر نخست هیات دولت به خراسان رضوی ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازنگری طرحهای هادی روستایی استان اختصاص یافت که از محل این اعتبارات هزار و ۱۱۳ طرح هادی روستایی بازنگری شد.

موسوی نیا اظهار داشت: استان خراسان رضوی ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که طرح هادی برای همه آنها تهیه شده است اما پیش از این دولت، سالانه برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ روستا طرح هادی تهیه می شد اما در دولت سیزدهم در طول یکسال برای هزار و ۱۱۳ روستا طرح هادی جدید تهیه شد.

وی دلیل شتاب گرفتن تهیه طرح هادی را پایه مطالعاتی دانست که برای این مهم گذاشته شده است و گفت: با انجام این مطالعات مشکل مردم به لحاظ توسعه و الحاقات به روستاها حل و زمینه اسکان بیشتر مردم در روستاها و مهاجرت معکوس فراهم شد.

موسوی نیا خاطرنشان کرد: در سفر نخست هیات دولت به خراسان رضوی ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح هادی روستایی به استان اختصاص یافت که قرار است امسال نیز سه هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر به این موضوع اختصاص یابد.

در سفر نخست هیات دولت به خراسان رضوی ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح هادی روستایی به خراسان رضوی اختصاص یافت که قرار است امسال نیز سه هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار به این موضوع در استان اختصاص یابد.مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: امسال در هفته دولت هزار و صدمین طرح هادی روستایی استان آماده بهره برداری شد، در این طرح علاوه بر اینکه رفاه برای مردم فراهم می شود به حفظ خانه آنها به عنوان سرمایه با صدور سند کمک می شود.

موسوی نیا با بیان اینکه طرحهای هادی روستایی در جی.آی.اس قرار گرفته است، افزود: امروز همه روستاهای خراسان رضوی روی نقشه جی آی اس مشخص شده و مشخصات کامل خانه های روستایی از حیث کیفیت و نوع ساخت آنها نیز قابل رویت است، اجرای طرحهای هادی روستایی در خراسان رضوی سطح مطالبات مردم روستا را نیز افزایش داده و باعث شده است تا رفاه بیشتری نسبت به قبل داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: در دولت سیزدهم قیری که به این استان اختصاص یافته ۲ برابر پنج سال قبل از این دولت بوده و میزان قیر اختصاص یافته به این استان در مدت مزبور چهار برابر استانهای مشابه است.

وی خاطرنشان کرد: پارسال ۴۴ هزار تن قیر رایگان از سوی دولت به بنیاد مسکن خراسان رضوی اختصاص یافت که با آن ۵۵ میلیون مترمربع از معابر ۴۰۰ روستای استان، که به اندازه طول جاده مشهد - تهران است، آسفالت شده است و امسال نیز معابر ۸۰۰ روستای دیگر استان با قیر رایگانی که دولت سیزدهم اختصاص می دهد، از روکش آسفالت برخوردار خواهد شد.

موسوی نیا اظهار داشت: در چهار سال قبل از دولت سیزدهم در مجموع ۶۰ هزار و ۴۶۵ تن قیر برای روکش معابر ۸۸۹ روستای خراسان رضوی استفاده شد در حالی که در ۲ سال گذشته از دولت سیزدهم ۶۲ هزار و ۹۹۷ تن برای روکش آسفالت هزار و ۲۰۹ روستا اختصاص یافت که با مشارکت دهیاریها معابر روستایی آسفالت شد.

توسعه روستایی، گرانیگاه توجه دولت سیزدهم در خراسان رضوی + فیلم

کاهش خانه های کم دوام روستایی در دولت سیزدهم

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آمار خانه های کم دوام روستایی استان مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ است، گفت: در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا سرشماری نفوس و مسکن به زمان دیگری موکول شد لذا آمار ۷۲ درصدی خانه های کم دوام در استان نیز تغییر زیادی داشته است.

پروایی با بیان اینکه میزان واحدهای کم دوام روستایی در خراسان رضوی کاهش یافته و به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد رسیده است، افزود: در سرشماری جدید نفوس و مسکن بسیاری از خانه های جدید و با دوام روستایی که خارج از محدوده روستا بودند نیز وارد محدوده شده و در زمره آمار قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر مرکز آمار ایران واحدهای بناساز را هم در زمره واحدهای کم دوام و نیازمند بازسازی به شمار می آورد، در حالی که بسیاری از آنها در زمره واحدهای مقاوم هستند.

معاون بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۵ که سرشماری نفوس و مسکن در کل کشور انجام شود، شاهد ارتقای تعداد خانه های بادوام روستایی در کل استان خواهیم بود.

جلب مشارکت خیران برای ساخت ۲۳۵ واحد ویژه محرومان

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی در خصوص مسکن خیران گفت: با کمک خیران استان ساخت ۲۳۵ واحد مربوط به محرومان استان در آیینی با حضور نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد که امیدواریم شمار واحدهای در حال ساخت برای محرومان استان تا پایان سال جاری به هزار واحد برسد.

کمکهای خیرین مسکن ساز به حساب ۱۰۰ امام راحل در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واریز می شود و کمتر از یک ماه ۲ برابر شده و صرف هزینه ساخت مسکن برای محرومین می گردد.موسوی نیا اظهار داشت: ساخت ۱۰۳ واحد مسکونی ویژه محرومان در منطقه "چاهشک" استان تا دیماه امسال به پایان رسیده و تحویل آنان خواهد شد، در این طرح فرد با تامین مبلغ مناسبی به میزان سه تا چهار میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و کمک های بلاعوض صاحب واحد مسکونی ۶۶ تا ۷۶ متری می شود.

وی بیان کرد: کمک های خیران مسکن ساز به حساب ۱۰۰ امام راحل (ره) در بنیاد مسکن واریز می شود و کمتر از یک ماه ۲ برابر شده و صرف هزینه ساخت مسکن برای محرومان می شود، افزون بر این در روستاها زمین تقریبا رایگان (۹۹ ساله) تحویل متقاضیان شده و برای افراد نیازمند پروژه مسکن تعریف می شود.

وی اضافه کرد: در ساخت مسکن برای افراد محروم برخی از مصالح ساختمانی به صورت رایگان تامین می شود، زیرا واحدهای نیمه تمامی وجود دارند که فرد برای اتمام ساخت آن نیازمند کمک است در این راستا تفاهم نامه ای با بنیاد مستضعفان در حال انعقاد داریم تا از این محل بتوانیم مصالح ساختمانی رایگان برای محرومان تامین کنیم.

مدیرکل بنیاد خراسان رضوی گفت: واحد مسکونی در روستا با تسهیلات و کمکهای خیران و بلاعوض تمام می شود، روستایی نیز باید مبلغی را به عنوان آورده خود به ساخت خانه اختصاص دهد که در این بخش از نهادهایی مانند بسیج سپاه یا بسیج سازندگی کمک گرفته می شود.

بیشتر بخوانید:

پیشرفت ۴۷ درصدی اجرای طرحهای هادی روستایی در خراسان رضوی

تامین زمین نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در دولت سیزدهم ۴۰ برابر شد

طرح تحول روستاهای خراسان رضوی در دستور کار است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha