۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۴۱
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85220474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشرفت اَبَر پروژه آبرسانی همدان از سد تالوار به ۸۸ درصد رسید

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: عملیات اجرایی اَبَر پروژه آبرسانی بلند مدت از سد تالوار به همدان به سرعت در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی این پروژه هم‌اینک به ۸۸ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا اخلاص‌مند عصر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با گرامیداشت فرارسیدن ایام اربعین حسینی و ۱۵ شهریور سالروز تشکیل شرکت آب منطقه‌ای افزود: طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان بزرگ‌تربن پروژه در دست اقدام شرکت آب منطقه‌ای همدان است و در طول ۲ سال گذشته مقامات عالی کشور و وزارت نیرو از نزدیک پیگیر اجرای آن بودند.

این مسوول اظهار کرد: پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان دارای ۱۴۸ کیلومتر خط انتقال است که به طور ۱۰۰ درصد لوله‌گذاری آن انجام شده است و با اجرای خط بای پس، هم اینک آب در آن جریان دارد.

وی تصریح کرد: این پروژه سه ایستگاه پمپاژ دارد که آب را با ارتفاع ۵۷۶ متر به تصفیه خانه مهاجران، و پس از آن به همدان، منتقل می‌کند.

اخلاص‌مند ادامه داد: ایستگاه یک و ۲ این طرح نزدیک به ۹۰ درصد، ایستگاه شماره سه بیش از ۸۶ درصد، تامین برق آن ۱۰۰ درصد و احداث پست برق آن ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باقیمانده کار مربوط به محوطه سازی و نماسازی اطراف است.

وی با اشاره به بازدید وزیر کشور از تصفیه‌خانه مهاجران در ماه گذشته تاکید کرد: این تصفیه خانه به سرعت در حال تکمیل است و با تخصیص اعتبارات لازم ظرفیت آن به یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی بلند مدت از سد تالوار به همدان از مصوبات سفر رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به همدان است،افزود: این پروژه در طول ۱۷ سال تنها ۳۲ درصد پیشرفت داشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با عزم راسخ دولت، در طول ۱۷ ماه به پیشرفت ۸۸ درصدی رسید.

وی اظهار کرد: همه اعتبار تخصیص یافته به این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۸۸۶ میلیارد تومان بود که در دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نطر گرفته شد و تا کنون ۸۳۸ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

اخلاص‌مند تصریح کرد: بر اساس برآوردهای سال جاری حدود یک هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است تا پروژه به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: با تلاش صورت گرفته هم اینک نزدیک به ۹۵۰ لیتر آب از طریق خط برسانی بلند مدت از سد تالوار و تصفیه خانه مهاجران، وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: آین آب برای ما هزینه زیادی دارد و اگر منابع آبی به حد و اندازه های نیاز برسد، تلاش می کنیم انتقالی بین حوضه‌ای را کاهش دهیم.

وی افزود: ساخت سد خرم رود دومین طرح بزرگ استان همدان در شرکت آب منطقه‌ای است که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با هدف تامین آب آشامیدنی ۵۵ روستا، بهبود شرایط کشاورزی و زیست محیطی در حال ساخت است.

اخلاص‌مند افزود: این سد از نوع خاکی همگن، با طول تاج ۱۷۰ متر است و گنجایش ذخیره آب در مخزن آن به ۸.۸ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی این سد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از یال ۱۳۹۶ آغاز و حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تاکید کرد: اگر امسال اعتبار مورد نیاز برای ساخت این سد به موقع تامین شود، فرآیند آبگیری آن از اسفند ماه آغاز و سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: سد گرین نهاوند سومین طرح بزرگ این شرکت است که با گنجایش ۱۰ میلیون متر مکعب و ظرفیت تامین آب سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب در حال اجرا است.

اخلاص‌مند ساماندهی بندهای انحرافی رودخانه بالادست سد اکباتان را یکی از مهمترین دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و گفت: امسال ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ابن طرح تخصیص داده شد و در این زمینه ساماندهی رودخانه‌های دره مرادبیک و عباس‌آباد نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طول رودخانه‌های استان همدان بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، گفت: در راستای اجرای طرح‌های تعادل بخشی تا کنون ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان تعیین حریم شده است و تلاش داریم از طریق اعتبارات استانی و ملی رودخانه‌ها را ساماندهی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه ساماندهی رودخانه‌ها نقش مهمی در کنترل و مدیریت سیلاب‌ها دارد، اظهارداشت: آب سد تالوار استانداردهای بهداشتی تعریف شده برای آب آشامیدنی را دارد و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آبفا است و هیچگونه مشکلی بهداشتی ندارد.

بزودی ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه آبرسانی همدان تزریق می شود

وی افزود: در سفر رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان همدان مصوب شد ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق تهاتر نفتی به پروژهه آبرسانی از سد تالوار به همدان اختصاص یابد که تا چند ماه آینده ۵۰۰ میلیارد تومان آن محقق می‌شود.

اخلاص‌مند بیان کرد: برای تامین پایدار آب آشامیدنی شهرستان کبودرآهنگ، پایگاه هوایی شهید نوژه و روستاهای اطراف مطالعاتی صورت گرفته است و با صدور مجوز ماده ۲۳، آب مورد نیاز آن از طریق خط انتقال آب از سد تالوار با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اینک نزدیک به ۹۵۰ لیتر آب درثانیه از طریق تصفیه خانه مهاجران در حال بهره‌برداری و انتقال به شبکه آبرسانی شهر همدان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: با انجام فرآینده تصفیه سازی، آرسنیک موجود در این آب به کمتر از حد استاندارد رسیده است و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، این تصفیه خانه در نیمه اول پاییز امسال، با ظرفیت تصفیه یک هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در سه حوضه آبریز واقع شده است، افزود: ۳۳ منابع آبی همدان در حوضه آبریز کرخه، ۵۳ درصد در حوضه فلات مرکزی و ۱۱ درصد در حوضه سپید رود واقع شده است.

اخلاص‌مند تاکید کرد: منابع آبی استان همدان خیلی غنی نیست و همدان سرچشمه است و آبی از این استان گذار نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش بلند مدت در استان همدان ۳۴۳ میلی‌متر است، افزود: در سال آبی جاری ۲۸۹ میلیمتر بارش در استان همدان ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه میزان بارش در حوضه آبریز سد اکباتان نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی سال آبی آینده پر بارش ارزیابی شده است و تلاش داریم به بهترین شکل، بارش‌ها را ذخیره و استفاده کنیم.

وی ادامه داد: پارسال آورد آب سد اکباتان ۱۹.۶ میلیون متر مکعب بود در حالی که امسال این میزان ۱۸.۹ میلیون متر مکعب ثبت شد اما با وجود کاهش آورد آب، با مدیریت صورت گرفته هم اینک ۶.۵ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره داریم. اخلاص‌مند نصریح کرد: امسال مشکلی در تامین آب آشامیدنی نداشتیم و از مردم درخواست داریم با مدیریت مصرف این روزها را هم بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

پنج سد در همدان در حال بهره برداری است

وی با اشاره به اینکه پنج سد در استان همدان در حال بهره برداری داریم، گفت: سدهای اکباتان، آبشینه، کلان، سرابی و شیرین‌سو در حال بهره برداری و سدهای شنجور و نعمت آباد در حال تحویل موقت هستند و سال آینده بهره برداری می شوند.

وی ادامه داد: استان همدان ۱۴ دشت دارد که از ابن تعداد هفت مورد محدوده مطالعاتی ممنوعه بحرانی و هفت دشت دیگر ممنوعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا از حفر چاه های غیر مجاز جلوگیری شود و سفره‌های زیر زمینی بیشتر از این دچار بحران نشود.

وی ادامه داد: اگر در حفره‌های سفره های آب زیر زمینی ریزدانه های خاک قرار گیرد موجب فرونشست زمین و در نهایت موجب از دست دادن حجم سفره های آب زیر زمینی می‌شود.

اخلاص‌مند اظهار کرد: برای مصرف بهینه از آب سفره های زیر زمینی باید بهینه عمل کنیم و در بخش کشاورزی به سمت محصولات کم آب بر و پر بازده با رعایت الگوی کشت حرکت کنیم تا منابع آبی برای نسل آینده ذخیره باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه هیچگونه مجوزی برای حفر چاه صادر نشده است، افزود: حدود ۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان داریم که بیشتر آن‌ها چاه‌های دهانه گشاد و خانه باغی است که حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال از آن آب برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز در دستور کار قرار دارد و امسال حدود ۳۷۵ حلقه چاه غیر مجاز مسدود و ۳۳۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نصب شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی از سال ۱۳۹۳ تا کنون تعداد ۶ هزار و ۴۲۲ چاه غیر مجاز مسدود و ۶ هزار و ۷۷۶ مورد کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز کشاورزی نصب شده است.

اخلاص‌مند تاکید کرد: حفظ و حراست از حریم رودخانه‌ها یکی از وظایف شرکت آب منطقه‌ای است و در این راستا مطالعات حریم و بستر رودخانه عباس‌آباد صورت گرفته است‌.

وی گفت: سطح سفره‌های زیرزمینی در دشت همدان، بهار امسال ۱.۵ متر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha