رکوردشکنی مازندرانی‌ها در پیاده‌روی اربعین حسینی

ساری- ایرنا- آخرین داده های آماری حج و زیارت مازندران نشان دهنده نام‌نویسی ۹۲ هزار و ۹۵ نفر از این استان برای حضور در پیاده‌روی اربعین بوده که این رقم نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوولان ستاد اربعین استان پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از مازندران برای راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کنند. افزایش نام‌نویسی زائران مازندرانی برای اربعین امسال در مقایسه با سال ۱۴۰۱ درحالی است که در سال گذشته حدود ۱۰۲ هزار نفر از مازندران در این آیین سوگواری شرکت کردند و براساس اعلام اداره‌کل حج و زیارت استان این میزان نام‌نویسی شدگان امسال از این حیث دارای اهمیت بوده که همچنان زائران استان در مرزهای کشور هستند و پیش بینی می شود فراتر از آمار کنونی به تعداد ثبت نامی های استان اضافه شود.

همچنین در مقایسه با اربعین سال ۱۴۰۰ که حدود ۷۰ هزار مازندرانی برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی ثبت نام کردند آمار فعلی ثبت نام های استان فراتر از انتظار است.

مدیر کل حج و زیارت استان مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت :‌ تاکنون ۹۲ هزار و ۹۵ مازندرانی برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی ثبت نام کردند که با توجه به آمار بالای ثبت نامی ها پیش بینی می شود در روزهای باقی مانده این آمار افزایش بیشتری یابد.

عباس اسمعیلی افزود :‌از این تعداد افراد ثبت نام شده بیشتر از ۷۸ هزار نفر از مرز مهران از کشور خارج شدند و مابقی افراد از مرزهای خسروی، ‌تمرچین و باشماق سفر زیارتی خود را انجام داده اند.

وی ادامه داد:‌ همچنین بیشتر از ۴۳ هزار نفر با اتوبوس و ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر با خودروهای شخصی خود را به مرزها رساندند تا در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کنند.

مدیر کل حج و زیارت استان مازندران با اشاره به اینکه امسال برای نخستین اعزام از طریق قطار انجام شد، ‌ گفت:‌ تاکنون یک هزار و ۱۰۷ نفر از طریق این سیستم حمل و نقل به مرزها اعزام شدند.

وی همچنی تعداد زائرانی که از طریق هواپیما به عراق اعزام شدند را سه هزار و ۶۰۳ نفر اعلام کرد.

مدیر کل حج و زیارت مازندران گفت که علاقه مندی زائران به اهل بیت (ع) در استان موجب شد تمام ارزیابی‌های ما تغییر کند و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۰هزار نفر دیگر از مشتاقان حسینی از مازندران برای حضور در آیین اربعین در کشور عراق نام‌نویسی کنند.

این مقام مسوول همچنین افزایش امنیت و ارایه کمی و کیفی خدمات به زائران در سفر به کربلا را نیز از دیگر دلایل استقبال مردم مازندران و دیگر استان‌ها دانست و افزود: توقف مستمر حج عمره منجر به تغییر مسیر زیارتی مردم استان به سوی کشور عراق شده است.

رکودشکنی مازندرانی‌ها در پیاده‌روی اربعین حسینی

وی با درخواست از متقاضیان حضور در پیاده‌روی اربعین برای تسریع در ثبت نام اعلام کرد: تا ۶ روز دیگر شهروندان برای نام‌نویسی فرصت دارند و بهتر است همچنین زائران سفر خود را به روزهای اوج تردد به کشور عراق موکول نکنند.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران توصیه کرد که زائران برای راحتی سفر دیگران و جلوگیری از ترافیک انسانی و همچنین برای سلامتی خودشان، سفر خود را کوتاه کنند.

اسمعیلی، کوتاه کردن سفر را در ارتقای کیفیت بخشی و پیشگیری از مسائل و مشکلات بهداشتی موثر دانست و تصریح کرد: موکب‌ها و چادرها نیز دارای ظرفیت مشخصی هستند و بهتر است زائران از اقامت طولانی در آنها خودداری کنند.

وی گفت‌:‌ متقاضیان می بایست به سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir مراجعه نمایند؛ این سامانه در پنجره واحد سازمان حج و زیارت که تمام خدمات زیارتی در آن ارایه می شود قرار دارد که در حال حاضر روی موضوع اربعین حسینی متمرکز شده است.

مدیر کل حج و زیارت مازندران با اشاره به اینکه امسال در سامانه سماح خدمات خوبی تعریف شده است افزود : متقاضیان می توانند از وضعیت ازدحام مرزها و مقایسه با سال قبل که با نمودار مشخص می باشد آگاهی یابند و با توجه به نمودار روند ازدحام تردد یا خلوت بودن تردد در مرزها را ملاحظه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha