نماینده مجلس: ۸۰ درصد از نیروهای مشغول به کار در صنایع خمین بومی هستند

خمین - ایرنا - نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۰ درصد از نیروهای مشغول به کار در صنایع و واحدهای صنعتی و تولیدی خمین بومی هستند و این شهرستان دیگر جزو مناطق دارای آمار بیکاری بالا در سطح استان مرکزی نیست.

به گزارش ایرنا، علیرضا نظری روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران خمین، افزود: تا پایان سال گذشته ۳۰ هزار نفر از بیمه اجباری در خمین برخوردار شدند.

وی ادامه داد: سربازی نرفته‌ها، افراد دارای معافیت پزشکی، افراد دارای سن بیشتر از ۴۰ سال، دانش آموختگان رشته‌های عمران، معماری و کشاورزی و جوانانی که انگیزه‌ای برای کار ندارند، جز افراد بیکار خمین هستند.

نماینده مردم خمین در خانه ملت ادامه داد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، پتروشیمی جدید، ماناانرژی و خودروسازی در آینده معضلی به نام بیکاری در این شهرستان وجود نخواهد داشت.

نظری تاکید کرد: افزایش فرصت شغلی در خمین زمینه افزایش ازدواج جوانان را فراهم کرده است و این مهم در کاهش معضلات اجتماعی نقش موثری دارد.

وی با اشاره به ایجاد کمربندی خمین در طی ۲۵ سال گذشته، افزود: اعتبارات مورد نیاز تکمیل این پل در چند مرحله تخصیص یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهر این پل بهره‌برداری شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم اضافه کرد: ساماندهی اراضی در سطح کشور یکی از بحث‌هایی است که به صورت جدی در این کمیسیون در حال پیگیری است.

نظری ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل قانون وراثت، بیشتر اراضی روستایی در اختیار ورثه‌های بسیاری قرار داشت و تکه‌تکه شده است و همین خُرد شدن کشاورزی به معنای نابودی آن است و با توجه به کاهش صرفه اقتصادی، این قطعات به طور معمول به ویلا تبدیل می‌شوند.

وی توضیح داد: طرحی در طول مدت ۱۰ ماه در۴۷ ماده آماده شده که انقلابی در سطح اراضی کشاورزی کشور ایجاد می‌کند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق این قانون، اراضی کشاورزی خُرد نشده و به یکی از ورثه که توان کشاورزی دارد واگذار می‌شود و وی سهم دیگران را خریداری می‌کند یا با کشت از طرف آنها، سهم دیگران را پرداخت می‌کند.

نظری تصریح کرد:در این طرح قصد است به جای خُرد کردن زمین‌های کشاورزی و افزایش تعداد کشاورزان به سمتی حرکت شود که تعداد کشاورزان کمتر و تعداد قطعات بزرگتر شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند بزرگترین طرح مجلس یازدهم در حوزه ساماندهی اراضی کشاورزی باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم، تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای، حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌ها و طراحی سیستم الکترونیکی خرید نان را از اقدامات این کمیسیون در این دوره از مجلس عنوان کرد.

نظری با اشاره به سفر سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی به خمین، گفت: بازسازی قنوات به عنوان یکی از مصوبات این سفر در حال پیگیری است و نشست‌هایی نیز در این خصوص برگزار شده است.

وی یادآور شد: پیش از آن هم، مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال برای بخش کشاورزی خمین اعتبار گرفته شده بود که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

نظری اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و دارای پیشرفت فیزیکی است و در همین راستا اعتباراتی به راه‌هایی مواصلاتی، بیمارستان جدید، بخش کشاورزی و ایستگاه لوبیای خمین در سفر رییس جمهور به استان مرکزی و این شهرستان تخصیص پیدا کرد.

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم ادامه داد: پروژه جاده دلیجان - محلات - خمین -الیگودرز و ازنا به طول ۱۹۴ کیلومتر، نیازمند حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار است اما در این سفر حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار دیده شده است.

نظری درباره مشکلات شهروندان خمین از شرکت توسعه و عمران در این شهرستان، گفت: این مطالبات به حق در حال پیگری است و گزارش کامل پس از رسیدن به نتیجه مطلوب به اطلاع شهروندان می‌رسد.

وی، با اشاره به سرکشی به مناطق روستایی خمین، افزود: کمبود اعتبارات پروژه‌های عمرانی از جمله پوشش نهرها، انتقال آب با لوله و آبدهی قنوات، تامین نهاده‌های دامی، وام بانکی برای پروژه‌های کشاورزی، اعتبارات جاده‌های روستایی، قیر رایگان و زیرسازی طرح‌های روستایی، اصلاح تعرفه گاز بهای روستاهای مناطق سردسیر خمین، صنایع تبدیلی و مشاغل زودبازده ،تعدیل پروانه‌ چاه‌های کشاورزی و مسکن روستایی از جمله مطالبات اهالی این مناطق است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده برای حق‌آبه کشاورزان روستای «قیدو» و «مزاین» تلاش شده است تا با ایجاد چاه و تخصیص حق‌آبه جدا به این مناطق، این مشکل برطرف شود .

نظری با اشاره به دریافت مجوز برای ساخت چمن مصنوعی در ۱۰ روستای خمین، افزود: تکمیل مجتمع فرهنگی و ورزشی کارگران و استخر سرپوشیده دولتی این شهرستان در دستور کار است.

وی اظهار کرد: ایجاد پتروشیمی اکسیر دانش آرش، تولید کننده اتیلن آمین با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری در این شهرستان آغاز شده و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خمین با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت در جنوب استان مرکزی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha