۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۱۸
کد خبر: 85220634
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اینک اربعین، جوشش خون عاشورا از پس چله‌ای نفس‌گیر

مشهد- ایرنا- اربعین حسینی، چهل روز پس از واقعه عاشورا، خون شهدای کربلا را پس از یک چله‌نشینی تاریخی، دوباره به جوش آورده است و متاثر از این رستخیز عام، خون غیرت و حمیت در رگ سوگواران ثارالله و شیفتگان و دلباختگان مرام و مسلک سرور آزادگان جهان جوشیدن گرفته و هنگامه‌ای دیگر جهان اسلام و سرزمین های اسلامی را فراگرفته است.

به گزارش ایرنا، اربعین مبدا حرکت جوشنده و تمام‌نشدنی ترویج فرهنگ حسینی، اعلان بیعت با ولی خدا و در واقع نوعی مهاجرت از خود به سمت امام حق (ع) و بهترین فرصت آشنایی و تعمیق روابط معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان جهان است.

در سال‌های اخیر به تدریج آیین پیاده‌روی اربعین حال و هوایی دیگر یافته و با استقبال کم‌نظیر اقشار مختلف مردم روبه‌رو شده است که افزایش آمار شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین و گسترش آیین جاماندگان اربعین در شهرهای مختلف نشانگر این موضوع است.

پیاده‌روی اربعین پدیده‌ای فراملی، تاریخی، کثیرالابعاد، فرامذهبی و بین‌رشته‌ای دارای کارکردها و پیامدهای گوناگون است که از دیرباز اهمیت و اعتبار ویژه داشته است و یک اَبَررویداد تلقی می‌شود.

بررسی و مطالعه ابعاد مختلف مراسم پیاده‌روی اربعین نشان می‌دهد که اربعین، مقطع پایان‌یافتن اسارت اهل‌بیت، کامل‌شدن رسالت حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در رسوا ساختن یزیدیان و رساندن پیام خون سرخ امام حسین (ع) به گمراهان کوفی و شامی است.

پیام اربعین یک فریاد عظیم است از همدلی شیفتگان حق، یک دنیا مهربانی و دلدادگی به انسانیت و خروش امواج سهمگین است علیه ظلم و فساد و پیاده روی اربعین نشانگر عشق بزرگترین جمعیت بشری از اقصی نقاط دنیا به آزادگی و حقیقت است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مهمترین نکته در زیارت اربعین، حدیث امام حسن عسکری(ع) است که یکی از نشانه های مومن را زیارت اربعین برشمرده اند.

حجت الاسلام مرتضی همتی فر با بیان اینکه مهمترین پیام اربعین این است که مردم با جان و مال و آبروی خود پای دستگاه اربعین هستند، افزود: روایت داریم که مردم در آخر الزمان، اسلام را با حسین(ع) می‌شناسند و امام زمان(عج) هم وقتی بیاید خود را با آن حضرت معرفی می‌کند و این رویداد عظیم جهانی این اتفاق را رقم می‌زند تا سیدالشهدا(ع) را به همه جهانیان بشناساند.

اینک اربعین، جوشش خون عاشورا از پس چله‌ای نفس‌گیر

تاکید بر زیارت اربعین در روایات

رییس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم اظهار داشت: در متون دینی و همچنین احادیث اهل بیت(ع) نسبت به فضیلت زیارت اربعین تاکید شده است حتی در حدیثی زیارت اربعین را از جمله نشانه‌های مومن دانسته است.

حجت الاسلام عبدالله ابراهیمی با بیان اینکه جایگاه زیارت اربعین در کتاب‌های حدیثی بسیار معتبر مانند "وسایل الشیعه" ذکر و در ابوابی به زیارت اربعین پرداخته می‌شود، افزود: دلیل بزرگداشت زیارت اربعین معرفت و بصیرتی است که از دل این حرکت عظیم فرهنگی و دینی نسبت به راه و صراط مستقیم امام حسین (ع) به دست می‌آید.

دلیل بزرگداشت زیارت اربعین معرفت و بصیرتی است که از دل این حرکت عظیم فرهنگی و دینی نسبت به راه و صراط مستقیم امام حسین به دست می‌آید.وی ادامه داد: بزرگداشت اربعین، بزرگداشت راه خدا و پاسداشت حق و حقانیت است و زیارت اربعین یک سبک زندگی است که زایران بدان ارادت ورزیده و آن را دوست دارند.

رییس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: زیارت اربعین یعنی چله نشینی در کنار امامی که تمام هستی خود را در راه خدا داد تا والاترین مسیر عشق و دلدادگی را به جهانیان و اهل عالم نشان دهد.

وی افزود: بزرگداشت اربعین یعنی رساندن خود به مسیر ممتازترین فرد عالم هستی که الگوی عرفان، بندگی، جهاد، شهادت و هدایت است. اربعین را بزرگ می‌داریم چون حماسه حسینی بزرگ است، اربعین را بزرگ می‌داریم چون اهل بیت(ع) بزرگ می‌داشتند، اربعین بزرگ است چون تجدید عهدی هرساله با امام حسین و اهداف آن حضرت است.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه اربعین بازگشت به امام حسین(ع) است، افزود: این دیداری بس عظیم است با رهبری که پیامبران و ائمه معصومین ما را به راهش، که عصاره راه انبیا و اولیا است اشارت می‌فرمایند.

وی گفت: منشأ زیارت اربعین امام سجاد(ع) و زینب کبری (س) بزرگ بانوی کربلاست، کسانی که لحظه به لحظه معارف و ماجرای حماسه حسینی را دیدند و شنیدند و با بازگشت به کربلا به عالمیان آموختند که باید در دنیا بارها و بارها به کربلا بازگشت تا مسیر مشخص شود ورسم دلدادگی معین گردد.

رییس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در رابطه با پیاده‌روی اربعین علاوه بر اینکه در سیره حضرت امام سجاد(ع) این مساله وجود دارد بزرگان دین هم این سنت را پاس می‌داشتند و به طرف مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) پیاده‌روی می‌کردند، و در متون روایی معصومین(ع) هم این مساله وارد شده است.

بیشتر بخوانید:

اعزام اتوبوس زائران اربعین از خراسان رضوی به مرزهای غربی ۲۵ درصد افزایش یافت

همایش اربعین حسینی به نماد عزت و شکوه اسلام تبدیل شده‌ است

حجت الاسلام افکار ادامه داد: فلسفه زیارت اربعین را می توان از چند بعد مطرح کرد، نخست اینکه امام حسین(ع) مظهر تمام خوبی ها و کمالات است، رفتن به سوی کمال آن هم با همراهی خیل مشتاقان، فضای معنوی و امید غفران و شفاعت را بیشتر می‌کند.

وی گفت: پیامبر (ص)، امام حسین(ع) را "سفینه نجات" نامیده اند، بعد از چهل روز عزاداری و شنیدن مناقب آن حضرت راحت تر می توان به کشتی امام سوار و مسافر حسینی شد. ما شیعه اهل بیت(ع) هستیم و کار ما پیروی از آنهاست که ما را به زیارت اربعین تاکید کرده اند.

رییس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: ما در غیبت امام معصوم، مقلد علما و مراجع با تقوا و اسلام شناسیم وقتی می‌بینیم درسیره آنها پیاده روی اربعین پر رنگ است ما هم برای نزدیکی به اهل بیت از این امر پیروی می‌کنیم.

اینک اربعین، جوشش خون عاشورا از پس چله‌ای نفس‌گیر

ثواب زیارت اربعین

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: در روایاتی که از ائمه(ع) نقل شده است، موارد بسیاری از فضایل و ثواب زیارت امام حسین (ع) نقل شده است که از جمله آنها می توان به ازدیاد روزی، آمرزش گناهان، استجابت دعا و ثواب ۲ ماه اعتکاف و روزه در مسجدالحرام اشاره کرد.

حجت الاسلام افکار با بیان اینکه در روایت، یکی از نشانه‌های مومن زیارت اربعین بیان شده است، افزود: در خصوصوص منشأ زیارت اربعین باید گفت‌ که در منابع معتبر شیعی به این روز به ۲ اعتبار نگریسته شده است‌.

وی ادامه داد: نخست روزی که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند و دوم روزی که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی پیامبر خدا از مدینه به ‌کربلا وارد شد تا قبر امام حسین(ع) را زیارت کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی اظهار داشت: شیخ مفید هم در«مسار الشیعه» که در خصوص ایام موالید و وفات ائمه اطهار(ع) است‌، اشاره به روز اربعین ‌کرده و نوشته که اربعین روزی است که اهل حرم امام حسین(ع)، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند، همچنین روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام ‌حسین(ع) وارد کربلا شد.

وی با اشاره به فضیلت پیاده روی اربعین و فلسفه آن گفت: در "کامل الزیارات" از حضرت صادق (ع) روایت شده است که اگر کسی با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند برای هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه نوشته و یک گناه از او را محو می‌‏کند و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا می‏‌برد.

حجت الاسلام افکار بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بر اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی تاکید کزده و فرموده اند که شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشاند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

وی افزود: پیام راهپیمایی عظیم اربعین حفظ وحدت امت اسلامی و تمرین و آمادگی برای ظهور و فرج حضرت مهدی (عج) است زیرا که عاشورا و واقعه کربلا نقطه اتصال و اشتراک همه مسلمانان است . این حرکت عظیم شیعیان که مبتنی بر فطرت، تفکر و عقلانیت اسلامی شکل گرفته، نمایش دهنده قدرت مردمی، ظلم ناپذیری، استکبارستیزی، عدالت خواهی، آزادی طلبی و آرمانگرایی الهی است.

بیشتر بخوانید:

بیش از ۲۴۰ هزار متقاضی سفر اربعین در خراسان رضوی ثبت نام کردند

۸۰ درصد اعزام‌های گروهی اربعین از خراسان رضوی با اتوبوس انجام شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha