کره‌جنوبی: کره شمالی تهدید مستقیم برای منطقه «آسه آن» است

تهران - ایرنا - در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه آن) به میزبانی اندونزوی، رئیس جمهوری کره جنوبی پیش از عزیمت به کشور میزبان، برنامه های پیشرفته هسته ای و موشکی کره شمالی را تهدیدی مستقیم برای این کشورها دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از یونهاپ، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه با روزنامه کمپس اندونزی در آستانه سفر به جاکارتا برای شرکت در نشست های سالانه مربوط به اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا خواستار همکاری نزدیک تر در منطقه و مقابله با تهدیدهای کره شمالی شد.

رئیس جمهوری کره جنوبی امروز سه شنبه وارد اندونزی خواهد شد و سپس برای شرکت در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ اواخر هفته به هند سفر خواهد کرد.

یون سوک یول خاطر نشان کرد: «افزایش تحرکات موشکی و تهدیدهای هسته ای کره شمالی خطراتی مستقیم برای کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیاست.»

وی همچنین کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا را به اتحاد برای پاسخی قاطعانه به چنین تهدیدهایی با هدف نهایی دستیابی به خلع سلاح هسته ای کره شمالی ترغیب کرد.

رئیس جمهوری کره جنوبی بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه هند-اقیانوسیه تاکید کرد و گفت این موضوع ارتباط مستقیم به صلح و ثبات جهانی دارد.

به علاوه وی خواستار همکاری سه جانبه میان کره جنوبی، ژاپن و چین شد و ابراز امیدواری کرد همکاری میان آسه آن و ۳ شریک گفت و گو در شمال شرقی آسیا تقویت شود.

این مقام سیاسی کره جنوبی بر تعهد کشورش برای حمایت ازمنطقه آسه آن تاکید کرد و افزود ما تجربیات خود را که دستیابی به توسعه اقتصادی در زمانی کوتاه است با کشورهای آسه آن به اشتراک خواهیم گذاشت.
آسه‌آن مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه‌ی اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو انجمن و ثبات منطقه تلاش می‌کنند.این انجمن در ۸آگوست سال۱۹۶۷توسط تایلند،سنگاپور، فیلیپین، مالزی واندونزی شکل گرفت،سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند. آسه‌آن علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی، بر پیشرفت‌های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی-فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تأکید دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha