۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبر: 85220715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژاپن از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد

۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبر: 85220715
ژاپن از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد

تهران- ایرنا - دولت ژاپن اعلام کرد شکایتی را به سازمان تجارت جهانی در رابطه با منع واردات مواد غذایی دریایی چین از ژاپن پس از رهاسازی پساب های نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس ارسال کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو، هیروکازو ماتسونو رئیس کابینه دولت ژاپن که سخنگوی ارشد این کشور نیز است در مصاحبه مطبوعاتی گفت سکایت ژاپن از چین در رابطه با ممنوعیت واردات مواد غذایی دریایی از ژاپن به اعضای سازمان تجارت جهانی ارسال شده است.

وی در ادامه افزود چین سازمان تجارت جهانی را که بدنه نظارتی بر قوانین بین المللی تجارت است را روز پنجشنبه درجریان ممنوعیت اضطراری مواد غذایی از ژاپن گذاشته است.

در این شکایت، ژاپن تعلیق واردات از سوی چین را کاملا غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود توکیو به درخواست از پکن برای لغو فوری این اقدام ادامه خواهد داد.

ماتسونو تاکید کرد ژاپن از چین خواسته بود تا در ممنوعیت واردات مواد غذایی دریایی از ژاپن برپایه قوانین در توافقنامه شراکت تجارت اقتصادی جامع منطقه ای که هر دو کشور از امضاکنندگان آن هستند بازنگری کند.

ژاپن و چین اختلافاتی درباره ایمن بودن رهاسازی این پساب به آب های اقیانوس دارند. توکیو مدعی است که تخلیه پساب های فوکوشیما ایمن است و بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم در روند تصفیه از این پساب ها جدا شدند. باوجود این چین ژاپن را به متوقف کردن تخلیه پساب های فوکوشیما به اقیانوس ترغیب کرده است و این اقدام ژاپن را آلوده کردن هسته ای آب های اقیانوس می خواند.

رهاسازی پساب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس آرام روز ۲۴ اوت ( ۲ شهریور) باوجود مخالفت های برخی کشورهای همسایه از جمله چین و ماهیگیران محلی آغاز شد. نیروگاه فوکوشیما بر اثر فاجعه زلزله و سونامی مارس ۲۰۱۱ تخریب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha