نداشتن فضای مناسب آموزشی چالش مدارس غیردولتی در کهگیلویه وبویراحمد است

یاسوج-ایرنا- رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از چالش های مهم مدارس غیر دولتی در این استان نداشتن فضای کافی و مناسب آموزشی با توجه به افزایش تورم و هزینه هاست.

"عبدی صفایی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دیگر چالش های مدارس غیر دولتی در استان اظهار کرد: موسسان این مراکز آموزشی توان پرداخت هزینه های کارکنان و معلمان حق التدریس را مطابق با قوانین اداره کار ندارند.

صفایی نبود معلمان غیرهمجنس را چالش دیگر این مدارس برشمرد و گفت: استفاده از معلمان غیرهمجنس و آقا در مدارس متوسطه دوم دخترانه بدلیل نبود معلمان خانم در برخی از دروس تخصصی گریز ناپذیر شده است.

وی تاکید کرد: اگر قوانین مالی تاسیس مدارس غیردولتی؛ همانند دادن وام های کم بهره به موسسان، پرداخت شهریه افراد ایثارگر، فرهنگی و تحت پوشش، اجرا شود مشکلات آنها کاهش می یابد که تاکنون نه این تسهیلات پرداخت شده و نه دولت زیر بار هزینه های گروه های برشمرده می رود.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش با اشاره به میزان شهریه مدارس غیردولتی در استان گفت: شهریه بر اساس شاخص هایی مثل اجاره بها، هزینه پرداختی به پرسنل و کیفیت آموزشی مشخص می شود.

شهریه مدارس غیردولتی در سه مقطع تحصیلی در استان

صفایی ادامه داد: میانگین شهریه در مدارس ابتدایی حدود ۶ میلیون تومان (حداقل آنها پنج میلیون و ۶۰۰ تومان و حداکثر ۹ میلیون تومان)، میانگین مدارس متوسطه اول حدود ۸ میلیون تومان((حداقل آنها ۶ میلیون و ۳۰۰ تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) و میانگین مدارس متوسطه دوم ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان ((حداقل آنها هفت میلیون و ۷۰۰ تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان) است.

وی شهریه مکمل را اختیاری برشمرد و تاکید کرد: پرداخت شهریه مکمل توسط اولیای دانش آموزان اختیاری است و هرگونه شکایت اولیا از نحوه ثبت نام و هزینه های دریافتی را از طریق سامانه مشارکت های مردمی و اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش وپرورش استان پیگیری کنند.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش ، موسسان مدارس دولتی را موظف کرد که پوستر دریافتی شهریه در دید عموم در مدرسه نصب شود و قرارداد مالی در ۲ نسخه در سامانه مشارکت‌ها تنظیم و یک نسخه با مُهر مدرسه و امضا اولیا در اختیار دانش آموز یا ولی قرار گیرد.

صفایی به کیفیت تحصیل در مدارس غیردولتی گفت: آمار نشان می دهد بیشترین قبولی ها در مدارس تیزهوشان از مدارس غیردولتی هستند اما هنوز آمار تعداد قبولی های مدارس غیردولتی در کنکور ارایه نشده است.

وی بااشاره به آموزش و توانمند سازی مدرسان آزاد مدارس غیردولتی گفت: از هفته گذشته برای نیروهای آزاد مدارس غیردولتی (کسانی که رسمی آموزش و پرورش نیستند) مقاطع ابتدای دوره هایی توانمدسازی در قالب چند پودمان با همکاری دانشگاه فرهنگیان استان برگزار شد که در صورت همکاری دانشگاه فرهنگیان تا قبل از بازگشایی مدارس برای دیگر مدرسان آزاد دیگر مقاطع دوره های یاد شده برگزار شود.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش یادآور شد: تعداد مدارس غیر دولتی در استان ۲۱۰ مدرسه در سراسر استان در سه مقاطع (ابتدای، متوسطه اول و دوم) فعالیت دارند.

صفایی ادامه داد: استان ما در سال تحصیلی گذشته حدود ۱۷۰ هزار دانش آموز داشت که حدود ۳۰ هزار (۱۷ درصد) از این دانش آموزان در مدارسه غیرانتقاعی تحصیل کردند و امسال باز همین تعداد دانش آموز برای تحصیل در مدارس غیردولتی پیش بینی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha