سازمان اطلاعات چین: ملاقات آتی بایدن و شی به شرط صداقت آمریکا انجام خواهد شد

تهران- ایرنا - سازمان اطلاعات چین اعلام کرد هرگونه دیداری میان روسای جمهوری چین و آمریکا در ایالت سانفرانسیسکو در اواخر سال جاری میلادی بستگی به نشانه های کافی صداقت از سوی آمریکا دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سی ان ای، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۳ سپتامبر ( ۱۲ شهریور ) درباره عدم حضور شی جینپینگ در اجلاس پیش رو گروه ۲۰ در هند ابراز ناامیدی کرد و افزود قرار بود در حاشیه این اجلاس با رئیس جمهوری چین ملاقات کند.

رئیس جمهوری آمریکا بدون انتشار جزئیاتی درباره احتمال دیدار آینده با رئیس جمهوری چین، به عنوان دو کشوری که در جستجوی یافتن راه هایی برای ترمیم و تثبیت روابط مشکل دار میان خود هستند، احتمال این ملاقات را در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه APEC که ماه نوامبر در سانفرانسیسکو برگزار می شود دانست.

از سوی دیگر وزارت امنیت دولت چین در صفجه کاربری یکی از شبکه های اجتماعی خود نوشت: « لازم است آمریکا از جزیره بالی(اشاره به دیدار قبلی سران دو کشور در حاشیه نشست قبلی سران گروه 20 در جزیره بالی اندونزی) تا سانفرانسیسکو صداقت کافی نشان دهد. »

این اظهارات با توجه به دیدار گذشته جو بایدن و شی جینپینگ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ نوامبر سال گذشته در بالی اندونزی گفته شد و به اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه APEC اشاره ای نکرد.

در یادداشت این وزارتخانه آمده است، دولت جو بایدن استراتژی دوگانه ای را درباره چین در پیش گرفته است، بدین ترتیب که چین را به رقابت دعوت می کند و از طرفی می خواهد این رقابت را کنترل کند.

جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا که هفته گذشته به چین سفر کرده بود گفت آمریکا قصد جدایی از چین ندارد، اما این را هم گفت که شرکت های آمریکایی شکایت هایی مبنی بر غیرقابل سرمایه گذاری شدن چین با توجه به جریمه ها و دیگر اقدامات از سوی دومین اقتصاد جهان دارند.

چین بارها از آمریکا درخواست کرده اقدامات عملگرایانه تر و موثرتری برای حفظ روابط چین-آمریکا انجام دهد.

لی چیانگ نخست وزیر چین به سرپرستی هیاتی از چین برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به دهلی سفر خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha