توسعه نیروگاهی در دولت سیزدهم: بهره‌برداری از ۲طرح احداث نیروگاه مقیاس کوچک فارس

شیراز-ایرنا-در حال حاضر برخی از مناطق استان فارس با مشکل ناپایداری و افت ولتاژ در شبکه برق مواجه هستند ، بهره‌برداری از ۲طرح احداث نیروگاه مقیاس کوچک نویدی بر حل این مشکلات است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه انرژی برق به عنوان بخش جدا نشدنی از زندگی، نقش بسزایی در چرخه صنعت جهانی ایفا می‌کند.

توسعه نیروگاهی در دولت سیزدهم: بهره‌برداری از ۲طرح احداث نیروگاه مقیاس کوچک فارس

اضافه شدن هفت هزار مگاوات نیروگاه جدید به ظرفیت تولید برق کشور

می‌توان گفت صنعت برق به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رود که انتقال نسبتاً آسان، طیف وسیع کاربرد و آلودگی کمتر آن در محیط زیست از مزایای انرژی الکتریکی نسبت به سایر انرژی‌ها محسوب می‌شود.

در حال حاضر برخی از مناطق کشور با مشکلات ناپایداری و افت ولتاژ در شبکه برق مواجه هستند، این در حالیست که یکی از مهمترین تدابیر برای حل این مشکلات و تأمین نیاز شبکه برقی در این مناطق، احداث نیروگاه به ویژه نیروگاه‌های کوچک مقیاس است.

در دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ انرژی تولیدی نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک، بیش از ۲ درصد برق کشور را تأمین کرد و کمک خوبی به گذر از پیک تابستان و شرایط دشوار زمستان در آن مقطع زمانی بود، اما با بهره‌برداری از ۷۶مگاوات ظرفیت جدید از ابتدای سال‌۱۴۰۱ تاکنون، حداکثر تولید غیرهمزمان نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی در تابستان به بیش از یک هزار و۲۰۰ مگاوات رسید.

بر این اساس، دولت سیزدهم در شرایط ناترازی حدود ۲۰ هزار مگاواتی کار خود را آغاز کرد که وزارت نیرو با تدوین و تبیین برنامه ۱۰۰ اقدامی توانست ظرفیت‌های فراموش شده صنعت برق را به میدان بیاورد و بر همین اساس پروژه‌های برقی از جمله تولید مقیاس کوچک یا تولید پراکنده سرعت گرفت.

معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) پنجم شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون هفت هزار مگاوات نیروگاه جدید به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است.

بهره‌برداری از ۲طرح احداث نیروگاه مقیاس کوچک فارس

در استان فارس نیز این مهم در دستورکار متولیان امر قرار گرفته و در حال حاضر بهره‌برداری از ۲طرح احداث نیروگاه مقیاس کوچک در استان فارس انجام شده است.

توسعه نیروگاهی در دولت سیزدهم: بهره‌برداری از ۲طرح احداث نیروگاه مقیاس کوچک فارس

افتتاح و بهره‌برداری از این ۲طرح نیروگاهی در مراسم جداگانه ای با حضور مسئولان محلی در بخش رستاق شهرستان داراب و مزایجان شهرستان زرین دشت برگزار گردید.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه ای فارس در این مراسم با برشمردن مزایای استفاده از نیروگاه‌های مقیاس کوچک در مناطق محروم افزود: از جمله مزایای این طرح رفع مشکل افت ولتاژ در این مناطق با توجه به مشکلات شبکه برق است.

چه اقداماتی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها انجام شد؟

مهندس محمد حبیب آگهی با اشاره به مشکل افت ولتاژ در این ۲منطقه گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: با تلاش متخصصان شرکت برق منطقه‌ای فارس نصب، جانمایی و راه‌اندازی تجهیزات ۲نیروگاه دیزلی رستاق و مزایجان در شهرستان‌های داراب و زرین دشت فارس به پایان رسید و برق مطمئن و پایدار در اختیار این شهروندان قرار گرفت.

حبیب آگهی درخصوص اقدامات انجام شده برای نصب دیزل ژنراتور در مناطق مذکور گفت: در یک کار جهادی با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد پاسارگاد احداث این ۲‌نیروگاه آغاز شد و با توجه به مشکلات مردم در این مناطق طی ۴۵روز کار خرید، نصب، تست و راه‌اندازی دستگاه‌ها و تجهیزات انجام شد که ثبت این رکورد در هیچ جای کشور سابقه نداشته است.

مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت برق منطقه‌ای فارس و مجری طرح نیز با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه و مشکلاتی که در سالهای گذشته ایجاد شده راه،اندازی این ۲نیروگاه دیزلی را فرصتی برای تأمین برق پایدار و ترمیم مشکلات افت ولتاژ در مناطق رستاق داراب و مزایجان شهرستان زرین دشت دانست.

به گفته سیاوش چتر سیماب با دستور مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس مبنی بر تعیین محل جانمایی و اجرای نیروگاه‌های رستاق داراب و مزایجان زرین‌دشت، تیم اجرایی متشکل از دفتر خدمات مشترکین و تدارکات و قراردادها تشکیل شد و نصب این تجهیزات در دستور کار قرار گرفت.

مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت برق منطقه‌ای فارس ادامه داد: در این نیروگاه‌ها یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذری انجام شده و با پیگیری‌های مستمر و همکاری‌های بین بخشی و تلاش‌های جهادی مهندسین و متخصصین شرکت برق منطقه‌ای فارس عملیات تعیین ساختگاه و انتقال تجهیزات آغاز و ظرف مدت بسیار کوتاهی تجهیزات نیروگاه در محل جانمایی، تخلیه و نصب شد و امید می‌رود برق مطمئن و پایدار برای ساکنان این مناطق تأمین شود.

توسعه نیروگاهی در دولت سیزدهم: بهره‌برداری از ۲طرح احداث نیروگاه مقیاس کوچک فارس

هماهنگ کننده نصب نیروگاه ها نیز آب و هوای گرم منطقه را از جمله شرایط سخت در انتقال‏ این تجهیزات دانست و گفت: به رغم سختی کار و مسافت طولانی و گرمای شدید، همکاران برق منطقه ای فارس بصورت شبانه روزی برای نصب تجهیزات این دو نیروگاه تلاش کردند، در واقع تأمین سوخت موردنیاز هر ۲نیروگاه و همچنین چگونگی فعالیت در روزهای اوج مصرف تابستانی همه تمهیدات اندیشیده شده که با برنامه‌ریزی مسئولان شرکت با موفقیت انجام شده است.

بدون شک احداث این نیروگاه‌ها در استان فارس که یک استان پُرمصرف کشور محسوب می‌شود می‌تواند کمک شایانی به پایداری هر چه بیشتر شبکه برق و احداث صنایع کند؛ از این رو حمایت دولت از ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک ضرورت دارد و بدون شک پایداری شبکه برق فارس با احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک محقق می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha