زائران از تمرچین می گویند؛ سهولت عبور از مرز و هوای خنک همراه با تدابیر حمل و نقلی

ارومیه - ایرنا - مرز تمرچین پیرانشهر که از سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای ششگانه عبور زائران برای حضور در زیارت اربعین انتخاب شده، امسال هم پذیرای دهها هزار نفر از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بود؛ زائرانی که سهولت عبور ازمرز و هوای خنک را عاملی برای حضور در این مرز دانستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی سال های اخیر همزمان با اوایل ماه صفر تا اربعین، عاشقان و شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در پیاده روی میلیونی اربعین حضور می یابند و ارادت و عشق و علاقه قلبی خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به منصه ظهور می رسانند.

در سال های گذشته مرزهای مهران، شلمچه و برخی اوقات خسروی میزبان زائران برای عبور از مرز و حضور در این پیاده روی میلیونی بودند ولی با تدابیر دولت سیزدهم و اهتمام ویژه استاندار آذربایجان غربی، مرز تمرچین هم در کنار مرزهای دیگر قرار گرفت تا پذیرای عاشقان راه حسینی باشد.

سال گذشته طبق آمار رسمی ارائه شده حدود ۷۰ هزار نفر مرز تمرچین را برای عبور به سمت عتبات عالیات انتخاب کرده بودند و امسال هم تدابیر حداکثری برای حضور بیشتر و خدمت رسانی به زائران بیشتر در این مرز اندیشیده شده بود.

هرچند آمار جدیدی از حضور زوار ارائه نشده ولی پیش بینی می شود که زائران عبوری از مرز تمرچین از ۱۰۰ هزار نفر بیشتر شود و همین امر نشان از برنامه ریزی مناسب در این منطقه دارد.

بسیاری از زائرانی که هم تمرچین را به عنوان مرز خروجی و هم ورودی انتخاب کرده اند، از این مرز ابراز رضایت دارند؛ هرچند برخی مشکلات از جمله گرانی تردد در آن سوی در این مسیر نیز وجود دارد ولی مزیت هایی نیز در تمرچین ایجاد شده که سفر راحت، عبور بسیار راحت تر از مرزهای دیگر و همچنین هوای بسیار دلپذیر برای مسافران از جمله آنهاست.

در بررسی کوتاهی که از این مرز توسط خبرنگاران ایرنا انجام شده، علاوه بر مسافرانی از آذربایجان غربی، مسافرانی از استان های دیگر و حتی کشورهای همسایه و همچنین برخی استان ها نظیر کرمان هم دیده می شود که نشان دهنده توجه مردم به مزیت های این مرز است.

یکی از شهروندان آذربایجان غربی که از مرز تمرچین به عتبات عالیات مشرف شده و بازگشته بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرز تمرچین بهترین راه برای زائران آذربایجان غربی بوده و شرایط بسیار خوبی دارد.

محمد عزیزی اضافه کرد: زائران با استفاده از پارکینگ های ایجاد شده در مرز، خودرو خود را در آنجا پارک کرده و با تسهیلات خودرویی به تمرچین می رسند و بعد از آن هم عبور راحتی از مرز دارند.

این شهروند آذربایجان غربی ادامه داد: هوای این مرز از دیگر مرزها بسیار بهتر است و به ویژه برای بیمارانی که طاقت گرما را ندارند، وضعیت مناسب تری دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هم از همین مرز تردد کرده و به عتبات عالیات مشرف شده است، اظهار کرد: به راحتی از تمرچین به اربیل و بغداد حرکت کردیم و پذیرایی خوبی نیز در آن سوی مرز دیدیم.

وی با قدردانی از هماهنگی های انجام شده در آن سوی مرز توسط استاندار آذربایجان غربی گفت: این امر موجب شده تا میزبانان زائران، خدمات بسیار خوبی را ارائه دهند.

شهروند دیگری که از آذربایجان شرقی به عتبات عالیات مشرف شده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرز آرامی بود، با آرامش رفتیم و برگشتیم.

وی ادامه داد: از این مرز بسیار راضی بودیم و علاوه بر اینکه زمان عبور خیلی کم بود، آرامش زیادی نیز در مسیرها داشتیم.

به گفته این زائر اهل آذربایجان شرقی، فقط کمی نامناسب بودن خودروهای عراقی برای زوار مشکل آفرین بود که البته با توجه به شوق زیارت، این امر نیز نادیده گرفته می شد.

اظهارات دیگر زائرانی که از مرز تمرچین به سمت عتبات عالیات رفته و از این مرز بازگشته اند، نیز کمابیش نظیر همین گفته هاست و اکثر قریب به اتفاق آنان، از اینکه مرز تمرچین را به عنوان عبور از مرز انتخاب کرده اند، بسیار راضی هستند.

بخش قابل توجهی از این زائران تاکید دارند که در سال های آتی نیز هم خود از این مرز برای زیارت اربعین مشرف خواهند شد و هم دیگران را به این امر تشویق خواهند کرد.

نبود مشکل در مرز تمرچین تا عتبات عالیات برای زائران/ تا روز آخر خدمات می‌دهیم

معاون امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان‌غربی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اندیشیده شدن‌ تمهیدات مختلف برای سهولت حضور زوار اباعبدالله الحسین (ع) از تمرچین تا عتبات عالیات گفت: هیچ‌ مشکلی در مرز تمرچین تا عتبات عالیات برای زائران وجود ندارد.

یحیی حسین خانی افزود: زیرساخت ها و اقدامات ویژه ای در مسیرهای منتهی به تمرچین‌ و از این مرز تا اربیل و کربلا و نجف مهیا شده و تاکنون هیچ مشکلی در این مسیرها گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: زائرانی که در این مسیر تردد می‌کنند، اگر ابهامی دارند از موکب های حاضر در اقلیم کردستان عراق پرسیده و از آنها راهنمایی بخواهند.

وی اظهار کرد: در مسیر برگشت نیز تدارکاتی وجود دارد که زائران با حضور در پایانه های بغداد و کاظمین به راحتی بتوانند به اربیل و تمرچین مراجعت کنند.

حسین خانی گفت: موکب های حاضر در مسیر نیز تا آخرین روز فعال خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha