دیار آفتاب هشتم مهیای برپایی آیین‌ اربعین سالار شهیدان

مشهد- ایرنا- مشهدالرضا (ع) و پایتخت دلهای شیعیان، این روزها چله‌نشین سوگ اباعبدالله الحسین(ع) است و دستگاه‌های مختلف تمهیدات لازم را برای برگزاری باشکوه آیین‌های سوگواری سرور و سالار شهیدان و خدمات‌دهی درخور به زائران حرم رضوی فراهم کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، دسته‌ روی عزاداران حسینی در صفوف به هم پیوسته در مسیر حرم عشق در اربعین حسینی، تجلی ارادت مسلمانان به سبط پیامبر (ص) و همدردی با ضامن آهو و امام مهربانی ها است.

مشهدالرضا (ع) در این ایام، سیاهپوش عزای سلطان کربلا و یاران وفادارش است و دوستداران اهل بیت(ع) که این روزها به هر دلیلی توفیق حضور در سرزمین کربلا را نیافته اند، با حضور در مضجع شریف رضوی و پایخت معنوی دلها به عزاداری می پردازند که اوج آن فردا و در روز اربعین حسینی به نمایش درمی‌آید.

با توجه به حضور زائران و هیات های مذهبی از اقصی نقاط کشور در مشهد در شب و روز اربعین حسینی (ع)، دستگاه های مختلف پای کار آمده اند تا شرایط مناسبی را برای تسهیل زیارت و عزاداری زائران و مجاوران رضوی فراهم سازند.

دیار آفتاب هشتم مهیای برپایی آیین‌ اربعین سالار شهیدان

تمهیدات ترافیکی

با توجه به ازدحام جمعیت در هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر رضوی در ایام اربعین حسینی (ع) تمهیدات ترافیکی ویژه ای بدین منظور اندیشیده شده است.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن ایام اربعین حسینی، محدودیت تردد از ساعت ۶ صبح فردا - چهارشنبه- تا پایان مراسم در مسیرهای میدان شهدا، تقاطع شهید گمنام، پنج‌راه، نواب صفوی، میدان بسیج، میدان ۱۵ خرداد، تقاطع شهید اندرزگو، چهارراه شهدا، تقاطع زرینه، میدان گنبد سبز، میدان ۱۷ شهریور به سمت حرم مطهر و ضلع جنوبی خیابان نواب صفوی برقرار شده و در صورت لزوم باتوجه به حجم تردد حضور زائران و مجاوران ممنوع می‌شود.

سرهنگ علی اکبر غلامی افزود: همچنین توقف وسایل نقلیه در محدوده زیرگذر حرم مطهر، خیابان شیرازی از میدان شهدا تا حرم مطهر، خیابان شهید خزعلی حدفاصل تقاطع شهید اندرزگو تا تقاطع شهدا و خیابان آیت الله بهجت تا تقاطع زرینه تا عمق ۵۰ متری از ساعت ۲۳:۳۰ سه‌شنبه شب ممنوع و این مسیرها پاکسازی خواهد شد.

وی گفت: همچنین در مسیر خیابان نواب صفوی، خیابان امام رضا (ع) از تقاطع دانش تا حرم مطهر، خیابان طبرسی از تقاطع شهید گمنام تا حرم مطهر، خیابان اندرزگو تا میدان بیت المقدس و حریم کلیه تقاطع های موجود مسیر تا عمق ۵۰ متری از دیگر مسیرهایی است که توقف خودرو در آن از امشب ممنوع خواهد بود.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اطلاع رسانی از محدودیت توقف، در صورت توقف خودروها در این مسیرها، خودروهای متوقف شده به توقفگاه های مدرس و پایانه انقلاب اسلامی انتقال داده خواهند شد.

سرهنگ غلامی از شهروندان خواست تا ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، همکاری لارم را با پلیس در اجرای برنامه های ترافیکی داشته باشند و از تردد با وسایل نقلیه شخصی در این مسیرها خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهد اعلام شد

مجوز برپایی ۱۱۰ موکب ویژه «جاماندگان اربعین» در مشهد صادر شد

دیار آفتاب هشتم مهیای برپایی آیین‌ اربعین سالار شهیدان

استقرار ۱۰۰ آتش نشان در خیابان های منتهی به حرم رضوی

مدیرعامل آتش نشانی مشهد نیز از استقرار گروه های سیار آتش نشانی شامل خودروهای عملیاتی سبک و سنگین و موتورسیکلت‌های آتش‌نشانی در خیابان های منتهی به حرم رضوی و مسیر برگزاری راهپیمایی جاماندگان در روز اربعین حسینی برای تامین پوشش ایمنی مناسب عزاداران خبر داد.

آتش نشانان در کلیه ایستگاه های آتش نشانی در روز چهارشنبه مصادف با اربعین امام حسین(ع) در آماده باش کامل خواهند بود.

آتشپاد دوم مجید فرهادی افزود: این سازمان با تمام توان آماده ارائه خدمات ایمنی به عزاداران اربعین است و با استقرار بیش از ۱۰۰ آتش نشان و نجاتگر در گروه های سیار، شامل خودروهای سبک و نیمه سنگین و موتورسیکلت آتش‌نشانی در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی، مسیر برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین و اماکن عزاداری هیات مذهبی، تامین ایمنی عزاداران در این روز را برعهده دارد.

مدیرعامل آتش نشانی مشهد ادامه داد: همچنین آتش نشانان در کلیه ایستگاه های آتش نشانی در روز چهارشنبه مصادف با اربعین امام حسین(ع) در آماده باش کامل خواهند بود.

فرهادی افزود: آتش نشانان و نجاتگران به همراه ۳۵ دستگاه خودرو و تجهیزات ویژه شامل خودرو و موتورسیکلت و خودرو نردبان آتش‌نشانی به طور منظم در چند لایه در خیابان های نزدیک به حرم امام رضا (ع) و مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین از جمله مسیرهای منتهی به حرم رضوی ، میدان ۱۵ خرداد، میدان بسیج ،چهارراه دانش، میدان طبرسی، چهارراه شهدا، میدان بیت المقدس، چهارراه مقدم، میدان عدالت و خیابان خسروی مستقر می شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالی، کار امدادرسانی را سریعتر انجام دهند.

دیار آفتاب هشتم مهیای برپایی آیین‌ اربعین سالار شهیدان

تمهیدات حمل و نقلی

پیاده روی جاماندگان اربعین حماسه ای است که فردا و در روز اربعین توسط دلدادگان سالار شهیدان رقم می‌خورد و زائران و مجاوران با طی مسیر از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی دل را روانه کربلای معلی می‌کنند، لذا برای تسهیل تردد، ناوگان حمل و نقل عمومی در روز اربعین حسینی سرویس‌دهی ویژه و رایگان به عزاداران حسینی را انجام خواهد داد.

طبق اعلام سرپرست سازمان اتوبوسرانی مشهد، در راستای تسهیل حضور زائران و مجاوران در راهپیمایی جاماندگان اربعین، سرویس‌دهی در روز اربعین در مسیر حدفاصل میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی به‌صورت صلواتی و رایگان انجام می‌شود.

محمد غلامی افزود: در این راستا همزمان با روز اربعین، این خدمات از ۱۳ پایانه شامل الهیه، آزادی، معراج، صبا، شهید مفتح، خواجه ربیع، جهان شهر، زائرشهر طرق، زائرشهر چمن، شهید جوان، گردشگری، شهدا و انتهای شهید بسکابادی به مشتاقان حضور در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی(ع) به سمت میدان ۱۵ خرداد ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این سرویس‌دهی با سرفاصله ۲۰ دقیقه انجام خواهد شد.

سرویس دهی رایگان مترو

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد نیز از سرویس‌دهی رایگان و صلواتی مترو به زائران و مجاوران در روز اربعین حسینی خبر داد.

مجتبی زمانیان وحیدی افزود: درراستای تسهیل حضور زائران و مجاوران در راهپیمایی جاماندگان اربعین و همچنین زیارت بارگاه منور رضوی سرویس‌دهی خط یک و ۲ مترو مشهد در روز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه صلواتی انجام خواهد شد.

وی افزود: از این رو سرویس‌دهی رایگان خط یک و ۲ قطارشهری فردا ۱۵ شهریور از ساعت هفت صبح آغاز می شود که تا ساعت ۲۲ ادامه می یابد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سرفاصله زمانی اعزام ناوگان در خط یک و در صورت نیاز در خط ۲ در روز اربعین در ساعات اوج سفرها، کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha