آیا پوپولیست‌ها ساکن الیزه می‌شوند؟

تهران- ایرنا- نتایج یک نظرسنجی از افزایش چشمگیر اعتبار سیاسی «مارین لو پِن» رهبر حزب راست افراطی «مجمع ملی» و بهبود مقبولیت دیدگاه‌های این سیاستمدار پوپولیست در میان فرانسویان حکایت دارد؛ روندی رو به رشد که احتمال پیروزی او را در سومین گامش برای کسب کرسی ریاست دولت، در انتخابات ۲۰۲۷ ریاست جمهوری این کشور تقویت می‌کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه لیبراسیون روز سه‌شنبه با انتشار نتایج نظرسنجی که موسسه ویاوُیس (Viavoice) برای این روزنامه پرشمارگان انجام داده است، نوشت: اگرچه هنوز این حزب در میان شهروندان فرانسوی رادیکال و موجب نگرانی ارزیابی‌ می‌شود اما اعتبار و احترام کسب کرده است.

بر اساس این گزارش، ۴۴ درصد فرانسویان معتقدند که مارین لو پن می‌تواند راه حل‌های مفیدی برای شهروندان این کشور ارایه دهد و این یعنی اعتبار سیاسی وی و توانایی او در ارائه راه حل‌های مفید برای فرانسوی‌ها در مقایسه با نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۱ میلادی، هشت امتیاز افزایش یافته است.

این تاریخ یادآور نتایج نظرسنجی‌هایی است که پیش از انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه انجام شد؛ انتخاباتی که لو پن برای دومین بار در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور مقابل امانوئل مکرون صف آرایی کرد، اما بار دیگر طعم شکست را چشید و از دست‌یابی به کرسی ریاست دولت بازماند.

لیبراسیون با اشاره به دیگر مولفه‌های این نظرسنجی، می‌افزاید: همچنین نظر شهروندان فرانسوی در زمینه نزدیک بودن این سیاستمدار پوپولیست به مردم به ۴۱ درصد رسیده که از افزایش هشت امتیازی در این حوزه حکایت دارد.

این روزنامه پرشمارگان همچنین یادآوری می‌کند که بر اساس نتایج این نظرسنجی ۴۲ درصد فرانسویان لو پن را در قامت یک رئیس دولت ارزیابی می‌کنند که رهبر حزب مجمع ملی در این زمینه ۱۴ امتیاز بیش از گزارش‌های پیشین کسب کرده است.

با این حال ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، عملکرد این سیاستمدار را برای آینده سیاسی فرانسه نگران‌کننده تلقی می‌کنند و نگاه مثبت در این زمینه ۴۱ درصد ثبت شده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، موضوعات حاکمیتی همچون مهاجرت (۵۰ درصد)، امنیت (۴۶ درصد) و عدالت (۴۳ درصد) مهمترین حوزه‌هایی هستند که فرانسویان به این سیاستمدار پوپولیست اقبال دارند.

در طرف مقابل نظرات این چهره در زمینه‌هایی همچون قدرت خرید، تحصیل، اشتغال و سلامت از نظر اکثریت فرانسویان غیرقابل اعتبار تلقی می‌شود و او در حوزه محیط زیست کمترین اعتبار را کسب می‌کند.

لیبراسیون یادآوری می‌کند که با این وجود، در مجموع، ۳۷ درصد از شهروندان این کشور نظر مثبت خود را نسبت به لو پن ابراز می‌کنند که این آمار نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ امتیاز افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، برخی تحلیلگران عملکرد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه را از عوامل افزایش محبوبیت حزب راست افراطی جبهه ملی ارزیابی می‌کنند و برای نمونه اواسط فردوردین امسال نتایج یک نظرسنجی دیگر موسسه ویاوُیس نشان می‌داد که ۶۵ درصد مردم فرانسه با خشم و انزجار از مکرون یاد می‌کنند و تصویری منفی از رئیس جمهوری کشورشان دارند.

شرکت‌کنندگانی که در نظرسنجی یاد شده در مورد نخستین احساس خود در مورد مکرون سخن گفتند از واژه‌های «خشم» و «فقدان درک» هرکدام با سهم ۱۶ درصد استفاده کردند؛ «انزجار» با ۱۳ درصد و «امید» با ۱۰ درصد، واژگان بعدی بودند که قبل از «بی‌تفاوتی» با ۹ درصد در این فهرست قرار گرفتند.

این گزارش حاکی بود که فقط ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان فرانسوی تصویری مثبت و چهار درصد تصویری «بسیار مثبت» از مکرون در ذهن داشتند و این درحالیست که در پاییز گذشته، یک سوم فرانسویان از عملکرد رئیس جمهوری رضایت داشتند.

بررسی‌ جزئی‌تر آمارهای این نظرسنجی نیز نشان می‌داد که افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله (با ۷۰ درصد) بیش از سایر گروه‌ها از مکرون ناراضی هستند. همچنین افراد بالای ۶۵ سال (۳۴ درصد) بیشترین نظر مثبت را در مورد وی داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha