هشت هزار تُن کود بین چغندرکاران آذربایجان‌غربی توزیع شد

ارومیه - ایرنا - مجری طرح کشت چغندر قند آذربایجان غربی گفت: حدود هشت هزار تن انواع کود ازته، فسفاته، پتاسه و انواع ریزمغذی در سال زراعی جاری مورد مصرف قرار گرفته که این میزان کود توسط جهاد کشاورزی و کارخانه‌های طرف قرار داد تامین شده‌است.

لیلا مودت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه کشت در نقاط شمالی استان مورد توجه کارشناسان است و تغییر سیستم آبیاری از روش بارانی به نوار تیپ در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به کشت چغندر قند در ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان ادامه داد: استفاده از ماشین آلات مدرن در برداشت و تغییر آرایش کشت از کشت معمولی به ۴۰ در۶۰ و ۲۵ در ۵۰ مورد توجه و پیگیری است.

به گفته مجری طرح چغندر قند جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، آغاز زمان برداشت چغندرقند از مزارع استان بر اساس اعلام کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، از یک تا پنجم مهرماه تعیین شده‌است.

مودت با بیان اقدامات شاخص انجام گرفته در جهت مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع، اظهار کرد: امسال ۱۰ هکتار کشت نشائی چغندرقند به روش ریشه لخت در سطح شهرستان های نقده، بوکان، میاندوآب و شاهین دژ اجرا و نیز در سطح سه هکتار جهت تامین نشا که از طریق اعتبارات ضریب خود اتکایی تامین شده، خزانه احداث شده‌است.

به گزارش ایرنا، امسال طبق گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، به چغندرکاران به ازای افزایش هر واحد عیار چغندرقند در محصولشان، ۲۱۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد که نسبت به سال گذشته که بهای پرداختی به قیمت ۱۳۰ هزار تومان بود، ۳۵ درصد افزایش دارد.

پیش بینی تولید برای امسال بیش از یک میلیون تن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha